Katalog

Beata Klement
Sztuka, WSO

Sztuka - Przedmiotowy system nauczania

- n +

Sztuka - przedmiotowy system oceniania

UMOWA

1.Sprawdziany z poszczególnych działów zapowiadane są z wyprzedzeniem minimum tygodniowym. Jeśli z przyczyn losowych uczeń nie może ich napisać- to powinien odpowiadać ustnie lub pisemnie w terminie dwutygodniowym od daty sprawdzianu.
2.Poprawy sprawdzianów- ustne lub pisemne- winny odbyć się w terminie dwóch tygodni od rozdania prac.
3.Nauczyciel ma prawo odpytywać na bieżąco najwyżej z trzech ostatnich tematów lekcyjnych.
4.Na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu końcowego, zaliczeniowego
5.Nieprzygotowanie się do praktycznych zajęć plastycznych jest oceniane minusem(trzy minusy jedynka).Obowiązkiem ucznia jest wówczas wykonanie pracy plastycznej poza czasem lekcyjnym i poprawienie oceny.
6.Uczeń może otrzymać raz w semestrze lub raz w roku szkolnym ocenę cząstkową bardzo dobrą za słuchanie muzyki. Jeżeli uczeń przeszkadza w słuchaniu otrzymuje minus. Każdy minus oznacza stopniowe obniżenie oceny aż do oceny niedostatecznej.
7.Uczeń jest oceniany plusami lub minusami za całokształt postaw. Trzy plusy składają się na ocenę bardzo dobrą, a trzy minusy- na niedostateczną.
8.Nieprzyniesienie pracy w terminie oznaczone jest kropką, następne nieprzyniesienie pracy - jedynka.
9.Należy zgłaszać uczestników w chórze, zajęciach szkoły muzycznej, kółku plastycznym, nagrodach w konkursach plastycznych, muzycznych, udział w zespole tanecznym itp.

I WYMAGANIA PROGRAMOWE DLA PRZEDMIOTU "SZTUKA" W GIMNAZJUM

OCENA DOPUSZCZAJĄCA
1.Uczeń rzadko przygotowuje się do zajęć, nie przynosi zaleconych pomocy dydaktycznych, materiałów i przyborów.
2.Musi być stymulowany przez n-la do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
3.Z trudem podejmuje rozwiązywanie łatwych zadań muzycznych i plastycznych.
4.Prace cechują się niedbałością(dotyczy prac plastycznych i śpiewu)
5.Nie przeszkadza w słuchaniu muzyki i w śpiewaniu.
6.Posiada braki w opanowaniu minimum programowego.
7.Prowadząc zeszyt przedmiotowy ma kilka zapisków lekcyjnych.

OCENA DOSTATECZNA
1.Uczeń stara się być przygotowanym do lekcji i aktywnie w niej uczestniczyć.
2.Podejmuje trud rozwiązywania zadań muzycznych (plastycznych).
3.Tworzy rysunki, obrazy, rzeźby i inne przedmioty.
4.Śpiewa i muzykuje na instrumentach perkusyjnych w grupie.
5.Potrafi wykonać podstawowe wartości rytmiczne.
6.Powoli czyta nuty (literowo).
7.Potrafi określić nastrój słuchanej muzyki.
8.Zna wybranych artystów.
9.Umie wymienić instrumenty muzyczne.
10.Rozróżnia techniki plastyczne (podstawowe) i potrafi się nimi dostatecznie posługiwać.
11.W zeszycie ma więcej niż połowę zapisów.

OCENA DOBRA
1.Uczeń jest przygotowany do lekcji i aktywnie w niej uczestniczy.
2.Śpiewa i muzykuje solo lub grupie.
3.Potrafi realizować proste schematy rytmiczne
4.Dobrze czyta nuty.
5.Rozwija umiejętności, wyrażenia własnych odczuć i uczuć w twórczości plastycznej i muzycznej.
6.Potrafi określić nastrój, tempo, metrum i dynamikę słuchanych utworów, grupuje instrumenty muzyczne, zna głosy śpiewacze.
7.Zna wybranych artystów i potrafi przyporządkować ich do poszczególnych epok.
8.Prace plastyczne są czyste i starannie wykonane zgodne z techniką.
9.Rozróżnia i nazywa podstawowe jakości plastyczne(światło, barwa, linia, bryła, faktura, przestrzeń)
10.Prowadzi dość starannie zeszyt- dopuszcza się brak 2 zapisów lekcyjnych.

