Katalog Katarzyna Górka Język polski, Konspekty Portret człowieka XX wieku - M. Hillar "My z drugiej połowy XX wieku" i T. Różewicza "List do ludożerców"Portret człowieka XX wieku - M. Hillar "My z drugiej połowy XX wieku" i T. Różewicza "List do ludożerców"I. Cele-cel poznawczy: *Zapoznanie uczniów z innymi lirykami przedstawiającymi portret człowieka XX w., np. "My z drugiej połowy XX w." M.Hillar, czy "Tolerancja" S.Sojki. *Zapoznanie uczniów z cechami charakterystycznymi dla poezji współczesnej. -cel kształcący: *Kształcenie umiejętności analizy porównawczej. *Kształcenie umiejętności werbalizowania swoich myśli. -cel wychowawczy: *Umiejętność znalezienia się we współczesnym świecie oraz przybranie aktywnej postawy wobec niego. II. Metody -metody podające (opowiadanie pedagogiczne) -metody aktywizujące (rozwiązywanie problemów drogą samodzielnej pracy ucznia) -metody ćwiczeń praktycznych (ćwiczenia w mówieniu i pisaniu) III. Środki dydaktyczne -utwory współczesnych poetów związane z tematyką współczesną -kaseta z nagraniem "Tolerancji" S.Sojki -podręcznik IV. Bibliografia 1.J.Trznadel, Poeta nowoczesny [O T.Różewiczu], [w:] O literaturze polskiej, cz.II, oprac. A. Z. Makowiecki, Warszawa 1976. 2.S.Burkot, Wiersze T.Różewicza, [w:] Literatura polska w szkole średniej, Warszawa 1990. 3.E.Nowosielska, Zeszyt ćwiczeń dla klasy 8, Inowrocław 1992. TOK LEKCJI OGNIWO WSTĘPNE 1. Czynności organizacyjne 2. Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji -Do kogo skierowany jest wiersz Różewicza? -Kto jest ludożercą? -Jak według podmiotu lirycznego mamy traktować innych ludzi, czego mamy się wyzbywać? -Czy podobał się wam ten wiersz i dlaczego? 3. Zapowiedź i zapisanie tematu 4. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Przygotowywanie scenek improwizowanych, ilustrujących wersy: I gr. - "...nie patrzcie wilkiem..." II gr. - "...nie wykupujcie wszystkich świec..." III gr. - "...nie depczcie słabszych..." IV gr. - "...nie mówcie odwróceni tyłem mój..." OGNIWO CENTRALNE 8.Przeczytanie utworu M.Hillar "My z drugiej połowy XX w." i dokonanie analizy. a)W jaki sposób podmiot liryczny charakteryzuje współczesnego człowieka? b)Czego wymaga od tego człowieka? 9.Porównanie trzech wierszy: Różewicza, Hilar, Sojki Wciągnięcie wniosku. Przedstawienie obrazu współczesnego człowieka: -zagmatwanego w tysiące różnych spraw, któremu brak czasu na wszystko, a szczególnie "czułe spojrzenia, ciepłe uśmiechy" -człowiek współczesny wstydzi się czułości i troski o drugiego człowieka, a przecież "Daleko raj gdy na człowieka się zamykam" -zamykając się na drugiego człowieka, zasklepiamy się we własnym egoizmie 10.PODSUMOWANIE i zapisanie notatki do zeszytu. Opracowanie: Katarzyna Górka Wyświetleń: 6457
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |