Katalog Celina Bałdyga Matematyka, Konspekty Konspekt lekcji matematyki - O czym mówią współczynniki funkcji liniowejO czym mówią współczynniki funkcji liniowej (1) - konspekt lekcji matematyki dla klasy III B gimnazjumCele:- uczeń zna i rozumie pojęcie funkcji rosnącej, malejącej i stałej (K - P), - uczeń zna pojęcie współczynnika kierunkowego (K - P), - uczeń umie określać monotoniczność funkcji na podstawie współczynnika kierunkowego oraz na podstawie numerów ćwiartek, przez które przechodzi wykres (K -P), - uczeń potrafi określać monotoniczność funkcji złożonej na przedziałach (R - W) - uczeń potrafi pracować w grupie. Podstawa Programowa: PP-4 Standardy Egzaminacyjne - I/1a - czyta ze zrozumieniem teksty, w których występują terminy i pojęcia matem. - przyrodnicze - III/2a - zapisuje wielkości za pomocą symboli - III/3a - wskazuje zależności funkcyjne - III/3b - opisuje funkcje - III/3c - analizuje funkcje Metody: poglądowa, dyskusja, samodzielnego wykonywania zadań, analiza przypadku, utrwalająca Formy: praca z całą grupą, praca w zespołach, praca z książką, z kartą pracy Pomoce dydaktyczne: Przykłady funkcji i ich wykresy na planszach do zawieszenia, karty pracy, rozsypanka (kilka przykładów funkcji i trzy napisy: funkcja rosnąca, malejąca, stała) Przebieg lekcji 1. (3 - 5 min) Czynności organizacyjne: sprawdzenie pracy domowej, listy obecności 2. (2 min) Zapoznanie uczniów z tematem lekcji oraz celami lekcji 3. (7 - 10 min) Praca w dwuosobowych grupach. Na ławce uczniowie otrzymują kartę pracy z trzema wzorami funkcji. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie tabelek, sporządzenia wykresów funkcji i uzupełnienia zdań pod każdym wykresem. Po planowanym zakończeniu tego zadania nauczycielka zaczepia plansze z takimi wykresami i uczniowie sprawdzają poprawność wykonania zadania (5 min) Dyskusja na temat wykresów Jak nazwiemy wykres I funkcji? A jak II i III ? Czym różnią się te wykresy? Jak myślicie od czego zależy monotoniczność funkcji czyli określenie funkcji jako malejącej, rosnącej, stałej N -l wyjaśnia iż za tym wszystkim stoi liczba która stoi przy x nazywa się współczynnikiem kierunkowym i jak już wiecie nadaje kierunek funkcji rosnący bądź malejący lub stały. 4. (7 min) Jak sami zauważyliście gdy a jest większe od zera to funkcja jest (popatrzcie na wykres I) rosnąca a zapiszemy to tak: a >0 = F(x) / A<0 = f(x) \ a = 0 = f(x) - Uczniowie odczytują poprawnie zapis 5. (5 min) Utrwalenie rozpoznawania monotoniczności. Uczniowie, na tablicy mają kilka wykresów, wzorów, ćwiartek, tabelek strzałkami, przyporządkowują funkcjom właściwe oznaczenia. 6. (10 min)Praca w grupach czteroosobowych. Uczniowie otrzymują wykres pewnej funkcji złożonej z poleceniem zbadania monotoniczności funkcji określając przedziały monotoniczności. Najszybsza grupa wykonuje zadanie na tablicy 7. (3 min) Podsumowanie. Ocena aktywności na dzisiejszej lekcji w postaci plusów. Czego nauczyliście się na dzisiejszej lekcji? 8. (2min) Zadanie pracy domowej: zadanie 2 str.75, dla chętnych zadanie 19 str,76. Rozdanie nagród w postaci rebusu rysunkowego dla każdego ucznia. 9. (1 min) Ewaluacja. Przed sobą w rogu macie karteczki z wypisanymi cyframi ( ocenami), proszę zakreślić jedną cyfrę która według was opisze dzisiejszą lekcję
Opracowanie: Celina Bałdyga Wyświetleń: 1689
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |