Katalog Monika Ziółkowska Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zabawy andrzejkowej pt.: "Andrzejkowy zawrót głowy"Scenariusz zabawy integracyjnej dzieci 6 - letnich z rodzicami pod hasłem: "Andrzejkowy zawrót głowy"Zadania wychowawcze:dziecko potrafi: - określić zwyczaje andrzejek, - przysłowia związane ze Św. Andrzejem, - symbole szczęścia, - współdziałać z rodzicami, - dzielić się przeżyciami z innymi uczestnikami zabawy, - zgodnie i bezpiecznie bawić się, - stosować formy grzecznościowe, - wywiązywać się z powierzonych zadań, - kultywować zwyczaje ludowe. Czynności przygotowawcze: 1. Opracowanie zaproszenia dla rodziców informującego o zabawie andrzejkowej. Wywieszenie ogłoszenia na drzwiach sali. 2. Opracowanie scenariusza przebiegu spotkania. 3. Przydzielenie wybranym dziewczynkom ról - wróżek. 4. Przygotowanie kącików wróżb, rekwizytów, dekoracji. 5. Zbiórka świeczek. 6. Wykonanie losów. 7. Zorganizowanie poczęstunku dla dzieci i rodziców. 8. Opracowanie podkładu muzycznego. Rekwizyty: Ilustracje zawodów, magiczne koło- o śr. 1 m, karty z ilustracjami kwiatów do wróżby: czarodziejskie kwiaty, wosk, miska z wodą, klucz, kości do gry, pływające świeczki, miska z wodą, czarodziejski koszyk z cukierkami zawierające karteczki z ukrytą wróżbą, magnetofon, świeczki, szklana kula, czarny kot. Przebieg imprezy I. CZĘŚĆ WSTĘPNA 1. Wizytówki. W tle słychać podkład muzyczny, dzieci i rodzice przypinają sobie do ubrania wykonane wcześniej wizytówki przedstawiające czarnego kota. Pod jego ilustracją wpisują swoje imię. 2. Powitanie rodziców i dzieci w kręgu. Zabawa integracyjna: "Gość" "Tace integracyjne w pracy z grupą" część II. Przebieg zabawy: Uczestnicy zabawy stoją w kręgu i śpiewają tekst piosenki: np. przyszła do nas mama Oli dała wszystkim znak macha do nich ręką, dzieci i rodzice ją pozdrawiają. śpiewają dalej: chcecie ze mną się zabawić no to zróbcie tak! a jak? odpowiadają stojący w kole. Mama Oli pokazuje dowolną czynność wszyscy ją naśladują. Do środka koła zostaje wywołana kolejna osoba. 3. Zabaw "Magiczna Iskierka" Uczestnicy zabawy stoją w kręgu trzymając się za ręce. Prowadząca opowiada o magicznej iskierce puszczając ją osobie stojące po jej prawej stronie. Powitam Was teraz czarodziejską iskierką, która ma Czarodziejską moc, kogo ona dotknie przeżyje Andrzejkowy Zawrót Głowy. 4. Zabawa "Niedokończone zdanie" Zadaniem rodziców i dzieci jest dokończenie wypowiedzianego przez prowadzącą zdania: "Andrzejki kojarzą mi się z.....?" Osoba wypowiadająca się trzyma w dłoni kota. 5. Zapoznanie uczestników zabawy z historią Andrzejek. Ludziom od dawien dawna towarzyszyły wróżby i magiczne zaklęcia. Chcieli w ten sposób zapewnić sobie szczęście i powodzenie w życiu. Późną jesienią po zakończeniu wszystkich prac rolnych, gdy dni były coraz krótsze a wieczory dłuższe rozpoczynała się pora kojarzenia par małżeńskich. 24 listopada na to pytanie próbowali sobie odpowiedzieć chłopcy w Wigilię imienin Św, Katarzyny. Jednak zwyczaj ten nie przetrwał do dziś. Kobiety i dziewczęta szukają odpowiedzi na to pytanie w tzw. Andrzejki w Wigilię Św Andrzeja. dzień ten został wybrany z dwóch powodów: po pierwsze jest to ostatni dzień przed adwentem, a po drugie imię Andrzej Andrejos oznacza: odważny i silny, Andros - mąż. Dlatego też dziewczynki i chłopcy spotykają się aby poznać swoją przyszłość Otwieram nasze spotkanie andrzejkowe pełne czarów i zaklęć. Zapraszam do miłej zabawy. II ROZPOCZĘCIE WRÓŻB W tle słychać muzykę Enigmy "Mea Coulpa" Wszyscy siędzą w kręgu. Gospodyni spotkania zapala 7 lub 13 świec (magiczną liczbę). Wypowiada zaklęcia Oj dadaże oj badaże Niechaj przyszłość się ukarze Czary mary hokus pokus Co ma stać się niech się stanie. 1. Zaproszenie dzieci i rodziców do pierwszej zabawy: W rytm muzyki wszyscy przemieszczają się dookoła kręgu, gdy muzyka milknie uczestnicy zabawy wrzucają przygotowane wcześniej monety do miski z wodą. 2. zabawa "Buty" Gospodyni zaprasza wszystkich do drzwi, które zostają otwarte, dziewczęta i chłopcy zdejmują po jednym bucie i ustawiają jeden za drugim w dwóch rzędach. Uczestnicy zabawy w rytm muzyki przekładają buty przez długość sali gimnastycznej. Osoba, której but jako pierwszej znajdzie się za progiem zostaje nagrodzona brawami. 3. Zaproszenie do zabawy ruchowej przy muzyce "Wężyk- hop" Cała grupa zostaje podzielona na małe kilku- osobowe grupy. Utworzone wagoniki poruszają się po sali w rytm muzyki śpiewając: Cały wężyk robi: hop głowa w lewo i w lewo krok, do przodu głośno kroki trzy, idę na koniec prowadzisz ty. 4. Zabawa z przyborem "Chusta Klanza" - "Taniec Kolorów" Uczestnicy zabawy stoją po obwodzie koła poruszając się w rytm walczyka: Tańczy niebieski do góry - hop Dwa kroki w lewo do przodu krok, Dwa kroki w lewo do tyłu krok, Teraz czerwony tańczy hej hop. 5. Zabawa do utworu "Kazatchok" W rytm szybkiej muzyki uczestnicy zabawy wykonują układ tanecznywcześniej poznany przez dzieci - rodzice włączają się do zabawy naśladując dzieci. 6. Powrót do sali w rytm zabawy - "Wężyk" 6. Gospodyni spotkania zaprasza do kręgu recytuje treść wiersza "andrzejkowe wróżby" Bogusława Michaleca jako zaproszenie do udziału we wróżbach. III WRÓŻBY Wyznaczone dzieci w strojach wróżek przechodzą do kącików wróżb. Dzieci i rodzice włączają się do zabawy. STOLIK NR 1 MAGICZNE KOŁO Materiały: koło o średnicy 1 metra wycięte z szarego papieru, ozdobione papierem samoprzylepnym. Wykonane na wzór koła fortuny. Dookoła koła zostały poprzyklejane ilustracje z różnymi zawodami. Na środku położona została kolorowa butelka. Uczestnik wróżby kręci butelką, która wskazuje mu zawód jaki będzie wykonywał w przyszłości. STOLIK NR II CZARODZIEJSKIE KWIATY Materiały: ilustracje kwiatów Na stole prowadzący rozkłada ilustracje kwiatów - obrazkiem do dołu. Uczestnik losuje kwiat, a prowadzący na jego podstawie przepowiada mu przyszłość. STOLIK III MAGICZNE KOŚCI Materiały kości; Uczestnik rzuca kostką do gry, prowadzący odczytuje magiczne znaczenie liczby. STOLIK IV PŁYWAJĄCE ŁÓDKI Materiały; miska z woda i pływające świeczki Uczestnik ma za zadanie pomyśleć życzenie i wzburzyć wodę. Jeżeli świeczki się spotkają życzenie spełni się. STOLIK V CZARIDZIEJSKI KOSZYK Wróżka rozdaje zaczarowane cukierki w środku których znajdują się przepowiednie . STOLIK VI LANIE WOSKU Materiały: miska z wodą, gorący wosk, klucz. Wróżka pod opieką rodzica pomaga przy przelewaniu wosku. Po wykonaniu zadania próbują odczytywać znaczenie powstałych figur na podstawie informacji z książki "Wróżby na wiejskim podwórku" ZAPROSZENIE UCZESTNIKÓW SPOTKANIA NA POCZĘSTUNEK POŻEGNANIE ZABAWĄ "BUJANY WALCZYK" Wszystkim pięknie dziękujemy za miłą zabawę Może znów się zobaczymy zatańczymy razem. Raz w lewo raz w prawo, w przód i w tył, Byś długo pamiętał, żeś z nami był Literatura Wojciech Śliwerski "Wróżby" Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 1992. Abecadło - edukacyjny magazyn dla najmłodszych nr 21/22 listopad 2002 "Klanza w czasie wolnym" materiały metodyczne nr 2/2003 Lublin "Grupa i zabawa" nr 4/99 Lublin - kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza. Świat kobiety wydanie listopadowe 2000 dodatek. Magiczne wróżby "Magiczna liczba jutra" - internet. Renata Repińska "Rodzina, tradycja, obrzędowość" Bydgoszcz 1994. "Tańce integracyjne" w pracy z grupą cz. Ii Leszek Gęca Lublin 2004.
Opracowanie: Monika Ziółkowska Wyświetleń: 2975
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |