Katalog

Danuta Ciesielska
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Poznajemy losy Szewczyka - konspekt lekcji nauczania zintegrowanego w klasie II

- n +

Nadanie tytułów wydarzeniom książki J.Porazińskiej "Szewczyk Dratewka". Dobieranie odpowiednich tytułów zilustrowanym fragmentom tekstu

Poznajemy losy Szewczyka

Uczeń
- zna tekst lektury
- czyta fragmenty lektury pod kierunkiem nauczyciela
- ustala przebieg akcji, opowiada treść ilustracji
- ustala kolejność zdarzeń przy pomocy tekstu
- potrafi samodzielnie wypowiadać się na temat ilustracji
- przekształca zdania na równoważniki (bez wprowadzania terminu).

Środki dydaktyczne:
egzemplarze lektur, prace plastyczne uczniów, ilustracje przedstawiające: czarownicę, kaczki, mrówki, Dratewkę, tytuły na paskach papieru.

Formy pracy:
indywidualna-zróżnicowana, zbiorowa jednolita

Metody:
praca z lekturą, słowna-pogadanka, pokaz, elementy metody problemowej

PRZEBIEG ZAJĘĆ


1. Odczytanie tytułu baśni z plątaninki


Tytuł "Szewczyk Dratewka"
2. Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające kaczki, Szewczyka, czarownicę i mrówki



- Z jakiej baśni przybyły do nas te postacie?
- Kogo one przedstawiają?
- Kto jest autorką książki "Szewczyk Dratewka"?
- Jakie inne postacie występują jeszcze w tej baśni?
- Zapiszcie tytuł i autora książki na tablicy
- Kto przypomni mi, jaki jest czas i miejsce akcji?

3. Wyodrębnienie postaci tytułowej i drugoplanowych
- Dlaczego Szewczyka Dratewkę nazwiemy bohaterem tytułowym?
- Jak nazwiemy pozostałe postacie w baśni? (drugoplanowe)
- Które z tych postaci oceniamy pozytywnie? (Szewczyk może być wzorem do naśladowania)
- Które negatywnie i dlaczego?

4. Wypowiedzi uczniów na temat ilustracji przygotowanych na plastyce
- Uczniowie podchodzą do tablicy, wybierają - losowo - jedną ilustrację i wypowiadają się na jej temat
- Co przedstawia ta ilustracja?
- Jakie zdarzenie zostało tu przedstawione? (w ten sposób odkrywamy wszystkie ilustracje)
- Ułóżcie tak ilustracje, żeby były zgodne z kolejnością zdarzeń w książce
- Uczniowie układają zdania do kolejnych obrazków

5. Wyszukiwanie i głośne odczytywanie fragmentów lektury odnoszących się do poszczególnych ilustracji
- Który fragment pasuje do tego obrazka?

6. Proszę o wyjęcie z kopert rozsypanki z tytułami do lektury (ilustracji)
- Polecam dokonanie odpowiedniego doboru tytułów do ilustracji
- Najlepsi uczniowie sami przekształcają zdania zapisane na paskach na równoważniki zdań
- Proszę o odczytanie wszystkich tytułów do kolejnych ilustracji

1) Wyprawa szewczyka w świat.
2) Pomoc mrówkom. (Szewczyk pomaga mrówkom.)
3) Naprawa zniszczonej barci.
4) Nakarmienie kaczek na jeziorze.
5) Spotkanie Dratewki z ludźmi. (Dratewka spotyka się z ludźmi.)
6) Rozmowa z czarownicą.
7) Pomoc mrówek przy przebieraniu maku. (Mrówki pomagają przy przebieraniu maku).
8) Wydobycie złotego kluczyka przez kaczki.
9) Pomoc pszczół w uwolnieniu pięknej panny.
10) Wesele szewczyka i księżniczki.

7. Analiza ortograficzna wyrazów o trudnej pisowni.
- Które wyrazy mogą wam sprawić trudność przy pisaniu?
- Polecam zapisanie kolejnych tytułów do zeszytu.

8. Podsumowanie wiadomości
- Co robiliśmy na dzisiejszej lekcji?
- Głośne odczytanie tytułów zapisanych w zeszycie.
- Proszę przekształcić tytuły na zdania.

9. Utrwalenie pisowni wyrazu pszczoła - gromadzenie wyrazów pokrewnych.
- Zwrócenie uwagi na fakt, że po spółgłosce "p" napiszemy tutaj "sz", gdyż jest to wyjątek.

pszczoła

p...czółka, p...czeli, p...czelarz, p...czelarstwo

10. Praca domowa.
- Ustnie ułożyć opowiadanie o najciekawszej przygodzie Szewczyka Dratewki.
 

Opracowanie: Danuta Ciesielska
nauczycielka nauczania zintegrowanego
w Szkole Podstawowej w Niechłoninie

Wyświetleń: 10240


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.