Katalog

Grażyna Kubacka
Zajęcia zintegrowane, Konkursy

Święto książki.

- n +

Święto książki

By zainteresować uczniów klas I - III czytelnictwem oraz wzbogacić tradycję szkoły organizujemy w maju szkolne obchody ŚWIĘTA KSIĄŻKI. Odbyły się już pięciokrotnie, co roku zmieniając swoją formę.

Propozycje obchodów Święta Książki:

* Inscenizacje fragmentów lektur.
* Konkurs czytelniczy z zdaniami dla reprezentacji klas i dla całych klas.
* Przedstawienie pt. "A my to wszystko wiemy... i książki szanujemy".
* Prezentacja fragmentów książek. W wyniku głosowania wszystkich uczestników, wybieramy KSIĄŻKĘ NA WAKACJE.
* Konkurs literacki. Nagrodzone prace umieszczamy w specjalnej gazetce.
* Konkurs recytatorski utworów wybranego poety lub tematycznie związanych np. z naszym miastem.
* Konkurs czytelniczy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, poprzedzony etapem wstępnym - testem czytelniczym.
* Konkursy plastyczne, w których udział mogą wziąć wszyscy chętni.
Inscenizacje fragmentów lektur. Każda klasa wybiera lekturę i przygotowuje scenkę. Dba o kostiumy i dekorację. Dokonuje wpisu wybranego tytułu na listę, by każda klasa pracowała z inną lekturą. W Święto Książki uczniowie klas I-III odświętnie ubrani gromadzą się w auli i wraz z jurorami oglądają przedstawienie. Można zaprosić dzieci z pobliskiego przedszkola.
Konkurs czytelniczy.Klasy wyznaczają reprezentacje (3 osoby), które wykonując zadania konkursowe i odpowiadając na pytania związane z lekturami, ich bohaterami, autorami, zdobywają punkty.
Przedstawienia o tematyce związanej z czytelnictwem.Organizujemy przedstawienie. Śpiewamy piosenki, publiczność uczy się refrenów. Prezentujemy powiedzenia i przysłowia związane z książką, reklamujemy wybrane pozycje.
Prezentacja fragmentów książek.Wybieramy kilka książek, którymi chcemy zainteresować dzieci. Szukamy uczniów, którzy czytają płynnie i wyraziście. Będą głośno czytać fragmenty, które mają zachęcić do przeczytania całej książki. Cała publiczność głosuje i ogłaszamy, która książka zdobyła tytuł KSIĄŻKA NA WAKACJE.
Konkurs literacki.Ogłaszamy konkurs literacki. Prace w formie rymowanek, wierszyków, opowiadań na temat SZKOŁA. Prace ocenia jury (nauczyciele nauczania początkowego, wspomagani przez polonistę). Wyróżnione prace nagradzamy i umieszczamy w specjalnie wydanej okolicznościowej gazetce.
Konkurs recytatorski.Klasy losują wiersze, które ich reprezentanci będą recytować w czasie konkursu. Wybraliśmy teksty Stanisława Machowiaka, tematycznie związane z naszym miastem - Poznaniem. Zaprosiliśmy autora na nasze Święto Książki. Przygotowaliśmy spotkanie z poetą, który opowiadał dzieciom o swoim życiu, twórczości, o Poznaniu. Dzieci zadawały pytania, kupowały książki z autografem autora.
Konkurs czytelniczy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.Etapem wstępnym, w którym brali udział wszyscy uczniowie, był test czytelniczy. Troje uczniów z największą liczbą punktów z każdej klasy brało udział w finale. Przygotowano prezentację multimedialną, z której skorzystano przy zadawaniu pytań i przedstawianiu zadań finalistom. Prezentacja zawierała sceny z filmowych adaptacji lektur, bohaterów literackich, okładki książek.
Obchodom ŚWIĘTA KSIAŻKI corocznie towarzyszyły wystawy tematyczne zorganizowane przez szkolną bibliotekę, wyróżnienia dla najlepszych czytelników oraz konkursy plastyczne, w których uczestniczyć mogli wszyscy chętni.
W ramach konkursów plastycznych robiliśmy:
* plakaty, zachęcające do przeczytania wybranych książek
* portrety ulubionych bohaterów
* zakładki do książek
* projekty okładek książkowych
* kukiełki symbolizujące nasze miasto

Dzieląc się naszymi doświadczeniami, prezentujemy przykładowe testy czytelnicze dla klas I - III.

Święto Książki

13 maja 2005 z okazji Święta Książki zapraszamy klasy I - III do udziału w konkursie czytelniczym.

Etap I (do 10 V) to rozwiązywanie testu czytelniczego przez wszystkich uczniów.
Trzy osoby z każdej klasy przechodzą do finału konkursu czytelniczego.

Ogłaszamy również konkurs plastyczny pt. "Moja ulubiona postać z baśni Andersena". Prace plastyczne, przedstawiające ulubionego bohatera (w dowolnej technice), uzupełniamy też własną opinią, dlaczego go wybraliśmy. Preferowany format: A3 lub większy. Czekamy na prace do 10 V.

M. Ciemińska
G. Kubacka


KONKURS CZYTELNICZY - ZADANIA FINAŁOWE
KL.I



1. W kopertach znajdują się tytuły bajek 7 bajek. Należy wybrać te bajki, które rozpoznaliście na ekranie.

Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Królewna Śnieżka, Kubuś Puchatek
(zdjęcia tych z tych bajek zostaną pokazane)

W kopertach poza wyżej wymienionymi tytułami znajdują się dwa inne: Pinokio, Tomcio Paluch.

Max 5 pkt


2. Królewna Śnieżka zaprzyjaźniła się z siedmioma krasnoludkami. Czy znacie ich imiona?
Należy w ciągu pięciu minut wypisać wszystkie te imiona na kartkach.
(W tym czasie wybieramy spośród widowni siedmiu krasnoludków, nakładamy im czapki na głowy i przypinamy kartki z imionami)

Gapcio, Śpioch, Mędrek, Nieśmiałek, Apsik, Pyszałek, Gburek

Max 7 pkt


3. W odpowiedzi na pytanie podnosimy jedną z liter do góry. (A, B, C)

Wszyscy znamy i kochamy wiersze J. Tuwima, a szczególnie wiersz pt. "Lokomotywa".
Około ilu wagonów ciągnie lokomotywa?
Odp.A/ 20
Odp.B/ 36
Odp.C /40 (prawidłowa odpowiedź)

1 pkt


4. Teraz również odpowiadamy podnosząc odpowiednią literę.
Dokończ cytat z wiersza J. Brzechwy pt. "Kłamczucha".

"Proszę pana, proszę pana,
Rzecz się stała niesłychana:
Zamiast deszczu, u sąsiada
Dziś padała.........................."

Odp.A/ lemoniada
Odp.B/ oranżada (prawidłowa odpowiedź)
Odp.C/ czekolada

1 pkt


5. Najpierw każdy zespół wybierze nr worka. Zadaniem waszym jest podanie tytułu
znanego wiersza na podstawie wylosowanego przedmiotu - 1pkt
Dodatkowy drugi punkt można zdobyć podając nazwisko i imię autora wiersza.

Słoń Trąbalski Na straganie Okulary

Max 2 pkt

ZADANIE DLA CAŁEJ KLASY


Wskazany przez klasę reprezentant musi powiedzieć z pamięci przynajmniej 4 wersy wylosowanego wiersza - za 2pkt,
lub odczyta pięknie wybrany fragment tego wiersza - za 1pkt

6. Wróżka przygotowała dla was pytania o różnym stopniu trudności - za 1, 2 lub 3pkt

Pytania za 1pkt

a. W piórniku Tosi mieszka gumka
a/ myszka
b/ muszka
c/ pętelka

b. Chłopiec, którego Wojtek uratował z pożaru miał na imię
a/ Franek
b/ Henio
c/ Staś

c. Komendant Ochotniczej Straży Pożarnej w Kozich Różkach miał na imię
a/ Bożydar
b/ Bronisław
c/ Bonifacy

Pytania za 2 pkt

a. Wymień 3 mieszkańców piórnika Tosi.
b. Jak miał na imię komendant Straży Pożarnej w Kozich Różkach?
c. Wymień postacie pierwszoplanowe lektury pt. "Plastusiowy pamiętnik"

Pytania za 3 pkt

a. Kto jest autorem książki pt. "Plastusiowy pamiętnik"?
b. Wymień tytuły 3 legend.
c. Kto jest autorem wiersza pt. "Ptasie radio"

7. Zaprowadź wylosowanego bohatera książki na swoje miejsce.

Harry Potter, Kopciuszek, Plastuś, Wojtek, Kubuś Puchatek,

Szkoła Czarodziejów, pałac, piórnik, wieś Kozie Różki, Stumilowy Las

Max 1 pkt


8. Podaj tytuł i autora twojej ulubionej książki. Uzasadnij wybór.

Max 2 pkt

KONKURS CZYTELNICZY - ZADANIA FINAŁOWE
KL.II



1. Należy napisać na kartkach tytuły bajek, które rozpoznaliście na ekranie.

Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Królewna Śnieżka, Kubuś Puchatek

Max 5 pkt


2. Królewna Śnieżka zaprzyjaźniła się z siedmioma krasnoludkami. Czy znacie ich imiona?
Należy w ciągu trzech minut wypisać wszystkie te imiona na kartkach.
(W tym czasie wybieramy spośród widowni siedmiu krasnoludków, nakładamy im czapki na głowy i przypinamy kartki z imionami)

Gapcio, Śpioch, Mędrek, Nieśmiałek, Apsik, Pyszałek, Gburek

Max 7 pkt


3. W odpowiedzi na pytanie podnosimy jedną z liter do góry. (A, B, C)

Czym zajmowali się naukowcy z polarnej stacji badawczej w książce A. I Cz. Centkiewiczów pt. "Zaczarowana zagroda"?
Odp.A/ tresowali pingwiny
Odp.B/ łapali pingwiny do ogrodów zoologicznych
Odp.C /obrączkowali pingwiny (prawidłowa odpowiedź)

1 pkt


4. Teraz również odpowiadamy podnosząc odpowiednią literę.
Dokończ cytat z wiersza J. Tuwima pt. "Rzepka"

Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie,
Chodził tę rzepkę oglądać co dzień.
Wyrosła rzepka jędrna i krzepka,
Schrupać by rzepkę z.......................

Odp.A/ ochotą
Odp.B/ kawałkiem chlebka (prawidłowa odpowiedź)
Odp.C/ kostką ptasiego mleczka

1pkt


5. Na podstawie fragmentu, którego za chwilę wysłuchacie, napiszcie na kartce tytuł
i autora tej książki.(H.Ch. Andersen - "Dziecię elfów")

- "Ach, jakaż ona biedna - ma tylko dwie nogi! - zawołała jedna młoda chrabąszczówna.
- A rożków wcale nie ma - dorzuciła druga.
- A jaka cienka w pasie! Fe, podobna do człowieka.

-Szkaradna! - zadecydowały wszystkie razem."
Max 2pkt


Zespoły muszą zagrać scenkę na podstawie powyższego tekstu.
Mają pięć minut na przygotowanie. Scenki ocenia jury.
Można zdobyć max 3 pkt.
ZADANIE DLA KLASY

Wylosowany uczeń wybiera i odpowiada na pytania za 1, 2, 3 pkt.

Pytania za 1 punkt

1. Kto jest głównym bohaterem książki pt. "Zaczarowana zagroda"?
2. Wymień cztery postacie z bajki pt. "Czerwony Kapturek"?
3. Jak na imię miała właścicielka Mikada i Tiuzdejka?

Pytania za 2 punkty

1. Jakie są ulubione przysmaki Kłapouchego i Prosiaczka?
2. Jakiej rasy psem jest Mikado i dlaczego takie imię wybrała dla niego jego pani?
3. Gdzie toczy się akcja książki pt. "Zaczarowana zagroda"?(określ dokładnie)

Pytania za 3 punkty

1. Co to jest legenda i wymień przynajmniej trzy tytuły znanych legend?
2. Jakie imiona mają żona i dzieci Słonia Trąbalskiego?
3. Wymień miejsca, w których rozgrywa się akcja baśni pt. "Calineczka"

6. Popatrzcie uważnie na rekwizyty. Z jakiej bajki one pochodzą?
Proszę zapisać na kartce tytuł i autora tej bajki.
Rekwizyty: garnek z napisem Mjut, króliczek, tygrysek
Alan Alesander Milne - "Kubuś Puchatek"

Max 2 pkt

7. W tym słoju po miodzie są ulubione powiedzonka Kubusia Puchatka.
W każdym z nich jeden wyraz jest niewłaściwy. Zespół losuje i podaje jak brzmi
prawidłowo to powiedzonko Kubusia.
Zawsze jest czas na małe conieco/jedzonko.
Czy przy środzie czy przy wtorku zawsze jestem w miodowym/dobrym humorku.
Prosiaczku, zaczekaj, chciałem zaśpiewać ci nową mruczankę/piosenkę.

1 pkt

8. Napiszcie na kartce imiona głównych bohaterów książki pt. "Harry Potter"
Harry, Ron, Hermiona
1pkt
9. Należy wymienić kolejne tytuły książek o przygodach Harrego Pottera Joanne Rowling
Harry Potter i kamień filozoficzny
Harry Potter i komnata tajemnic
Harry Potter i więzień Azkabanu
Harry Potter i czara ognia
Harry Potter i zakon Feniks



Max 5pkt

Konkurs czytelniczy klasy III
1.Uważnie obejrzyjcie prezentację multimedialną, ponieważ 1. zadanie będzie z nią związane.

Zadaniem wszystkich zespołów będzie wypisanie wszystkich tytułów książek, występujących w tej prezentacji. Czas 2 minuty. pkt

2. Pamiętamy z lektury Cz. Centkiewicza "Anaruk, chłopiec z Grenlandii", że Eskimosi mają swój sposób liczenia.
Jaka to będzie liczba pierwszy palec drugiej nogi?
a) 16
b) 11
c) 6
1pkt

3. W kopertach są tytuły i nazwiska autorów. W ciągu 1 min musicie dopasować je do siebie.
Wakacje Mikołajka Sempe Goscinny
Doktor Dolitte Lofting
Awantura o Basię Makuszyński
Opowiadania z Doliny Muminków Jansson
Ania z Zielonego Wzgórza Montgomery
Harry Potter i komnata tajemnic Rowling
0-6 pkt

4. Drogowskazy, które tu widzicie dotyczą znanych wam książek. Każdy zespół zapisuje tytuł książki, w której jest mowa o tym miejscu.
Zagroda Południowa  Dzieci z Bullerbyn
Marittima  O psie, który jeździł koleją
Grenlandia  Anaruk
Antarktyda  Zaczarowana zagroda
0-4 pkt

5. Głównym bohaterem książki R. Pisarskiego "O psie, który jeździł koleją" jest pies o imieniu Lampo.
Co w j. włoskim oznacz a wyraz LAMPO?
a) iskra
b) błyskawica
c) lampa
CYTAT: "... na grzbiecie ma jasną pręgę...Prawdziwa błyskawica nie pies.." 1pkt

6. Przed wami koperta z imionami i plansza, podzielona na zagrody. Przydzielcie prawidłowo dzieci do zagród, w których mieszkały.
Zagroda PN ANNA BRITTA
Zagroda Środ. LISA LASSE BOSSE
Zagroda PŁD OLLE KERSTIN 0-7 pkt

7. Kolejne zadanie to przedstawienie scenki. Przeczytajcie tekst, podzielcie się rolami i za chwilę zespoły zaprezentują swoją wersję scenki.
1-3 pkt

8. Zespoły otrzymają list, w tekście którego ukryło się aż 20 tytułów książek. Podkreślamy je. Można zdobyć aż 20 pkt.

9. Ostatnie zadanie: każdy zespół naradza się i przedstawia książkę, którą chciałby polecić koleżankom i kolegom. 1-3 pkt
 

Opracowanie: Grażyna Kubacka

Wyświetleń: 6020


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.