Katalog
Wanda Lipska Informatyka, ScenariuszeScenariusz - Łączenie wielu tekstów w jeden; włączanie ilustracji do tekstu (kl I gimnazjum).
Informatyka
Nazwisko prowadzącego lekcję: Wanda Lipska
Poziom nauczania: klasa I c
Czas trwania lekcji: 45 minut
Pojęcia: operacje na tekście i jego fragmentach, przenoszenie tekstu między dokumentami, schowek, treść a forma.
Ćwiczenia i uwagi o realizacji:
- Przypomnienie podstawowych zasad komputerowego redagowania tekstów, omówienie reguł estetycznych, dostosowywanie formy tekstu do jego przeznaczenia. Zwrócenie uwagi na pożyteczną właściwość edytora tekstu - możliwość zaznaczania fragmentów tekstu jako bloki i wykonywanie na nim różnych operacji.
- Postawienie zadania, które uczniowie mają wykonać - połączyć trzy teksty w jeden oraz dołączyć rysunki.
- Rozdanie uczniom dyskietek, na których znajdują się trzy pliki oraz - wydruków zawartości plików informując, że teksty zawarte w plikach zawierają błędy edycyjne.
- Uczniowie korzystają z operacji na blokach (zapamiętanie pliku w schowku, zapis bloku do pliku, przenoszenie do innych dokumentów).
- Ocena pracy uczniów.
Uczeń będzie umiał:
- wyszukiwać w tekście błędy i poprawiać je zgodnie z poznanymi zasadami edycji,
- korzystać ze schowka: kopiować, przestawiać wybrane fragmenty tekstu,
- wprowadzać do tekstu grafikę, tabele, inne obiekty oraz teksty pamiętane w innych plikach,
- nadać dokumentowi estetyczną formę poprzez wykorzystanie poznanych funkcji edytorskich.
Metody, techniki i formy pracy na lekcji:
metoda przypadku, dialog, pokaz
Materiały pomocnicze i środki dydaktyczne:
komputer IBM, programy Microsoft Word, Paint, pliki tekstowe na dyskietkach oraz teksty na papierze.
Opis przypadku:
W wydaniu kolejnego numeru szkolnej gazetki "Spójnik" ma się ukazać artykuł dotyczący pierwszego dnia wiosny. Na podstawie załączonych tekstów (załączniki 1, 2, 3) redaktorzy - uczniowie klasy mają zaprojektować jedną ze stron "Spójnika"
Załączniki:
1. zawartość pierwszego pliku na dyskietce
"To nie do wiary, że oni mogą ze mną kojarzyć wagary" - powiedziała Wiosna i precz spod szkoły poszła. No właśnie spróbujmy to wyjaśnić.
2. zawartość drugiego pliku
- Jest świeżo przebudzona, jakby zmartwychwstała i budzi wszystko, jakby nie pamiętała, że w ogóle spała.
- Jest wszystkim zdumiona, wręcz zachwycona. Wszystkiemu się dziwi, wszystkiego chce się uczyć, jakby szukała do tajemnic stu tysięcy kluczy.
- Gdzie tylko się pojawi, to zieleń, kwiaty, rosę po sobie zostawia. Czego dotknie, to ożywa, dlatego nadzieją nazywana bywa
- Pracuje w pszczoła, mrówkach, w motylach i kwiatach, jakby się zabrała do stworzenia świata.
- Coraz piękniejsza, coraz żywsza - nikt jej ani w marcu, ani w kwietniu nie zatrzyma...
3. zawartość trzeciego pliku
- Siedzi, leży, lezie, gapi się, zachowuje się jak stary suseł, wyleniały borsuk lub niedźwiedź tak już stary, że umrzeć się spodziewa.
- Tak już się zmęczył i znudził nauką, że już go nic nie dziwi, niczego nie szuka. Patrzy wokół bezmyślnie, bez chęci bez czucia, jakby zamiast mózgu miał gumę do żucia.
- Przyczaił się gdzieś i dymi (jak tchórz zwany śmierdzielem). Zostawia po sobie śmietnisko, spaloną trawę, połamane wszystko - obojętnie, czy jest to chłopczysko, czy dziewczynisko.
- Uciekł przed trudem. przed wysiłkiem myśli i jak ogórek w beczce wolno sobie kiśnie. jeszcze nie zakwitł, a już sobie więdnie. Jeszcze nic nie zrobił, a już się zmęczył. Niby rośnie a rozu-mek ma coraz to mniejszy
- A tu w głowie, w sercu, na twarzy - zima i nic, tylko zima,.. "czemu mi tak nudno i głupio, i staro ? Pewnie dzięki wagarom, stary, dzięki wagarom" - westchnął wagarowicz i choć zaśpiewał gdzieś słowik, to on nic nie postanowił
Opracowanie: Wanda Lipska Wyświetleń: 1482
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |