![]() | ||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Ewa Koźlik-Gawliczek, Ilona Paluch Przyroda, Scenariusze Scenariusz lekcji problemowej w klasie IV na temat: Parę słów o śmieciach - czyli co robić z odpadami ?Scenariusz lekcji problemowej w klasie IV na temat: Parę słów o śmieciach - czyli co robić z odpadami?Cele ogólne:Uczeń dostrzega problem śmieci w środowisku i widzi pilną potrzebę jego rozwiązania. Cele operacyjne: a) wiadomości: uczeń wie co to jest: segregacja, recykling, kompostowanie, utylizacja. b) umiejętności: uczeń potrafi argumentować, dyskutować, współpracować w grupie, krótko formułować myśli. c) postawy: uczeń ma świadomość, że swoim postępowaniem może się przyczynić do zmniejszenia ilości odpadów. Metody: Burza mózgów (w modyfikacji 6-3-2), pokaz, pogadanka. Środki dydaktyczne: Zdjęcia z przykładami zaśmieconego środowiska, karty pracy - tabelki "Propozycje wykorzystania odpadów", arkusze ewaluacyjne. Formy pracy: Grupowa Przebieg zajęć 1. Stworzenie sytuacji problemowej: - pokaz serii zdjęć przedstawiających zaśmiecone środowisko (np. śmieci w lesie, dzikie wysypisko na łące, przepełnione kontenery na śmieci w mieście). 2. Sformułowanie problemu: - co zrobić z coraz większą ilością odpadów w naszym otoczeniu? 3. Sformułowanie hipotez rozwiązania: - praca metodą "6-3-2" (modyfikacja "burzy mózgów") 6 - liczba grup biorąca udział w rozwiązaniu problemu 3 - liczba rozwiązań (pomysłów) 2 - liczba powtórzeń (2 - krotnie podaje się kartkę z pomysłami sąsiedniej grupie) - Każda grupa dysponuje kartką z trzema propozycjami rozwiązania problemu - Kartka z propozycjami wędruje do grupy następnej (np. z lewej), która dopisuje do niej kolejne trzy propozycje rozwiązań. - Kartki wędrują (w coraz wolniejszym tempie) do kolejnych grup w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara - Pomysły mogą być różne. Ważne, aby nie powtarzać wcześniej zapisanych pomysłów własnych ani kolegów; można jednak wcześniej podany pomysł rozszerzyć. W tym celu należy zapoznać się z pomysłami kolegów. 4. Weryfikacja hipotez: - wraz z uczniami oceniamy pomysły i wybieramy je według ustalonych kryteriów (np. niski koszt, realność jego wprowadzenia) - efektem lekcji będzie selekcja materiału i podanie rozwiązań najbardziej realnych (notatka w postaci tabelki). 5. Ewaluacja: Arkusz ewaluacyjny dla ucznia Zaznacz w odpowiednim miejscu na kwiatku swoje spostrzeżenia dotyczące lekcji ![]() Propozycje wykorzystania odpadów
Opracowanie: Ilona Paluch - nauczyciel przyrody Wyświetleń: 2250
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |