![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Stanisława Kłos Fizyka, Scenariusze Scenariusz lekcji w kl. I gimnazjum - Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu "oddziaływania".Cel kształcący:Utrwalenie znaczenia pojęć fizycznych.Cel wychowawczy:Organizowanie sobie nauki. Ocenienie własnej nauki (jak się uczyć?)Metoda aktywna MEMORY:Poprzez oddziaływanie na ucznia różnymi bodźcami, pozwala mu w stosunkowo krótkim czasie nauczyć się nowych słówek (w przypadku języka obcego) i trudnych pojęć (na lekcjach fizyki, biologii, historii, geografii i innych).Przebieg:Przygotowałam wcześniej kolorowe ilustracje (szt. 20) odzwierciedlające treść nowo wprowadzanych pojęć fizycznych. Na oddzielnych kartkach zapisałam słowa (siła wypadkowa, wektor, zjawisko fizyczne, proces fizyczny, siłomierz, siła równoważąca, ciało fizyczne, statyczny skutek oddziaływań, dynamiczny skutek oddziaływań, oddziaływania grawitacyjne, oddziaływania magnetyczne, oddziaływania sprężyste, oddziaływania magnetyczne, oddziaływania elektrostatyczne, eksperyment, wzajemność oddziaływań, substancja, Układ SI, ekologia, wielkość liczbowa - skalar, siła wypadkowa, jednostka miary siły).W klasie postępuję wg następujących wskazówek: 1. Rozkładam na podłodze ilustracje. Przed każdą kładę kartkę z nazwą. 2. Proszę uczniów, aby - poruszając się powoli wokół obrazków i kartek - starali się zapamiętać wszystkie nowe słowa. Żaden uczeń nie może wstrzymywać ruchu, wszyscy chodzą powoli jeden za drugim. 3. Po 5 minutach zmieniam miejsca obrazków i napisów. Uczniowie nadal chodzą i uczą się pojęć. 4. Po następnych 5 minutach odwracam kartki treścią do podłogi. Uczniowie nadal chodzą w kręgu i powtarzają sobie zapamiętane nazwy. Jeżeli okaże się, że którejś jeszcze nie zapamiętali, mogą zajrzeć na drugą stronę kartki. 5. Proszę aby uczeń, który pierwszy zapamięta wszystkie słowa zgłosił się. Wtedy wszyscy siadają na swoje miejsca i na przygotowanych wcześniej karteczkach zapisują wszystkie słowa, które zapamiętali. Jako pierwszy czyta uczeń, który się zgłosił. 6. Czytają kolejni chętni uczniowie. Ramy organizacyjne:Czas: 20 minut + 5 minut na przywitanie.Materiały: kolorowe ilustracje, kartki z nazwami pojęć, kartki dla uczniów do zapisania zapamiętanych słów, ołówki. Mocne i słabe strony: W krótkim czasie uczniowie mogą opanować około 20 nowych pojęć całkowicie bezstresowo (+). W początkowej fazie ćwiczenia uczniowie mogą tracić czas na pogaduszki i przepychanki (-). Przez pozostałe 20 minut lekcji uczniowie definiują utrwalone pojęcia. Oceniam aktywność uczniów. Zadaję zadanie domowe (ćwiczenia przygotowujące do pisemnego sprawdzianu wiedzy z działu ODDZIAŁYWANIA). Autorefleksje: wykorzystałam tę metodę na lekcji fizyki w klasie I gimnazjum. Uczniowie utrwalili sobie .................... nowych pojęć w czasie Opracowanie: mgr Stanisława Kłos Zgłoś błąd Wyświetleń: 4080
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |