Katalog Sylwia Jankowiak Pedagogika, Artykuły Praca z młodzieżą z problemami w zakresie czytania i pisania. Analiza problemu edukacyjnegoAnaliza problemu edukacyjnego (praca z młodzieżą z problemami w zakresie czytania i pisania)Na podstawie własnych doświadczeń oraz przeczytanej lektury:- "Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych" pod red. A. Pieleckiego, - "Dziecko w kręgu wychowania" pod red. B. Jodłowskiej, - "Logopedia" T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, - "Pedagogika specjalna" pod red. W. Dykcika mogę stwierdzić, że uczniowie ci mogli stracić motywację do nauki i pokonywania trudności oraz wiarę we własne możliwości. "(...)przykłady badań wskazują, że wszelkie braki w zakresie porozumiewania się wywierają destrukcyjny wpływ na rozwój osobowości (...), wyzwalają i utrwalają poczucie lęku i zagrożenia(...)" / "Pedagogika specjalna"... / Po zapoznaniu się z opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej podjęłam działania terapeutyczne w szkole zgodnie z zaleceniami placówki diagnostycznej. "(...) Ogólnym celem oddziaływań terapeutycznych jest stworzenie dziecku z zaburzeniami rozwoju optymalnych możliwości kształtowania tych cech osobowości oraz funkcji, dzięki którym może ono (...) opanować podstawowe wiadomości i umiejętności szkolne, zapewniające powodzenie w nauce(...)" / "Logopedia"... / Zaproponowałam następujące rozwiązania: - stawiano tym uczniom wymagania na miarę ich możliwości, - bazowano na sprawdzianach i testach obrazkowych, schematach, wykorzystując dobrze rozwinięte funkcje wzrokowe, - wydłużano czas pracy na sprawdzianach i testach, - prace pisemne oceniano ze względu na ich zawartość merytoryczną, a nie poprawność ortograficzną, czy poziom graficzny pisma, - oceniano uczniów na podstawie włożonego wysiłku i pracy, a nie tylko uzyskanych efektów, - częściej odpytywano ustnie, z mniejszych partii materiału, naprowadzając ucznia, stosując dodatkowe wskazówki, dodatkowe pytania, - ze względu na obniżony poziom rozumienia i myślenia matematycznego stosowano rozwiązywanie zadań prostych, bez przekształceń wzoru podstawowego, rozwiązywalnych w pamięci, - treści zadań ujęto tak aby uczniowie jasno rozumieli co i jak mają szukać / dodatkowe wskazówki, pytania pomocnicze/, - w sytuacjach trudnych starałam się zapewnić poczucie bezpieczeństwa i nie stwarzać tym uczniom sytuacji dydaktycznych wywołujących napięcia emocjonalne, "(...) utrudniony kontakt z otoczeniem społecznym, (...) poczucie lęku i zagrożenia (...) sprawiają, że dziecko czuje się zagubione, bezradne i osamotnione(...)" / "Pedagogika specjalna".../ - w miarę możliwości wykorzystywano na lekcjach zestawy ćwiczeń skonstruowanych dla uczniów z dysfunkcjami, - w szkole byli oceniani zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, która mówi o dostosowaniu treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia oraz zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 21 marca 2001r. rozdział 2 w sprawie zasad oceniania..., które nakazuje dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb uczniów posiadających potwierdzone dysfunkcje. Po wdrożeniu działań terapeutycznych w szkole, na lekcjach uczniowie: - zdobyli nową wiedzę, - opanowali podstawowe umiejętności stymulujące ich dalszy rozwój, - podnieśli wiarę we własne możliwości i umiejętności, - ukończyli gimnazjum z wynikiem pozytywnym oraz napisali egzamin na odpowiednim poziomie.
Opracowanie: Sylwia Jankowiak Wyświetleń: 588
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |