Katalog Danuta Ciesielska Zajęcia zintegrowane, Konspekty Poznajemy losy Szewczyka - konspekt lekcji nauczania zintegrowanego w klasie IINadanie tytułów wydarzeniom książki J.Porazińskiej "Szewczyk Dratewka". Dobieranie odpowiednich tytułów zilustrowanym fragmentom tekstuPoznajemy losy SzewczykaUczeń - zna tekst lektury - czyta fragmenty lektury pod kierunkiem nauczyciela - ustala przebieg akcji, opowiada treść ilustracji - ustala kolejność zdarzeń przy pomocy tekstu - potrafi samodzielnie wypowiadać się na temat ilustracji - przekształca zdania na równoważniki (bez wprowadzania terminu). Środki dydaktyczne: egzemplarze lektur, prace plastyczne uczniów, ilustracje przedstawiające: czarownicę, kaczki, mrówki, Dratewkę, tytuły na paskach papieru. Formy pracy: indywidualna-zróżnicowana, zbiorowa jednolita Metody: praca z lekturą, słowna-pogadanka, pokaz, elementy metody problemowej PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Odczytanie tytułu baśni z plątaninki Tytuł "Szewczyk Dratewka" 2. Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające kaczki, Szewczyka, czarownicę i mrówki - Z jakiej baśni przybyły do nas te postacie? - Kogo one przedstawiają? - Kto jest autorką książki "Szewczyk Dratewka"? - Jakie inne postacie występują jeszcze w tej baśni? - Zapiszcie tytuł i autora książki na tablicy - Kto przypomni mi, jaki jest czas i miejsce akcji? 3. Wyodrębnienie postaci tytułowej i drugoplanowych - Dlaczego Szewczyka Dratewkę nazwiemy bohaterem tytułowym? - Jak nazwiemy pozostałe postacie w baśni? (drugoplanowe) - Które z tych postaci oceniamy pozytywnie? (Szewczyk może być wzorem do naśladowania) - Które negatywnie i dlaczego? 4. Wypowiedzi uczniów na temat ilustracji przygotowanych na plastyce - Uczniowie podchodzą do tablicy, wybierają - losowo - jedną ilustrację i wypowiadają się na jej temat - Co przedstawia ta ilustracja? - Jakie zdarzenie zostało tu przedstawione? (w ten sposób odkrywamy wszystkie ilustracje) - Ułóżcie tak ilustracje, żeby były zgodne z kolejnością zdarzeń w książce - Uczniowie układają zdania do kolejnych obrazków 5. Wyszukiwanie i głośne odczytywanie fragmentów lektury odnoszących się do poszczególnych ilustracji - Który fragment pasuje do tego obrazka? 6. Proszę o wyjęcie z kopert rozsypanki z tytułami do lektury (ilustracji) - Polecam dokonanie odpowiedniego doboru tytułów do ilustracji - Najlepsi uczniowie sami przekształcają zdania zapisane na paskach na równoważniki zdań - Proszę o odczytanie wszystkich tytułów do kolejnych ilustracji 1) Wyprawa szewczyka w świat. 2) Pomoc mrówkom. (Szewczyk pomaga mrówkom.) 3) Naprawa zniszczonej barci. 4) Nakarmienie kaczek na jeziorze. 5) Spotkanie Dratewki z ludźmi. (Dratewka spotyka się z ludźmi.) 6) Rozmowa z czarownicą. 7) Pomoc mrówek przy przebieraniu maku. (Mrówki pomagają przy przebieraniu maku). 8) Wydobycie złotego kluczyka przez kaczki. 9) Pomoc pszczół w uwolnieniu pięknej panny. 10) Wesele szewczyka i księżniczki. 7. Analiza ortograficzna wyrazów o trudnej pisowni. - Które wyrazy mogą wam sprawić trudność przy pisaniu? - Polecam zapisanie kolejnych tytułów do zeszytu. 8. Podsumowanie wiadomości - Co robiliśmy na dzisiejszej lekcji? - Głośne odczytanie tytułów zapisanych w zeszycie. - Proszę przekształcić tytuły na zdania. 9. Utrwalenie pisowni wyrazu pszczoła - gromadzenie wyrazów pokrewnych. - Zwrócenie uwagi na fakt, że po spółgłosce "p" napiszemy tutaj "sz", gdyż jest to wyjątek. pszczoła p...czółka, p...czeli, p...czelarz, p...czelarstwo 10. Praca domowa. - Ustnie ułożyć opowiadanie o najciekawszej przygodzie Szewczyka Dratewki.
Opracowanie: Danuta Ciesielska Wyświetleń: 10240
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |