Katalog Hanna Paradowska Wychowanie komunikacyjne, Scenariusze "Tajemniczych znaków świat" - scenariusz spotkania z przedstawicielem policji.Tajemniczych znaków świat - scenariusz spotkania z przedstawicielem komendy policjiCele spotkania:- wdrażanie dzieci do bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym jako pieszy; - bezpieczne przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonych miejscach; - umiejętne korzystanie z przejścia dla pieszych (z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizatora); - zakaz zabawy na i w pobliżu jezdni; - zakaz wchodzenia pod barierki, zapory, łańcuchy; - bezpieczne poruszanie się na poboczu jezdni i po chodniku. Przebieg imprezy: I. Pogadanka prowadzona przez policjanta na temat wybranych zagadnień z kodeksu ruchu drogowego. Rozmowa policjanta z dziećmi, zadawanie pytań przez uczniów. II. Część artystyczna: Dziecko I: Poznaj od najmłodszych lat tajemniczych znaków świat, bo kto o nich wszystko wie, temu w życiu nie jest źle! Każdy znak ma kolor swój: gdy czerwony - wtedy stój; gdy zielony - wejdź na szlak, bo to zawsze dobry znak! Dziecko II: Gdy chcesz sam do szkoły iść, o zieleni zawsze myśl; gdy o zmroku wracasz z niej, to czerwone szkiełko miej! Piosenka pt. "Znaczki odblaskowe" - śpiewana przez wszystkie dzieci. Dziecko III: Możesz stracić, życie, zdrowie, gdy na jezdnię wejdziesz źle. więc ci w krótkich słowach powiem: Na ulicy nie gap się! Dziecko IV: Trzeba iść wzdłuż białych pasów! Troszkę dalej! To i cóż! Chociaż stracę chwilę czasu, Lecz mi nic nie grozi już! Dziecko V: Czy opłaca się narażać i kaleką zostać? Nie! Więc ostrożny bądź! Uważaj! Nie skacz w biegu! Nie spiesz się! Na scenie zostają tylko chłopcy. W głębi widoczne skrzyżowanie ulic i sygnalizator świetlny. Konrad: Dobra nasza! Hulaj dusza! Czas do szkoły już wyruszać! Radek: Co? Bez taty i bez mamy? Grześ: Tak! Idziemy wreszcie sami! Mateusz: Od dziś życie będzie piękne: nikt nie weźmie mnie za rękę! Dawid: Już mam dosyć wszystkich nianiek, przecież nic nam się nie stanie! Patryk: Choć do szkoły jest daleko, nie chcę chodzić pod opieką! Kamil: A więc naprzod! Konrad, prowadź! Nikt nie musi nas pilnować! Na sygnalizatorze zaczynają się dość szybko zmieniać światła. Na scenę wjeżdżają dzieci na rowerkach i hulajnogach. Powstaje zamieszanie. Otoczeni przez rozpędzone pojazdy śpiewają piosenkę "Jadą rowery". Radek: Tutaj chyba nie przejdziemy! Dawid: Ty zbyt wiele Radek nie myśl! Grześ: Po to jest sygnalizator, by nie powstał w ruchu zator! Kamil: Nie rozumiem do tej pory czemu są aż trzy kolory? Patryk: To jest jasne jak na dłoni: kiedy kolor jest zielony, to przechodzą starsi ludzie... Mateusz: Gdy jest żółty - młodzież pójdzie... Patryk: Gdy czerwony się zaświeci, wtedy mogą iść już dzieci! Grześ: Czy to prawda moi mili? Patryk chyba coś pomylił?! Dawid: Myślę, że czerwony kolor samochody szybkie wolą! Konrad: No a żółty jak się zdaje przeznaczony jest dla jajek, co mądrzejsze są od kury... Radek: A dla dzieci kolor który? Konrad: Wszystkie trzy są właśnie dla nas i już sprawa rozwiązana! Grześ: Konrad rację ma, bo przecież wszystko dla nas jest na świecie! Patryk: Patrzcie! Jest czerwone światło! Teraz już nam pójdzie łatwo! Konrad: Za mną chłopcy! Idźmy śmiało! Któżby