![]() |
![]() |
Katalog Sylwia Guzicka Różne, Artykuły Program działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie pierwszej oparty na integralnej koncepcji nauczania początkowego.
Nauczanie początkowe winno sprzyjać wszechstronnemu rozwojowi osobowości dzieci przygotowywać je do nauki na wyższych szczeblach kształcenia. Nowoczesne nauczanie powinno być nastawione na pobudzanie, aktywizowanie i rozwijanie działalności poznawczej uczniów w procesie nauczania i uczenia się, winno wdrażać do współżycia i współdziałania w grupach rówieśniczych. Szczególnie ważne jest uczenie sposobów rozwiązywania różnorodnych problemów, umiejętności samodzielnego planowania różnych strategii postępowania i zachowań twórczych, które są podstawą zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Do niezbędnych warunków sprzyjających wyzwalaniu aktywności twórczej należy:
We wrześniu 2000r. objęłam wychowawstwo w 24 osobowej klasie pierwszej. Pracuję programem "Postrzegam świat całościowo" (DKW 4014-17/99). Program ten opiera się na problematyce wyszczególnionej w "Podstawie programowej" i umożliwia każdemu dziecku aktywne uczestniczenie w toku zajęć na miarę jego możliwości, daje szansę zarówno dzieciom, które pracują wolniej lub napotykają trudności jak i uzdolnionym w jakimś kierunku. Równocześnie jest to program elastyczny, czyli pozwalający mi na twórcze organizowanie swojej pracy. Program ma w swojej konstrukcji układ spiralny, nie tylko utrwala się poznane dotychczas treści ale i stopniowo wzbogaca o nowe doświadczenia dziecka. Narzędziem pracy z dziećmi są podręczniki i karty do kształcenia integralnego "Wesoła szkoła" (WSiP S.A. Warszawa 2000). Praca z dziećmi oparta na integralnej koncepcji nauczania integralnego wymaga grupowania treści wokół różnych tematów dotyczących bliższej i dalszej rzeczywistości przyrodniczej, społecznej, jak też problemów wysuwanych przez same dzieci. Problemy te są spoiwem jednostek metodycznych, do których mogą być włączone treści z różnych przedmiotów szkolnych (płaszczyzny integracji) oraz różnorodne działania dzieci, stosowane do zaplanowanej tematyki. Integralną koncepcję nauczania będę kontynuować w klasie drugiej i trzeciej. Formy i metody pracy w klasie pierwszejDzieci w wieku wczesnoszkolnym uczą się przez manipulowanie, badanie i działanie, skupiają swą uwagę głównie na tym co je zaciekawi i zainteresuje, zdobywają doświadczenia głównie przez swą działalność. Ich gotowość do nauki i zdolność uczenia się są bardzo zróżnicowane. Stąd wynikają przerwy w zajęciach o dowolnej, wybranej przez nauczyciela i dzieci porze. Podstawową formą aktywności jest zabawa, a najbardziej naturalną formą uczenia się - uczenie się okolicznościowe. Opiera się ono na wykorzystaniu różnorodnych okoliczności do wyjaśniania czegoś, pouczania, poinformowania. W klasie drugiej przechodzi się stopniowo od okolicznościowego do systematycznego nauczania i uczenia się. Formą pracy, którą często stosuję na zajęciach jest praca w małych pięcioosobowych grupach, grupy są przypadkowe a osoby wyłonione są poprzez losowanie. Jedna osoba w grupie oprócz czynnego uczestnictwa pełni dodatkowo rolę obserwatora i po wspólnej pracy omawia zachowanie członków grupy. Po skończonej pracy analizuję i zapisuję w zeszycie obserwacji kto potrafi zgodnie współdziałać, kto pełni rolę lidera grupy, kto jest bierny i zamknięty w sobie, kto potrafi sprawnie i zgodnie współorganizować pracę grupy. Dzielę się swymi spostrzeżeniami z rodzicami, zwracając im uwagę na postawy dzieci w grupie rówieśniczej. Organizacja "życia szkolnego" klasy pierwszej
a) zadanie opiekuńcze Przystępując do pracy z nową grupą dzieci przeprowadziłam dokładny wywiad z rodzicami, zapoznałam się z warunkami życia swoich podopiecznych, odwiedziłam ich w swoich domach. Zgłosiłam pedagogowi szkolnemu najtrudniejsze przypadki, dzieci z rodzin wielodzietnych, ubogich, zagrożonych alkoholizmem, dzieci z rodzin zastępczych. Czworo dzieci z mojej klasy uczęszcza na obiady, a jedno korzysta ze śniadań. Jedna rodzina otrzymała zapomogę socjalną. Opracowałam program wychowawczy klasy i system oceniania. b) pedagogizacja rodziców Zebrania z rodzicami organizuję według planu organizacyjnego szkoły, a kontakty indywidualne odbywają się w każdy ostatni wtorek miesiąca. Staram się aktywizować rodziców, włączać ich we wspólne projekty, prowadzić zebrania metodami aktywnymi. Ponadto wygłosiłam na spotkaniach krótkie referaty dotyczące: stadium rozwoju dziecka siedmioletniego, integralnej koncepcji nauczania, walki z agresją u dzieci i udzielania pomocy dzieciom z trudnościami w czytaniu i pisaniu. c) ważniejsze wydarzenia w życiu klasy pierwszej Założyłam wspólnie z dziećmi kronikę klasy, w której dzieci wpisują przebieg i sprawozdanie z ważnych wydarzeń, imprez klasowych, wklejają zdjęcia. Współorganizowałam uroczystość ślubowania uczniów klas I- ych. Dzieci uczestniczyły w Turnieju Ekologiczno-Przyrodniczym. Klasa uczestniczyła w ekologicznym programie "Zielona szkoła - zielone przedszkole". Dzieci zbierały makulaturę, puszki, baterie po czym odpady te oddawaliśmy do skupu. Z klasą przygotowałam przedstawienie z okazji Dnia Babci i Dziadka. W pracy z klasą zdaję sobie sprawę jak ważną rolę spełnia ruch na świeżym powietrzu, stąd położenie nacisku na sprawność fizyczną wychowanków. Dbam również o rozwój artystyczny uczniów, dzieci uczestniczą w różnych konkursach literacko- plastycznych i są wśród nich laureaci tych konkursów. Ponadto wiedząc, jak ważny jest kontakt dziecka z przyrodą, środowiskiem społecznym i lokalnym organizuję wycieczki przyrodnicze do ciekawych zakątków najbliższej okolicy. Program pracy oparty na integralnej koncepcji nauczania sprawił, że dzieci poznały się wzajemnie, polubiły szkołę, aktywnie włączają się w jej życie, współtworzą jej atmosferę, wrastają korzeniami i są twórcami jej historii. Opracowanie: Sylwia Guzicka Wyświetleń: 1418
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |