Katalog Danuta Zaranek Matematyka, Różne Drzewo brył - praca długoterminowaDrzewo brył - praca długoterminowa1. Omówienie celu pracy.Celem powyższej pracy jest podsumowanie wiadomości i umiejętności z zakresu znajomości własności graniastosłupów i ostrosłupów. 2. Ustalenie elementów pracy. - Wykonanie siatek graniastosłupów (ostrosłupów) o różnych podstawach - Wykonanie modeli graniastosłupów (ostrosłupów) z kolorowego papieru - Wykonanie "drzewka brył" poprzez umieszczenie kilku rozłożystych gałązek w wazonie lub doniczce, aby powiesić na nich modele wykonanych brył na nitkach - Przygotowanie wizytówki drzewka i podpisów (naklejek) dla każdego modelu - Przygotowanie krótkiego referatu dotyczącego obliczania pola i objętości graniastosłupów (ostrosłupów) w zależności od kształtu podstawy - Przedstawienie sytuacji praktycznych, w których dostrzegamy graniastosłupy (ostrosłupy) i potrzebę obliczania pola lub objętości - Przygotowanie prezentacji 3. Organizacja pracy: - uczniowie dzielą się na grupy (4-5 osobowe) dbając o to, aby w każdej z nich był uczeń bardzo dobry, dobry i słabszy, - zadbać należy, aby nie powstała grupa składająca się tylko z uczniów słabszych, - przeprowadzenie losowania tematu pracy: "Drzewo ostrosłupów", "Drzewo graniastosłupów", - wybór lidera grupy, przydział czynności cząstkowych, ustalenie form współpracy członków grupy, - ustalenie sposobów konsultacji z nauczycielem, - ustalenie terminu prezentacji wykonanego "drzewka". 4. Kryteria oceny prezentacji. Ocenie podlegają następujące elementy: - Poprawność merytoryczna 3pkt - Estetyka wykonania siatek 3pkt - Estetyka wykonanych modeli 3pkt - Pomysłowość konstrukcji drzewka 3pkt - Zakres wiedzy praktycznej 3pkt Grupy otrzymują karty oceny, po wysłuchaniu wystąpienia dokonują oceny grupy występującej, głos decydujący podejmuje lider grupy słuchającej. Grupy występujące nie oceniają własnego wystąpienia. KARTA OCENY PRACY
100% - 91% bdb 90% - 71% db 70% - 51% dst 50% - 31% dop, ocen ndst nie przewidujemy Podsumowanie Powyższa praca długoterminowa jest przykładem pracy metodą projektu, która jest jedną z metod aktywizujących przynoszących wymierne efekty w nauczaniu matematyki. Ponadto pracę w grupie charakteryzuje wiele umiejętności, najważniejsze jednak, aby uczeń: - umiał współpracować i współdziałać z innymi, - potrafił kierować, przewodniczyć pracy w grupie oraz podporządkować się kierującemu, - potrafił nie tylko rozumnie mówić ale uważnie i rozumnie słuchać, - umiał rozmawiać, dyskutować i argumentować. Pracy w grupach uczniowie muszą się nauczyć. Im wcześniej damy im ku temu szansę, tym szybciej przyjdą zauważalne efekty wspólnych poczynań. Prace długoterminowe mają ogromny wpływ na rozwój zachowań matematycznych uczniów i na rozumienie pojęć oraz na osobowość ucznia. Niezaprzeczalne są zalety wychowawcze prac pisemnych. Wyrabiają one samodzielność myślenia, odpowiedzialność, wytrwałość, umiejętność klasyfikacji materiałów ze względu na przydatność oraz rozbudzenie dociekliwości. Zalety matematyczne widać dopiero po kilkukrotnym przeprowadzeniu podobnych prac. Można na pewno wśród zalet wymienić: - zbliżenie matematyki do życia, - zwiększenie operacyjności wiedzy matematycznej, - nauka argumentacji, - rozwój logicznego myślenia, - organizacja myślenia, - lepsze poznanie i zrozumienie części matematyki, której dotyczyła praca. Opracowanie: mgr Danuta Zaranek Wyświetleń: 2612
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |