Katalog

Joanna Kubis-Janosz
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

I ja pomagam mamusi - scenariusz zajęcia otwartego z okazji Dnia Matki

- n +

Scenariusz zajęcia otwartego z okazji Dnia Matki

Grupa wiekowa: 3 - latki
Temat zajęcia: I ja pomagam mamusi.
Pomoce: kredki, kartki, płyta kompaktowa z nagraniem melodii do piosenki pt.: "Witam Was", "Pieczenie ciasta", "Deszczyk", duża ilustracja przedstawiająca mamę, małe ilustracje: prace domowe mojej mamy, przedmioty potrzebne do sprzątania i gotowania, chustka, nuty do piosenki "Pomogę mamusi", wiersz "Niegrzeczna Zosia", ilustracje do wiersza, czapka żabki i bociana, nagranie piosenki relaksacyjnej, nuty piosenki "Życzenia", pomoce do wykonania prezentu: kolorowa masa solna

PRZEBIEG ZAJĘCIA

Wstęp

1. "Już rusza nasz pociąg" - dzieci "wjeżdżają" do sali ustawione w pociąg śpiewając piosenkę.

Już rusza nasz pociąg i gwiżdże i mknie
Jak dobrze, jak milo że zabrał i mnie.

Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak
A koła turkocą tak, tak, tak, tak, tak.

Tu leśna stacyjka wysiadać już czas
Z zajączkiem, wiewiórką pójdziemy przez las.

La, la..............................................
Bum, bum..................................itp.

1. Sprawdzanie obecności
- dzieci zabierają z pojemnika kredkę i zaznaczają na swojej wizytówce z imieniem swoją obecność - rysują kółeczko (odłożenie kredek na swoje miejsce).
2. Powitanie gości piosenką pt.: "Wszyscy są, witam Was"
.(Dzieci stoją w półkolu, patrzą w kierunku swojej mamy).

Wszyscy są witam was
Zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa i trzy.


Część główna


1. "Kto to jest?" - Dzieci rozwiązują zagadkę słowno - obrazkową, której rozwiązaniem jest "Mama" - odsłonięcie przez nauczycielkę obrazka przedstawiającego mamę.(Dzieci siedzą w gromadce przy tablicy.)
2. "Prace domowe mojej mamy" - rozmowa przy ilustracjach przypiętych na tablicy.
3. "Zgadnij, co to za przedmiot?" - Dzieci nazywają przedmioty, które mama używa podczas sprzątania i gotowania: miotła, wiaderko, ścierka, miotełka i szufelka, garnek, wałek do ciasta, forma na ciasto itp. (Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka wybiera jedno dziecko, któremu zasłania oczy. Dziecko rozpoznaje przedmiot po dotyku.)
4. "Pieczenie ciasta" - dzieci naśladują czynności wykonywane podczas przygotowywania ciasta do słyszanej melodii.(Dzieci siedzą w półkolu).
- Lewą rękę wyciągamy przed siebie i zginamy w łokciu (w ten sposób trzymamy przed sobą naczynie).
- Ucieramy składniki na ciasto kręcąc prawą ręką 8 razy.
- 4 razy wycieramy ręce.
- 4 razy strzepujemy mąkę z fartuszka.
Wbijamy 4 jajka
- Prawą ręką sięgamy za lewe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez lewe ramię mówiąc SIUP.
- Wbijamy jeszcze jedno jajko prawą ręką i ostatnie lewą.
- Zagniatamy ciasto 8 razy.
- Ozdabiamy kremem lub posypujemy bakaliami /8 razy/.
- Gotowym ciastem częstujemy osoby po prawej i lewej stronie.
5. "Pomogę mamusi" - dzieci śpiewają piosenkę ilustrując ruchem. (Dzieci stoją przy pianinie.)
6. "Niegrzeczna Zosia" - dzieci słuchają wiersza ilustrowanego obrazkami.

Zaszyj dziurkę póki mała
Mama Zosię przestrzegała
Ale Zosia niezbyt skora
Odwlekała do wieczora.
Z dziurki dziura się zrobiła
A choć Zosia i zaszyła
Popsuła się suknia cała
Źle, że mamy nie słuchała.

Nauczycielka uwrażliwia dzieci, aby słuchały swoje mamy.
"Czy znacie piosenkę o zwierzątku, które nie słuchało mamy?" (Odsłonięcie ilustracji przedstawiającej żabę.)
7. "Żabka" - dzieci śpiewają piosenkę. Dwoje dzieci przebrane za żabę i bociana ilustrują ruchem piosenkę.
8. "Zabawy z mamą" - dzieci zapraszają swoje mamy do wspólnej zabawy.
- Powitanie w kole do piosenki "Głowa, ramiona..."
- Powitanie dziecka z rodzicem: rękami, nogami, łokciami, pośladkami, noskami.
- Dziecko i mama siadają plecami do siebie i pocieramy się wzajemnie.
- Nadal siedzą tyłem do siebie, chwytają się pod łokcie i mama naciąga dziecko na swoje plecy.
- Mama wykonuje klęk podparty, głową do środka koła. Dziecko przechodzi pod tak skonstruowanym "domkiem".
- "Ślimaczki", czyli w siadzie okrakiem, przejażdżka na swoim "domku" dookoła sali.
- Relaks, podczas którego dorosły leży na brzuchu, zaś dziecko na nim.
- "Worek" - dziecko leży na plecach, zaś rodzic ciągnie je po podłodze, trzymając za nogi.
- Tunel dorosłych dla dzieci, pod którym przedszkolaki kolejno przechodzą.
- Relaks w "foteliku". Dziecko siedzi pomiędzy nogami dorosłego, jest obejmowane przez niego rękoma i kołysane.
- Wspólna zabawa do piosenki "Deszczyk".
9. Prezent dla mamy - wykonanie serca z czerwonej masy solnej, ozdabianie go różnokolorową masą. W czasie, gdy dzieci tworzą upominki, mamy rysują na kartkach portrety swoich pociech, ozdabiają salę wykonanymi rysunkami.
10. Życzenia - dzieci śpiewają piosenkę i wręczają upominek.

 

Opracowanie: Joanna Kubis - Janosz

Wyświetleń: 4342


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.