Katalog

Joanna Sułkowska
Matematyka, Konspekty

Działania na liczbach dziesiętnych - rozwiązywanie zadań o charakterze ekonomicznym.

- n +

Działania na liczbach dziesiętnych - rozwiązywanie zadań o charakterze ekonomicznym

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE 6

CELE LEKCJI:

1. KSZTAŁCĄCE:

a) doskonalenie umiejętności wykonywania działań na liczbach dziesiętnych w pamięci i pisemnie
b) doskonalenie umiejętności porównywania liczb dziesiętnych
c) rozwijanie u uczniów intuicji matematycznej
d) poznanie zastosowań myślenia matematycznego w sytuacjach praktycznych zaczerpniętych z życia codziennego (podejmowanie ekonomicznych decyzji)
e) praktyczne zastosowanie zdobytych umiejętności

2. WYCHOWAWCZE:

a) organizacja pracy własnej
b) przyzwyczajanie do pracy zespołowej
c) rozwijanie zainteresowania matematyką
d) analiza i samokontrola własnej pracy

METODY PRACY:

a) dyskusja
b) ćwiczenia indywidualne rachunkowe i praktyczne utrwalające dany materiał

FORMY PRACY:

a) konkurs klasowy
b) praca indywidualna i zespołowa
c) praca wspólna pod kierunkiem nauczyciela

POMOCE:

a) zestaw 40 kart w czterech kolorach z cyframi od 0 do 9
b) karty pracy dla każdego ucznia
c) plansze ilustrujące warunki obu konkursów

PRZEBIEG LEKCJI

1. Podanie tematu i celu lekcji.


Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy.

Na początek nauczyciel proponuje krótką rozgrzewkę mającą na celu przećwiczenie rachunku pamięciowego na liczbach dziesiętnych.

Uczniowie rozwiązują zadanie 1 z kary pracy.
U - 1,65 + 1,33  W- 6,12 x 3
A - 3,9 - 2,3  R - 2,6 x 5
E - 2,43 x 2  I - 120,8: 2
T - 8,5 - 0,9  K - 2,8 + 3,6
Ł - 80,4: 4  G - 56,8: 8
L - 2,34 - 2,16  0 - 1,2 x 4

Każdemu działaniu w tym zadaniu odpowiada inna litera. Uczniowie rozwiązują podane działania w pamięci i umieszczają literki w odpowiednie pola planszy. Każde pole ma przypisany wynik z danego działania. Po wypełnieniu całego grafu otrzymują hasło:
"Kalkulator w głowie".

2. Następnie nauczyciel przeprowadza dwa klasowe konkursy.

Konkurs I

Prowadzący losuje kolejno po jednej karcie spośród 40 w czterech kolorach z cyframi od 0 do 9. Głośno podaje jaka cyfra została wylosowana. Uczniowie wpisują tę cyfrę w jedno z pustych pól planszy (na karcie pracy) tak, aby spełnione były podane nierówności.


Cyfra musi być wpisana przed wykonaniem następnego losowania. Raz wpisanej cyfry nie można przenosić gdzie indziej. Losowanie powtarzane jest 6 razy. Po wypełnieniu planszy zawodnicy porównują otrzymane liczby (wyrażenia). Jeśli oba warunki są spełnione otrzymują 2 pkt. jeśli jeden z nich 1 pkt. Po zakończeniu konkursu uczniowie wspólnie ustalają jaki układ cyfr był poprawny, a wskazany uczeń zapisuje go na tablicy.

Konkurs II

Nauczyciel losuje po jednej karcie z zestawu 40 kart i podaje jaka cyfra została wylosowana. Zawodnicy wpisują tę cyfrę w jedno z pustych pól planszy (na karcie pracy).


Raz wpisanej cyfry nie można przenosić w inne miejsce. Losowanie powtarzane jest czterokrotnie. Osoba, która po wykonaniu dodawania otrzymała sumę najbliższą 12 dostaje 3 pkt., dwa następne wyniki przynoszą odpowiednio 2 i 1 pkt.
Po zakończeniu konkursu uczniowie wspólnie zastanawiają się, jaki układ cyfr był najlepszy.

Ponownie poprawne rozwiązanie konkursu jest przedstawione na tablicy. Osoby, które zdobyły największą liczbę punktów otrzymują plusa za aktywność.

3. Rozwiązywanie zadań praktycznych związanych z edukacją ekonomiczną.

Praca w grupach - "Zabawa w sklep".

Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Każdy zespół zapoznaje się z cennikiem wybranych artykułów. Cennik to plansza z naklejonymi opakowaniami po słodyczach, na których były umieszczone ceny. Opakowania zbierali sami uczniowie w poprzednich dniach.

Polecenie
: "Mając do dyspozycji 150 zł przygotujcie 8 jednakowych paczek świątecznych złożonych z artykułów wymienionych w danym cenniku. Podajcie skład jednej paczki oraz jej wartość. Zwycięża grupa, która otrzyma najmniejszą resztę".
Po zakończeniu pracy w zespołach przedstawiciele prezentują rozwiązanie swojej grupy.
Na koniec następuje ogłoszenie zwycięskiego zespołu

Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy.

Zadanie

Tata Kamila sprzedaje na plaży orzeszki w czekoladzie. Za każdą paczkę zapłacił w hurtowni 1,75 zł.

a) Ile zarabia, sprzedając jedną paczkę?
b) Ile zarabia sprzedając cztery paczki?
c) Po sprzedaniu 400 paczek, oblicz
- jego zysk maksymalny
- jego zysk minimalny


Wybrany uczeń przedstawia jego rozwiązanie na tablicy.

Podsumowanie lekcji i zadanie pracy domowej (zeszyt ćwiczeń).

SPOSTRZEŻENIA PO PRZEPROWADZONEJ LEKCJI

Na lekcji panowała prawdziwie radosna atmosfera. Konkursy wzbudziły wiele emocji, a "zabawa w sklep" okazała się zajęciem niezwykle wciągającym. Dzięki temu uczniowie uczyli się mimowolnie.
 

Opracowanie: Joanna Sułkowska

Wyświetleń: 4384


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.