OCENA BARDZO DOBRA
1.Uczeń aktywnie i chętnie uczestniczy w zajęciach.
2.Potrafi realizować trudne schematy rytmiczne.
3.Bardzo dobrze czyta nuty z uwzględnieniem znaków chromatycznych.
4.Pięknie śpiewa w grupie i solo.
5.Prowadzi starannie zeszyt i ma wszystkie zapisy.
6.Zna artystów, przyporządkowuje ich epoce oraz potrafi wymienić dzieła przez nich tworzone.
7.Zna cechy charakterystyczne epok.
8.Twórczo wykorzystuje wiedzę o sztuce, wypowiada na temat słuchanej muzyki czy dzieła sztuki, potrafi je zanalizować.
9.Zna środki wyrazu artystycznego.
10.Ma wiedzę o instrumentach muzycznych (budowa, barwa, skala...).
11.Rozróżnia głosy śpiewacze.
12.Tworzy ciekawe prace plastyczne zgodnie z techniką.

OCENA CELUJĄCA
1.Uczeń przejawia wybitne zdolności muzyczne, plastyczne.
2.Jest zaangażowany emocjonalnie w proces twórczy.
3.Wiedza o sztuce wykracza poza program.
4.Pasjonuje się wybranymi zagadnieniami z zakresu wiedzy o sztuce.
5.Wygrywa konkursy plastyczne, muzyczne.
6.Doskonali swe umiejętności i wiadomości na zajęciach pozalekcyjnych i kołach zainteresowań, szkole muzycznej.
7.Dobrze gra na jednym(lub więcej)instrumencie.
8.Pięknie śpiewa solo.
9.Tworzy dojrzałe i oryginalne prace plastyczne stosując indywidualne podejście do tematu.
10.Prowadzi starannie i oryginalnie zeszyt.
11.Wykonuje dodatkowe prace plastyczne, elementy dekoracyjne na wystawy, uroczystości szkolne.

II WŁASNE SPOSOBY SPRAWDZANIA DYDAKTYCZNYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
- odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach lekcyjnych;
- sprawdziany pisemne;
- referaty;
- wykonanie prac plastycznych;
- quizy ze słuchania muzyki i z wiedzy ze sztuki;
- śpiew indywidualny i grupowy;
- gra na instrumentach;
- uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych;
- udział w imprezach, przeglądach, konkursach muzycznych plastycznych.

III SPOSOBY INFORMOWANIAUCZNIÓW I RODZICÓW O INDYWIDUALNYCH I ZBIOROWYCH OSIĄGNIĘCIACH
1.Dzienniczek, dziennik, zeszyt przedmiotowy, zeszyt uwag, tablice informacyjne na terenie szkoły, notatki prasowe.
2.Udział w zebraniach z zainteresowanymi rodzicami, informacje przez radiowęzeł szkolny, informacje w radiu lokalnym i radiu PiK.

IV ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA Z UCZNIAMI I RODZICAMI W CELU POPRAWY NIE ZADAWALAJĄCYCH WYNIKÓW W NAUCE
-rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami według zawartej umowy;
-udział rodziców w "Drzwiach otwartych" i zebraniach wywiadowczych;
-ustne i pisemne informacje wychowawców i pedagoga szkolnego w celu przeprowadzenia dodatkowych rozmów z uczniem i rodzicami;
-w wyjątkowych sytuacjach wizyta w domu rodzinnym ucznia;
- włączenie się ucznia w realizację przedsięwzięć plastyczno-muzycznych na terenie szkoły;
- udokumentowanie działań osiągnięć artystycznych poza szkołą;
- uwzględnienie przy ocenianiu możliwości i zdolności ucznia;
- możliwość wykonania dodatkowych prac.
 

Opracowanie: Beata Klement

Wyświetleń: 1606


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.