Katalog

Małgorzata Sadowska
Wychowanie fizyczne, WSO

Przedmiotowy system oceniania wychowania fizycznego w gimnazjum.

- n +

Przedmiotowy system oceniania - wychowanie fizyczne

I.Cele przedmiotowego systemu oceniania:

1) informowanie ucznia i jego rodziców o poziomie osiągnięć i postępach w rozwoju sprawności kondycyjno - koordynacyjnej,
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego kształcenia,
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
4) informowanie nauczyciela o skuteczności jego metod pracy.

II. Zakres przedmiotowego systemu oceniania:

1) informowanie ucznia i jego rodziców wymaganiach edukacyjnych,
2) ocenianie bieżące i śródroczne według skali zawartej w wewnątrzszkolnym systemie oceniania,
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych klasyfikacyjnych wychowania fizycznego,
4) ustalenie oceny z wychowania fizycznego na koniec roku szkolnego i warunki jej poprawy.

III.Szczegółowe zasady oceniania

1)
uczniowie są informowani o wymaganiach edukacyjnych edukacyjnych wychowania fizycznego oraz o zasadach przedmiotowego systemu oceniania na pierwszych zajęciach wychowania fizycznego w danym roku szkolnym.
2) bieżące ocenianie z wychowania fizycznego będzie dokonywane na podstawie:

SPRAWDZIANÓW UMIEJĘTNOŚCI

Sprawdzian umiejętności z wychowania fizycznego przeprowadzany będzie po zakończeniu każdego działu tematycznego. Obejmuje główne elementy wchodzące w skład techniki gier zespołowych (p.siatkowa, p. koszykowa, p. ręczna, p. nożna) oraz gimnastyki. Każdy z elementów oceniany jest oddzielnie. Oceny ze sprawdzianów umiejętności wpisywane są do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym. W ciągu całego roku szkolnego odbędzie się pięć sprawdzianów umiejętności. Wszystkie zapowiedziane będą z tygodniowym wyprzedzeniem wraz z określeniem wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny.

BIEŻĄCEJ KONTROLI UMIEJĘTNOŚCI

Bieżące kontrole umiejętności są zapowiadane z wyprzedzeniem. Uczniowie uzyskują informację jakiego rodzaju aktywności ruchowej będzie dotyczyła bieżąca kontrola. Jej wyniki zapisywane będą w dzienniku lekcyjnym kolorem zielonym.

ĆWICZEŃ, ELEMENTÓW TECHNIK, ĆWICZEŃ ZWINNOŚCIOWO - AKROBATYCZNYCH,
ćwiczeń z użyciem przyrządów wykonywanych na bieżąco w trakcie zajęć. Oceny z powyższych stawiane będą do dziennika kolorem niebieskim.

AKTYWNEGO UDZIAŁU W LEKCJI

Aktywny udział w lekcji musi być poparty dobrymi pomysłami rozwiązania problemu, zorganizowania miejsca ćwiczeń, zaangażowania podczas lekcji itp. Powyższa aktywność lub jej brak, oceniana jest na bieżąco.

3)
Brak stroju sportowego na lekcji wychowania fizycznego traktowany jest jako nieprzygotowanie i każdorazowo odnotowywany w dzienniku lekcyjnym w postaci kropki. Trzykrotne nieprzygotowanie (3 kropki) utworzy ocenę niedostateczną zapisaną kolorem niebieskim. Dalsze nieprzygotowania będą składać się na kolejne oceny niedostateczne wpisane kolorem czerwonym.
4) Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
5) Stopnie, które otrzymują uczniowie zapisywane są w dzienniku lekcyjnym w obecności ucznia tuż po ich uzyskaniu.
6) Przy ustalaniu oceny okresowej i końcoworocznej oprócz poziomu umiejętności i wiedzy pod uwagę brany jest przede wszystkim wkład pracy i zaangażowanie w osiąganiu lepszych wyników.
7) Obowiązują następujące kryteria ocen:

CELUJĄCY
- otrzymuje uczeń, który:
- aktywnie i systematycznie uczestniczy w zajęciach
- samodzielnie umie organizować bezpieczne miejsce pracy, zabaw i gier zarówno w szkole jak i poza nią
- posiadł umiejętności znacznie przekraczające treści określone w programie nauczania wychowania fizycznego,
- samodzielnie i twórczo rozwija swoją sprawność fizyczną,
- zna i stosuje zasady higieny osobistej po wysiłku fizycznym i mobilizuje do tego kolegów,
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w rozwiązywaniu zadań ruchowych wykraczających poza program nauczania wychowania fizycznego w gimnazjum co przejawia sięm uzyskiwaniem ocen celujących ze sprawdzianów umiejętności,
- potrafi samodzielnie ocenić własną sprawność ruchową na podstawie wykonywanych ćwiczeń i zadań,
- przestrzega i propaguje zasadę "fair play",
- jako zawodnik reprezentuje szkołę poza terenem gminy lub osiąga sukcesy w zawodach sportowych otrzymując wyróżnienia bądź kwalifikując się do finałów na szczeblu co najmniej rejonowym.

BARDZO DOBRY
- otrzymuje uczeń, który:
- aktywnie i systematycznie uczestniczy w zajęciach,
- opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania wychowania fizycznego,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne (zadania ruchowe) ujęte programem nauczania wychowania fizycznego,
- zna i stosuje zasady higieny osobistej,
- przestrzega zasady "fair play",
- jest członkiem drużyny szkolnej lub klasowej.

DOBRY
- otrzymuje uczeń, który:
- uczestniczył w zajęciach,
- opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i przekraczającej jej poziom,
- rozwiązuje i wykonuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
- zna zasady higieny osobistej.

DOSTATECZNY
- otrzymuje uczeń, który:
- uczestniczył w zajęciach,
- opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania wychowania fizycznego na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej,
- wykonuje typowe zadania o średnim stopniu trudności.

DOPUSZCZAJĄCY
- otrzymuje uczeń, który:
- uczestniczył w zajęciach,
- ma braki w opanowaniu treści podstawy programowej w stopniu, który nie przekreśla możliwości uzyskania przez ucznia podstawowych umiejętności z wychowania fizycznego w ciągu dalszej nauki,
- podejmuje próby rozwiązywania typowych zadań o niewielkim stopniu trudności przy pomocy nauczyciela.

NIEDOSTATECZNY
- otrzymuje uczeń, który:
- nie uczestniczył w zajęciach (nie dotyczy uczniów zwolnionych z powodów zdrowotnych),
- nie potrafi rozwiązać prostych problemów, zadań ruchowych określonych w podstawie programowej z wychowania fizycznego nawet przy pomocy nauczyciela, a zaistniałe braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i kształtowanie sprawności fizycznej.

IV. Klasyfikacja śródroczna

1) Przy ustalaniu oceny śródrocznej z wychowania fizycznego pod uwagę będą brane przede wszystkim oceny uzyskane ze sprawdzianów umiejętności oraz inne zapisane w dzienniku lekcyjnym kolorem czerwonym
2) Oceny uzyskane z bieżącej kontroli umiejętności mają charakter informacyjny dla ucznia i jego rodziców o stopniu opanowania zadań ruchowych danego działu (fr. materiału) oraz informacji dla nauczyciela o skuteczności stosowanych metod nauczania.
3) Jeżeli średnia ocen ze sprawdzianów umiejętności i bieżącej kontroli umiejętności uniemożliwia zdecydowane określenie oceny, to wpływ na nią będą miały również oceny z ćwiczeń zwinnościowo - akrobatycznych, elementów technik, ćwiczeń z użyciem przyrządów
4) Na ocenę śródroczną będzie miał wpływ stosunek do przedmiotu przejawiający się w każdorazowym przygotowaniu do lekcji.

V. Klasyfikacja końcoworoczna.

1) Sposób ustalenia oceny końcoworocznej jest taki sam jak oceny śródrocznej z tym, że brane są pod uwagę oceny uzyskane w ciągu całego roku szkolnego.

VI. Postanowienia końcowe.


1) Przedmiotowy System Oceniania jest załącznikiem Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i wszystkie nie zapisane w nim ustalenia zawarte są w WSO.
2) Przedmiotowy System Oceniania nie może być sprzeczny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
3) Każda zmiana powyższego może być wprowadzona przez nauczyciela wychowania fizycznego z początkiem nowego roku szkolnego.
 

Opracowanie: mgr Małgorzata Sadowska - nauczyciel wychowania fizycznego

Wyświetleń: 7221


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.