AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Konopka
Matematyka, Scenariusze

Jak rodzice powinni wspierać swoje dzieci w uczeniu się matematyki

- n +

Jak rodzice powinni wspierać swoje dzieci w uczeniu się matematyki

(Referat przygotowałam na podstawie lektury artykułów w czasopismach "Matematyka", "Oświata i Wychowanie" oraz broszurek wydawanych cyklicznie przez MENiS "Biblioteczka reformy").


Matematyka jest przedmiotem, który wielu uczniom sprawia trudność. Mimo zmian programów i podręczników bardziej przyjaznych uczniom, ciągle jeszcze duża grupa uczniów uważa, że tego "nie da się nauczyć" i przestaje samodzielnie rozwiązywać problemy matematyczne już w szkole podstawowej. Niestety, tego rodzaju postawy wspierają czasami rodzice. Wystarczy, że dziecko usłyszy w domu stwierdzenie typu: "No cóż, masz to po mnie, ja też nic nie wiem z tej matematyki, ale jestem świetnym filologiem". Uczeń nabiera przekonania, że jego niewiedza jest w pełni usprawiedliwiona, nie zawiniona przez niego. Podejmowanie jakichkolwiek wysiłków w celu zmiany tej sytuacji jest bezcelowe i z góry skazane na niepowodzenie.

Na szczęście jest też duża grupa rodziców, która chciałaby pomóc swoim dzieciom w uczeniu się. Ponieważ brak im fachowej wiedzy, a doświadczenie zdobyte w czasach ich szkolnej kariery nie bardzo przystaje do obecnej rzeczywistości szkolnej, zwracają się o pomoc i fachowe wskazówki do nauczycieli matematyki lub wychowawców. Nie każdy wychowawca jest jednocześnie matematykiem. Udzielanie fachowych wskazówek, ze względu na specyfikę tego przedmiotu, może więc być trudne. Stąd pomysł, aby opracować kilka ogólnych rad, które mogą pomóc rodzicom wspierać dzieci w uczeniu się matematyki.

DZIESIĘĆ DOBRYCH RAD
1. Kłopoty z matematyką biorą się w dużym stopniu z lęku. Niezależnie od Twoich doświadczeń szkolnych możesz zachęcać dziecko do zainteresowania się matematyką, pomagać mu rozwiązywać problemy i zadania domowe. Pomóż mu uświadomić sobie, jak znajomość matematyki może mu pomóc w przyszłości.
2. Staraj się mieć wszystkie potrzebne informacje. Powinieneś znać wymagania na każdym poziomie nauczania Twojego dziecka. Dyrekcja szkoły i nauczyciele powinni wiedzieć, że zależy Ci na doskonaleniu nauczycieli, aby uczniowie mieli do czynienia z nauczycielami przygotowanymi merytorycznie i metodycznie, posługującymi się najnowszymi metodami i pomocami.
3. Uświadom dziecku, że przedmioty ścisłe mają duże znaczenie dla jego rozwoju ogólnego, a w przyszłości pozwolą mu na wybór wielu kierunków studiów i zapewnią lepszą pracę.
4. Wspieraj zwiększające się wymagania co do osiągnięć uczniów.
5. Pokaż swojemu dziecku ile zabaw, gier planszowych, układanek i budowli wiąże się z matematyką. Nawet zabawa w piaskownicy lub poranna toaleta mogą być pretekstem do kształtowania pojęć objętości, ciężaru i gęstości. Przejrzyj programy edukacyjne w telewizji i zachęć dziecko do ich oglądania, jeżeli bawią rozwijając jednocześnie umiejętności matematyczne.
6. Kuchnia jest doskonałym miejscem do mieszania odważonych składników, rozwijania pojęcia ułamka przez dzielenie porcji lub ilość ilości składników.
7. Używaj przykładów z życia do kształtowania umiejętności matematycznych. Pokazuj operacje matematyczne płacąc rachunki, wymieniając pieniądze. Wprowadź elementy geometrii planując klomb w ogródku, majsterkując, wytyczając trasę wakacyjnej wycieczki.
8. Pokaż swojemu dziecku, że stolarstwo, medycyna, farmacja, meteorologia oraz mnóstwo innych zawodów wymaga wielu dobrze opanowanych umiejętności matematycznych. Zachęć lokalnych przedsiębiorców do sponsorowania szkoły. Wzbogacisz w ten sposób jej bazę, a twoje dziecko uzyska możliwość nauki z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy.
9. Zachęcaj swoje dziecko do używania komputera w szkole i w domu.
10. Zachęcaj dziecko do samodzielnego rozwiązywania pojedynczych zadań, a także zadań składających się z kilku kolejnych kroków i wymagających wyboru dróg rozwiązania.



 

Opracowanie: Małgorzata Konopka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2057


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.