![]() | ||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Katalog Czesława Nowakowska Przyroda, Scenariusze Przegląd roślin iglastych i środowisk ich życia - scenariusz lekcji w klasie V szkoły podstawowejPrzegląd roślin iglastych i środowisk ich życiaScenariusz lekcji w klasie V szkoły podstawowejCele ogólne: 1. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, 2. Wykorzystanie obserwacji przyrodniczych w zdobywaniu wiedzy 3. Poznanie pospolitych i chronionych gatunków roślin iglastych 4. Doskonalenie pracy z mapą Cele operacyjne: - uczeń rozpoznaje krajowe rośliny iglaste po igłach, szyszkach i pokroju - interpretuje zależności między budową a występowaniem gatunków drzew iglastych a występowaniem ich środowiskom - przyporządkowuje gatunki drzew iglastych środowisko ich życia - wymienia zbiorowiska roślinne, w który rosną drzewa iglaste - używa właściwie pojęć: nagozalążkowe, nagonasienne, wiatropylne, wiatrosiewne. - wykazuje role kosodrzewiny - wymienia i rozpoznaje chronione gatunki roślin Pomoce dydaktyczne: naturalne okazy liści krajowych drzew i krzewów iglastych, plansze drzew iglastych, barwne, ilustracje tablice, atlasy, mapa Polski Forma pracy: grupowa, indywidualna. Metody pracy: praca z podręcznikiem, drama, opis, rozmowa nauczająca, pokaz Przebieg lekcji: Wprowadzenie: 1. Sprawy organizacyjno - porządkowe 2. Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji Zadanie pytania - w jaki sposób rośliny iglaste przystosowały się do życia w północnych regionach półkuli północnej? 3. Podanie tematu lekcji 4. Zapoznanie z głównymi zagadnieniami, celami lekcji. Opracowanie tematu: 1. Uczniowie w grupach przygotowują pomoce dydaktyczne: okazy liści i gałązki roślin iglastych, plansze, ilustracje, opisy roślin, które będą omawiać (przygotowane w domu) wiadomości o drzewach i krzewach iglastych 2. Prezentacje grup: - Uczniowie podają nazwę przedstawionej rośliny i jej charakterystyczne cechy (kształty igieł, szyszek, pokrój drzewa) - Omawiają miejsca występowania, oraz wymagania pokarmowe i cieplne roślin iglastych - Pokazują na mapie Polski zasięgi występowania drzew i krzewów iglastych 3. Wyjaśnienie znaczenia kosodrzewiny w górach. 4. Wymienianie leśnych zbiorowisk, tworzonych przez rośliny iglaste. 5. Rozpoznawanie chronionych gatunków roślin iglastych - plansze 6. Ocena prezentacji poszczególnych grup przez jury (załącznik) 7. Ćwiczenia w rozpoznawaniu roślin iglastych: - Nauczyciel pokazuje okazy liści, chętni uczniowie podają nazwę drzewa lub krzewu (za prawidłową odpowiedź uczeń otrzymuje +) - Uczniowie otrzymują przygotowane wcześniej ilustracje drzew, krzewów (w koszulkach) i wieszają na szyi. Nauczyciel podaje nazwę rośliny, a dziecko, które jest danym drzewem wstaje i podaje charakterystyczne cechy drzewa, w którego rolę się wcieliło (poprawna odpowiedź oceniany stopniem) - Nauczyciel podaje charakterystyczne cechy roślin iglastych a dzieci będące tym gatunkiem wstają - Uczniowie odgadują nazwę drzew z zagadek 8. Podsumowanie - wypełnienie karty pracy w zeszycie ćwiczeń Zadanie pracy domowej - utrwalić wiadomości o drzewach i krzewach iglastych, a także granicy zasięgów drzew Dla chętnych uczniów - wyszukać ciekawostki o daglezjach. Załączniki: Karta oceny grupy dla jury z udziałem zaproszonych gości i uczniów.
Maksymalna liczba punktów za całość prezentacji: 20 Karta oceny pracy w grupie.
Maksymalna liczba punktów za całość prezentacji: 20
Opracowanie: Czesława Nowakowska Wyświetleń: 2862
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |