Katalog

Wanda Lipska
Informatyka, Scenariusze

Scenariusz - Łączenie wielu tekstów w jeden; włączanie ilustracji do tekstu (kl I gimnazjum).

- n +

Informatyka


Nazwisko prowadzącego lekcję: Wanda Lipska
Poziom nauczania: klasa I c
Czas trwania lekcji: 45 minut

Pojęcia: operacje na tekście i jego fragmentach, przenoszenie tekstu między dokumentami, schowek, treść a forma.

Ćwiczenia i uwagi o realizacji:
  • Przypomnienie podstawowych zasad komputerowego redagowania tekstów, omówienie reguł estetycznych, dostosowywanie formy tekstu do jego przeznaczenia. Zwrócenie uwagi na pożyteczną właściwość edytora tekstu - możliwość zaznaczania fragmentów tekstu jako bloki i wykonywanie na nim różnych operacji.
  • Postawienie zadania, które uczniowie mają wykonać - połączyć trzy teksty w jeden oraz dołączyć rysunki.
  • Rozdanie uczniom dyskietek, na których znajdują się trzy pliki oraz - wydruków zawartości plików informując, że teksty zawarte w plikach zawierają błędy edycyjne.
  • Uczniowie korzystają z operacji na blokach (zapamiętanie pliku w schowku, zapis bloku do pliku, przenoszenie do innych dokumentów).
  • Ocena pracy uczniów.
Uczeń będzie umiał:
  • wyszukiwać w tekście błędy i poprawiać je zgodnie z poznanymi zasadami edycji,
  • korzystać ze schowka: kopiować, przestawiać wybrane fragmenty tekstu,
  • wprowadzać do tekstu grafikę, tabele, inne obiekty oraz teksty pamiętane w innych plikach,
  • nadać dokumentowi estetyczną formę poprzez wykorzystanie poznanych funkcji edytorskich.
Metody, techniki i formy pracy na lekcji: metoda przypadku, dialog, pokaz

Materiały pomocnicze i środki dydaktyczne: komputer IBM, programy Microsoft Word, Paint, pliki tekstowe na dyskietkach oraz teksty na papierze.

Opis przypadku:

W wydaniu kolejnego numeru szkolnej gazetki "Spójnik" ma się ukazać artykuł dotyczący pierwszego dnia wiosny. Na podstawie załączonych tekstów (załączniki 1, 2, 3) redaktorzy - uczniowie klasy mają zaprojektować jedną ze stron "Spójnika"

Załączniki:

1. zawartość pierwszego pliku na dyskietce
"To nie do wiary, że oni mogą ze mną kojarzyć wagary" - powiedziała Wiosna i precz spod szkoły poszła. No właśnie spróbujmy to wyjaśnić.

2. zawartość drugiego pliku
  • Jest świeżo przebudzona, jakby zmartwychwstała i budzi wszystko, jakby nie pamiętała, że w ogóle spała.
  • Jest wszystkim zdumiona, wręcz zachwycona. Wszystkiemu się dziwi, wszystkiego chce się uczyć, jakby szukała do tajemnic stu tysięcy kluczy.
  • Gdzie tylko się pojawi, to zieleń, kwiaty, rosę po sobie zostawia. Czego dotknie, to ożywa, dlatego nadzieją nazywana bywa
  • Pracuje w pszczoła, mrówkach, w motylach i kwiatach, jakby się zabrała do stworzenia świata.
  • Coraz piękniejsza, coraz żywsza - nikt jej ani w marcu, ani w kwietniu nie zatrzyma...
3. zawartość trzeciego pliku
  • Siedzi, leży, lezie, gapi się, zachowuje się jak stary suseł, wyleniały borsuk lub niedźwiedź tak już stary, że umrzeć się spodziewa.
  • Tak już się zmęczył i znudził nauką, że już go nic nie dziwi, niczego nie szuka. Patrzy wokół bezmyślnie, bez chęci bez czucia, jakby zamiast mózgu miał gumę do żucia.
  • Przyczaił się gdzieś i dymi (jak tchórz zwany śmierdzielem). Zostawia po sobie śmietnisko, spaloną trawę, połamane wszystko - obojętnie, czy jest to chłopczysko, czy dziewczynisko.
  • Uciekł przed trudem. przed wysiłkiem myśli i jak ogórek w beczce wolno sobie kiśnie. jeszcze nie zakwitł, a już sobie więdnie. Jeszcze nic nie zrobił, a już się zmęczył. Niby rośnie a rozu-mek ma coraz to mniejszy
  • A tu w głowie, w sercu, na twarzy - zima i nic, tylko zima,.. "czemu mi tak nudno i głupio, i staro ? Pewnie dzięki wagarom, stary, dzięki wagarom" - westchnął wagarowicz i choć zaśpiewał gdzieś słowik, to on nic nie postanowił

Opracowanie: Wanda Lipska

Wyświetleń: 1482


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.