Wszyscy, którzy mają zainstalowaną na komputerach Macintosh polską wersję
Netscape Communicator 4.05 mogą w bardzo prosty sposób zbudować stronę WWW wykorzystując edytor stron internetowych
Netscape Composer.
- Tworzenie stron przy pomocy programu Netscape Composer polega na składaniu z gotowych elementów, podobnie jak budowanie z klocków. Tworzenie strony rozpoczynamy od stworzenia projektu strony oraz od założenia teczki, w której zachowana zostanie strona główna, podstrony oraz wszystkie elementy składowe strony. Jest to bardzo istotne z punktu widzenia porządkowania pracy, jak również ważne to będzie w momencie przesyłu strony na serwer.
- Rozpoczynamy od uruchomienia Netscape Communicator np. dwukrotnie klikając w ikonę programu. Pustą stronę Composera wybieramy otwierając z menu Plik polecenie Nowe okno -> Pusta strona. Ważnym elementem jest określenie strony kodowej, tzn. ustalenie, że na stronie wyświetlane będą prawidłowo polskie znaki diaktryczne. Z menu Przegląd wybieramy Strona kodowa - środkowoeuropejska (ISO-8859-2).
- Teraz przechodzimy do ogólnego wyglądu strony. Z menu Format wybieramy polecenie Właściwości strony. W zakładce Ogólne wpisujemy Tytuł strony, autora, opis, słowa kluczowe, klasyfikację. Dzięki dobremu opisowi, lub sprytnemu wypisaniu właściwych słów kluczowych Twoja strona może być wybierana często przez innych użytkowników Internetu. W drugiej zakładce Kolory i tła określamy kolorystykę strony. Możemy zdecydować się na domyślne kolory Navigatora lub kolory użytkownika. Klikając dwukrotnie w kolory przy opisach możemy ustawić samodzielnie określić kolory tekstu, odnośników, czy tła. Możemy się również zdecydować na tło wypełnione obrazem. Klikając w przycisk wybierz plik ustalamy ścieżkę dostępu do grafiki. Pamiętajmy, że tło zostanie wypełnione powielonym obrazem jak kafelkami. Takie ustawienia można zastosować tylko do jednej strony lub wszystkich otwartych w tej sesji nowych stron.
- Wpisywanie i formatowanie tekstu w Composerze jest równie proste jak w edytorze tekstu. Możemy zmieniać czcionkę, styl (np. wprowadzić styl migający), wielkość, kolor, a akapit wyrównać do lewej, prawej lub pośrodku. Dodatkowo możemy używać listy (wypunktowanej i numerowanej). W każdej chwili możemy wprowadzać zmiany wybierając z menu Format -> Informacja o znaku. Możemy również użyć Nagłówków (od 1 do 6), a wprowadzony tekst sprawdzić pod względem ortograficznym (Menu Narzędzia -> Sprawdź pisownię).
- Atrakcyjność strony zawsze podnoszą zdjęcia i rysunki. Aby je wstawić wybieramy z menu Wstaw -> Obrazek. W wyskakującym oknie należy wpisać nazwę i lokalizację obrazka, a jeśli jej nie znamy, korzystamy z przycisku Wybierz plik. Można również określić elementy zastępcze, wielkość obrazka i jego dodatkowe parametry.
- Wstawianie obrazków i tekstów nie zawsze udaje się w sposób idealny. Czasami może się zdarzyć, że wymienione elementy mogą się poprzesuwać dając niezbyt ciekawy efekt. Aby zapobiec tej sytuacji korzystamy z tabeli. Tabelę wstawiamy wybierając z menu Wstaw -> tabela -> tabela. Po określeniu liczby kolumn i wierszy, szerokości ramki i powierzchni jaką ma zajmować tabela, zatwierdzamy ją. Wprowadzoną tabelę można formatować wybierając z menu Format polecenie Informacja o tabeli.
- Dobrym elementem nie tylko porządkującym, ale również ozdobnym jest linia pozioma. Linię poziomą wstawiamy wybierając z menu Wstaw -> linia pozioma. Linię możemy formatować zaznaczając ją wybierając z menu Format -> Informacja o linii. Można wtedy określić grubość, szerokość, kolor linii.
- Po stworzeniu kilku stron można je połączyć wykorzystując odnośniki (linki). Odnośniki wstawiamy wybierając z menu Wstaw polecenie Odnośnik. W pojawiającym się oknie wpisujemy tekst, który pojawi się jako odnośnik oraz adres URL czyli lokalizację strony lub pliku, który chcemy połączyć przy pomocy naszego odnośnika. Odnośnikiem może być również obrazek. W takim przypadku zaznaczamy go i dopiero wtedy wybieramy polecenie Wstaw odnośnik.
Znając podstawowe polecenia umożliwiające tworzenie strony, można zabrać się do pracy i samodzielnie wykonać świetną i atrakcyjną pomoc dydaktyczną na prowadzoną przez nas lekcję. Pamiętajmy tylko, że pierwsza, główna strona powinna mieć nazwę
Index.htm.
Opracowanie: Mgr inż. Maria Siegieńczuk
Nauczyciel ZSO i Z w Jeleniej Górze