wierzył tym sygnałom?! Dzieci próbują przekraczać jezdnię na czerwonym świetle. Wpadają pod rowerki i hulajnogi. Słychać pisk opon i wycie klaksonów. Do akcji wkracza Harcerska Służba Ruchu. Harcerz I: My znamy takich zuchów, co błądzą w mieście swym! Harcerska Służba Ruchu pomoże zawsze im! Harcerz II: Harcerz ci pomoże, harcerz poda dłoń! Kiedy jest najgorzej, zwróć się zaraz doń! Konrad: No, koledzy, mamy pecha, auto mogło nas przejechać! Grześ: Całe szczęście, że w tej chwili ci harcerze tutaj byli! Kamil: Wszystko by nam poszło łatwo, gdyby nie czerwone światło! Radek: Ale strachu się najadłem! Dawid: Chłopcy, trzymać mnie, bo padnę! Patryk: Jeśli będzie tak codziennie, w domu śmiać się będą ze mnie! Mateusz: Ja niczego się nie boję, lecz dostałem też za swoje! Radek: Tyle przeszkód na tej drodze... Drugi raz już nie przechodzę! Grześ: U nas w szkole pewnie dzwonek, a tu światło znów czerwone! Harcerz I: Poczekajcie chwilę dzieci, wnet zielone się zaświeci! Harcerz II: Można przejść na drugą stronę, kiedy światło lśni zielone! Konrad: Teraz wiemy już nareszcie, jak przekraczać jezdnię w mieście! Wszyscy śpiewają piosenkę pt. "Uliczne sygnały". Dzieci naśladują przechodzenie przez jezdnię. Patryk: Znowu jakieś skrzyżowanie, ale świateł nie ma na nim! Grześ: Gdzie podziały się sygnały? Kamil: Czyżby gdzieś pouciekały? Dawid: Nie na każdym przecież rogu te sygnały świecić mogą! Konrad: Żaden kłopot drodzy moi, przecież tu policjant stoi! (wskazuje na policjanta) Radek: On pomoże zawsze pieszym, którym się do celu spieszy! Mateusz: On tu jest największym zuchem, bo kieruje całym ruchem! Dawid: I choć innych przejść tu nie brak, pieszym zawsze służy zebra! Przebrane za zebry dziewczynki leżą nieruchomo udając prawdziwe przejście dla pieszych. W momencie kiedy chłopcy chcą wejść na jedną z zebr, ta się podrywa. Zebra I: Kto tu znowu po mnie depcze? Czasy są dziś nie najlepsze! Inne zebry siedzą w Zoo, a nam tutaj niewesoło! Zebra II: Dziś kto tylko ma ochotę, może nas pochlapać błotem! Zebra III: Tłum przechodniów chodzi po nas i przygniata nas opona! Zebra IV: Dawniej ruch był nie tak duży, łatwiej było ludziom służyć! Zebra I: Samochodów było mało, motocykli mniej jechało! Zebra II: Dymu było mniej i spalin... Zebra III: A przechodnie się nie pchali! Zebra IV: Ja już mam wszystkiego dosyć! Zebra I: Nie chcę dłużej ludzi nosić! Zebra II: Mój grzbiet jest zupełnie płaski! Zebra III: A ja mam wytarte paski! Zebry (razem) Ale warto się tak trudzić, by ratować życie ludzi! Piosenka "O ruchu drogowym" III. Zagadki dla uczniów, będących na widowni: Dziecko I: Co to jest? Choć nóg nie posiada, szybko pędzi szosą, bo nie nogi, ale koła po szosie go niosą. (samochód) Dziecko II: Stoją przy drogach na długich nogach, Wcale nie są to ptaki Jak jeździć i chodzić trzeba Nauczyć mogą............... (drogowe ptaki) Dziecko III: W białej czapce na ulicy ważną jest osobą. Dobrym okiem, bystrym słuchem kieruje ulicznym ruchem. (policjant) Dziecko IV: Kierownica, dzwonek, koła z oponami. Jedzie na nim człowiek i rusza nogami. (rower) IV. Wspólne śpiewanie piosenki "Być kierowcą". V. Pożegnanie zaproszonego gościa |
Opracowanie: Hanna Paradowska nauczyciel nauczania zintegrowanego Szkoła Podstawowa w Kątach