Katalog

Jolanta Patykowska
Biologia, Scenariusze

Promieniotwórczość - nadzieja czy zagrożenie? - scenariusz zajęć opartych na zasobach internetu

- n +

Promieniotwórczość - nadzieja czy zagrożenie?

Scenariusz zajęć opartych na zasobach internetu dla klasy trzeciej gimnazjum

Metoda: praktycznego działania w oparciu o zasoby internetu

Cele:
Po zajęciach uczeń potrafi:
- Wyjaśnić pojęcie promieniotwórczości
- Wymienić przykłady zastosowania promieniotwórczości dla celów człowieka
- Wyjaśnić pojęcie zagrożenie nuklearne oraz wymienić rodzaje zagrożeń nuklearnych
- Wymienić kraje, ze strony których istnieje groźba nuklearna
- Wymienić największe katastrofy nuklearne
- Określić stan energetyki jądrowej w Polsce

Środki: komputery, tabele porównujące korzyści i zagrożenia związane
z promieniotwórczością

Formy: praca w grupach 3-osobowych przy komputerach

Wstęp
Współczesny człowiek żyjący w czasach ogromnego rozwoju cywilizacji, wyposażony w coraz doskonalszą aparaturę badawczą i wiedzę naukowców całego świata ma szansę na zmniejszenie skutków promieniotwórczości i wykorzystanie energii jądrowej dla dobra przyszłości Ziemi. Jednak groźba użycia broni nuklearnej jest wciąż aktualna, zwłaszcza, że broń ta znalazła się w rękach państw trzeciego świata, krajów biednych znajdujących się w ciągłych zatargach z sąsiadami.

Adresy internetowe
- www.eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/2451
- www.prace.sciaga.pl/22855html
- www.zb.eco.pl/bzb/27/energia2.htm
- www.atominfo.org/atom5.html
- www.chemia.viii.lo.krakow.pl/energetyka/energetyka_jadrowa.htm

Przebieg zajęć

1. Przedstawienie celów lekcji. Podział uczniów na 3 osobowe grupy. Rozdanie każdej grupie instrukcji do pracy na lekcji.

Instrukcja do pracy na lekcji:

1. Wyjaśnij pojęcie promieniotwórczości na podstawie www.eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/2451.
2. Wymień przykłady zastosowania promieniotwórczości dla celów człowieka na podstawie www.prace.sciaga.pl/22855html.
3. Wyjaśnij pojęcie zagrożenie nuklearne oraz wymień rodzaje zagrożeń nuklearnych na podstawie www.zb.eco.pl/bzb/27/energia2.htm.
4. Wymień kraje, ze strony których istnieje groźba nuklearna na podstawie www.atominfo.org/atom5.html- mocarstwa atomowe i ich arsenały.
5. Wymień największe katastrofy nuklearne na podstawie www.zb.eco.pl/bzb/27/energia2.htm.
6. Określ stan energetyki jądrowej w Polsce na podstawie www.chemia.viii.lo.krakow.pl/energetyka/energetyka_jadrowa.htm.

2. Uczniowie wyszukują informacje przy użyciu internetu na podstawie instrukcji w ciągu 15 minut. Następnie ustnie omawiają poszczególne zadania z instrukcji.

3. Podsumowanie- uczniowie wypełniają tabelkę, którą wklejają do zeszytu:
Korzyści z promieniotwórczości Zagrożenia z promieniotwórczości
   
   
   
   
4. Utrwalenie nowej lekcji:
Uczniowie odpowiadają na ustne pytania zadawane przez nauczyciela zgodnie z celami lekcji.

5. Praca w domu:

Wykonaj dowolną techniką plakat na temat korzyści bądź zagrożeń wynikających z promieniotwórczości.

6. Zakończenie lekcji.
 

Opracowanie: Jolanta Patykowska nauczycielka biologii w Integracyjnym Gimnazjum nr 47 w Łodzi

Wyświetleń: 4131


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.