Katalog Agnieszka Balicka Historia, Konspekty Walka o władzę nad chrześcijańską Europą w XI - XIII wiekuWalka o władzę nad chrześcijańską Europą w XI - XIII wiekuCzas: 1 godzina lekcyjnaCel lekcji: Geneza kryzysu Kościoła na przełomie X i XIw. Papiesko - cesarski spór o inwestyturę.. I. Wiadomości a) Zapamiętanie Uczeń zna daty: - schizma wschodnia - 1054r - wydanie Tez Grzegorza VII - Dictatus papae - 1075 r. - obłożenie cesarza Henryka IV ekskomuniką - 1076 r. - pokuta cesarza pod Canossą - 1077 r. - zawarcie konkordatu w Wormacji - 1122 r. Uczeń wie kim byli: - papież Grzegorz VII - cesarz Henryk IV - cesarz Henryk V - papież Kalikst II - król polski Bolesław Śmiały b) Rozumienie Uczeń rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: - filia, inwestytura, dominium mundi, uniwersalizm, konkordat, ruch kluniacki, symonia, ekskomunika, synod, kongregacja, obóz gregoriański, obóz antygregoriański, schizma wschodnia. II. Umiejętności a) Stosowane w sytuacjach typowych Uczeń umie: - wyjaśnić na czym polegała schizma wschodnia i jakie były jej konsekwencje, - scharakteryzować przejawy kryzysu w Kościele od połowy IX do połowy XI w., - opisać powstanie, program i znaczenie ruchu reformatorskiego dla odnowy Kościoła, - wskazać na mapie miejscowości Cluny, Wormacja, Canossa, - przedstawić genezę, przebieg i konsekwencje konfliktu pomiędzy Grzegorzem VII a Henrykiem IV, - wymienić decyzje konkordatu wormackiego, b) Stosowane w sytuacjach nietypowych Uczeń umie: - przeanalizować stosunki papiestwa z cesarstwem od czasów Karola Wielkiego, - ocenić w jaki sposób Dictatus papae sprzyjał utrwalaniu schizmy wschodniej, - ocenić czy Canossa była zwycięstwem czy klęską Grzegorza VII, Środki dydaktyczne: mapa "Europa w XI - XII w." , podręcznik, M. Sobańska - Bondaruk, S. Lenard, Wiek V - XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, Warszawa 1997, s. 126 - 130. (Dictatus papae z1075 r., Papież Grzegorz o zdjęciu klątwy z cesarza w Canossie w 1077r., Konkordat warmacki z 23 września 1122 r.), rekwizyty symbolizujące cesarza i papieża. Metody nauczania: pogadanka, drama, dyskusja, interpretacja tekstów źródłowych. Cel wychowawczy: Doskonalenie umiejętności dyskutowania oraz kształtowanie otwartości na poglądy innych ludzi. Tok lekcji I. Czynności porządkowo - organizacyjne. II. Wprowadzenie 1.Uczniowie wspólnie z nauczycielem siadają w kole i zwięźle przypominają jaką rolę i pozycję posiadał Kościół katolicki w Cesarstwie Bizantyjskim. Analizują jak układały się stosunki papiestwa z cesarstwem od czasów Karola Wielkiego. 2. Następnie nauczyciel zwięźle opowiada uczniom o przejawach wielkiego kryzysu w Kościele od połowy IX w. do połowy XI w. oraz o znaczeniu ruchu kluniackiego dla jego odnowy. III. Rozwinięcie 1. Nauczyciel prosi uczniów by według swoich poglądów wybrali jeden z dwóch zespołów: zwolenników Grzegorza VII bądź Henryka IV. Prosi by liderzy obu grup wcielili się w postać cesarza i papieża. Uczeń ucharakteryzowany za Grzegorza VII odczytuje Dictatus papae (akcentując tonacją głosu i gestem najważniejsze jego fragmenty). Jego zwolennicy po uważnym wysłuchaniu reagują spontanicznymi oklaskami i zadają pytania. Drugi uczeń wciela się w postać Henryka IV, który na synodzie biskupów w Wormacji krytykuje papieża, jego tezy i uzasadnia nieważność jego wyboru. Po zakończeniu inscenizacji wszyscy uczestnicy zastanawiają się w jaki sposób konflikt zostanie rozwiązany. 2. Wcześniej przygotowana grupa ucharakteryzowanych uczniów przedstawia scenę klęczącego Henryka IV proszącego Grzegorza VII o zdjęcie klątwy przed zamkiem w Canossie. Należy uwzględnić też postać opata Cluny i hrabiny Matyldy zachęcających papieża do kompromisu. Informacje uczniowie czerpali z tekstu źródłowego przygotowanego przez nauczyciela. Na koniec nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe zagadnienia i prosi o zastanowienie się w jaki sposób konflikt mógłby zostać rozwiązany. 3. Grupa uczniów przedstawia scenę ze zjazdu Henryka V z Kalikstem II w Wormacji w 1122 r. Obaj odczytują przed zgromadzoną publicznością uzgodniony kompromis kończący okres walki. IV. Podsumowanie Podsumowanie lekcji pod kierunkiem nauczyciela. Przypomnienie najważniejszych dat, wydarzeń i pojęć. Na zakończenie wszyscy analizują do którego obozu politycznego powinna przyłączyć się Polska. Praca domowa Wciel się w rolę doradcy króla polskiego Bolesława Śmiałego i napisz list w którym rozważysz wszystkie argumenty za przyłączeniem się do obozu cesarskiego lub papieskiego.
Opracowanie: Agnieszka Balicka - nauczyciel historii Wyświetleń: 4738
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |