AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Tutaj
Ekologia, Scenariusze

Program obchodów Dni Ziemi

- n +

Program obchodów "Dni Ziemi"

I Dzień 18 04 2005
Apel inaugurujący "Dni Ziemi"
Scenariusz apelu:

Piosenka pt. "Mądry liść" muzyka: Zbigniew Piasecki, słowa: Wojciech Fiwek.

"Mądry liść".

I
Jeśli serce masz tak czułe,
Piękna cenisz każdy ślad,
To dlaczego tak bez żalu,
Mijasz zadeptany kwiat,
Jeśli kochasz wszelkie życie,
I dobroci tyle masz,
Czy uronisz łzę choć skrycie,
Gdy umiera z wolna las.

Refren:

Uczmy się od dziś jak mądry jest liść,
Jak mądre są pszczoły i zioła.
I ćwiczmy nasz słuch, by poznać bez słów,
Gdy pąk o ratunek woła.
Ratujmy nasz świat od klęsk ludzkich plag,
Na ziemi w powietrzu i wodzie.
Stwórzmy bratni krąg, z czystych serc i rąk,
Pomórzmy bezbronnej przyrodzie.

II
Nie pozwólmy przyjaciele,
Aby w dymach błękit bladł,
By marniała żywa zieleń,
Żeby karlał miejski park,
Chrońmy każdy promień słońca
On nam daje życia ład
Mały liść to nasz obrońca
Dzięki niemu żyje świat.

Ref: Uczmy się od dziś.... / x 2

1 Wiersz pt. "Błaganie"

Człowieku!
To ja - Ziemia.
Ziemia którą ty niszczysz,
bo jest ci dana.
Podle mnie wykorzystujesz,
Czerpiesz korzyści
Z moich darów,
A zostawisz tylko
Dym, dym, dym...
Ach duszę się,
Już nie mogę!
Umieram...
Człowieku!
Opamiętaj się!
Zabijasz mnie
Na raty
Niegdyś zielona
teraz tylko wspomnienie
po tych kwiatach polnych
i lesie z grzybami.
Człowieku!
Przejrzałam się w kałuży.
Kiedy patrzę na siebie.
Rozpacz mnie ogarnia,
A ty dalej mnie gnębisz
I wyciskasz ze mnie
ostatnie życiowe soki.
Nie próbujesz mnie ratować,
Bo i po co?
Tak, zabij mnie.
Ale pamiętaj człowieku,
Że zabijasz siebie,
Bo ja jestem twoją Matką
Jesteś moją częścią.
Człowieku!
Stworzyłam cię
Na swoją zgubę.

2 Powitanie.


Piosenką "Liść" i wierszem "Błaganie" serdecznie witamy wszystkich na uroczystym apelu rozpoczynającym obchody "Dni Ziemi" w naszej szkole. Po zakończeniu apelu wszyscy uczniowie otrzymają symbol obchodów "Dni Ziemi", który należy przypiąć do bluzy i nosić przez cały tydzień.
A teraz Klub Młodego Ekologa ma zaszczyt przedstawić inscenizację pt: "Jak uczyliśmy Jasia szanować przyrodę"

Scenariusz inscenizacji.


Narrator (wychodzi na scenę):
Klub Młodego Ekologa ma zaszczyt przedstawić inscenizację pt. "Jak uczyliśmy Jasia szanować przyrodę" (schodzi ze sceny).
Na scenę wchodzą dzieci, członkowie klubu, zajmują miejsca w kręgu.

Dziecko I
Witam was na dzisiejszym zebraniu (rozlega się pukanie).

Dziecko II
Proszę! (wchodzi Jaś bardzo przygnębiony)

Dziecko I
O! Cześć Jasiu! co cię tu sprowadza? Czyżbyś chciałsię zapisać do naszego klubu?

Jaś
E tam! Mam kłopoty.

Dziecko II
Wszyscy wiedzą, że kłopoty to twoja specjalność. Ale mów jaśniej. Co się stało? W czym właściwie możemy ci pomóc?

Jaś
Od czego tu zacząć? (drapie się po głowie)

Dziecko III
Najlepiej od początku.

Jaś
To było tak. Pani od polskiego ogłosiła konkurs na najorginalniwjsze życzenia walentynkowe. Wpadł mi do głowy odlotowy pomysł. Kiedy ostatnio polowałem z Kamilem na sikorki, zauważyłem tę wielką wierzbę za szkołą.

Dziecko IV
(zdumienie) Co robiliście?

Jaś
No, polowaliśmy na sikorki. Jedną nawet udało mi się ustrzelić z procy, ale nie martwcie się. Zrobiłem jej zdjęcie i fantastyczny pogrzeb.

Dziecko I
Jasiu, ty kompletnie zbzikowałeś!

Dziecko II
Mów szybko, co z tymi życzeniami na "walentynki".

Jaś
Na tej wielkiej wierzbie wyciąłem scyzorykiem serce i napis: "Wdechowej Jolce - J." Byłem pewny, że wygram konkurs.
Dziecko II
I co?

Jaś:
Pani mi powiedziała, że nie dość, że nie umiem polskiego, to jeszcze przyrody nie szanuję. Do tego ta głupia Jolka pół dnia ryczała o los wierzby i nawet na mnie nie spojrzała, a zamiast mi powiedzieć że jestem cool, bąknęła pod nosem, że takie piękne drzewo uschnie.

Dziecko I
A my co z tym mamy zrobić?

Jaś
Pani od przyrody doradziła mi, żebym do was przyszedł to może się czegoś nauczę .

Dziecko II
Dobrze się składa. Właśnie przygotowujemy się do wystąpienia na spotkaniu klubów ekologicznych. Może rzeczywiście się czegoś nauczysz. Usiądź z boku i pilnie słuchaj.

Dziecko I
Zaczynajmy.

Dziecko III
Spotkaliśmy się dzisiaj, aby przedstawić nasze pomysły na poprawę stanu środowiska.

Jaś
Po co? Wszystko przecież jest w porządku, a wy będziecie tylko przynudzać.

Dziecko I
Jasiu, pamiętaj o Jolce,masz się tu czegoś nauczyć.

Jasiu
No dobrze, dobrze!

Dziecko III
Przez długie wieki współistnienia Ziemi i człowieka wydawało się wszystkim, że Ziemia jest niewyczerpaną skarbnicą potrzebnych do życia dóbr: roślin, zwierząt, wody, czystego powietrza, surowców mineralnych. Stan taki w dziejach Ziemi istniał bardzo długo - aż do tzw. rewolucji przemysłowej, która rozpoczęła się pod koniec XIII w.

Od tego momentu ludzie czerpali z zasobów Ziemi bez umiaru.Nie zastanawiali się wtedy jeszcze że prowadzą do wyniszczenia naszej planety, zatrucia wód, powietrza gleby, zaśmiecenia i zdewastowania świata.

Recytator:

Na początku była Ziemia
I człowiek wtulony
W zielone dale
Matczynego łona
Jak bezbronne dziecię
Milczący pokorny
Przed ołtarzem życia.
Lecz milczenie wybuchło
Jękiem wielorybów
Zamordowanych
w pół drogi do raju
a pokora uleciała
wraz z ptakiem,
który nigdy nie wrócił
zza błękitnego horyzontu.
Na końcu będzie człowiek
Z martwym sercem Ziemi.
Samotny władca popiołów.

Dziecko IV
Jest aż tak źle? To straszne!

Dziecko V
Istotnie, ta wizja jest przerażająca.
Największym zagrożeniem dla przyrody jest ludzka niewiedza, nieświadomość skutków działania. Na szczęście w dziedzinie ochrony środowiska wiele już się dzieje.

Wydarzeniem przełomowym było przedstawienie w 1969 roku raportu o stanie środowiska naturalnego na sesji Zgromadzenia ogólnego ONZ. Raport ten uzmysłowił światu, do jakiego stanu człowiek doprowadził swoją planetę. Teraz wszyscy już wiedzą, że ochrona przyrody to nie moda lecz konieczność.

Jaś
Dobra dobra, ONZ, raporty, ochrona! A co ja mam z tym wspólnego? Jak ja każę szanować przyrodę i tak mnie nikt nie posłucha.

Dziecko VI
Ty nie masz "kazać", ale sam szanować przyrodę! Porządki w środowisku trzeba zacząć od siebie. Każdy z nas może wiele zrobić. Oto są nasze rady, nasz " Kodeks Ekologa".
Posłuchaj, zapamiętaj i stosuj na co dzień.

(Dzieci czytają na przemian punkty kodeksu i po każdym pokazują dużą kartkę ze skrótowym zapisem punkty kodeksu. Na koniec kartki te utworzą "Kodeks Ekologa", który można umieścić na gazetce szkolnej).

Dziecko I
Jadąc na zakupy zabieraj ze sobą koszyk lub torbę. Każda dodatkowo przyniesiona do domu reklamówka to śmieć, który w końcu wyrzucasz lub palisz zatruwając środowisko.

Dziecko II
Unikaj produktów wielokrotnie pakowanych, to dodatkowe sieci.

Dziecko III
Kupuj dezodoranty i inne produkty w spraju tylko ze znakiem "ozon friendly". Freon zawarty w produktach, które nie mają takiego znaku niszczy ozonową warstwę ochronną Ziemi

Dziecko IV
Segreguj śmieci! Nie każdy śmieć musi trafić na wysypisko. Wiele z nich nadaje się do recyklingu, czyli ponownego przetworzenia. Papier, szkło, plastik, metale, odpadki organiczne można przetworzyć.

Dziecko V
Oszczędzaj wodę! Zakręcaj dobrze kran, korzystaj z prysznica zamiast z wanny.

Dziecko VI
Oszczędzaj energię! Wychodzisz z pokoju - zgaś światło!

Dziecko VII
Zużyte baterie są szczególnie groźne dla środowiska - wyrzucaj je tylko do specjalnych pojemników.

Dziecko VIII
Szanuj otoczenie! nigdy nie wypalaj traw.
Dziecko IX Nie niszcz roślin, nie łam krzewów - to także żywe istoty!

Dziecko X
Chroń zwierzęta, opiekuj się nimi. Pomóż im bez szfanku przetrwać zimę i okres lęgów.

Napisy na kartkach:

1 Zabieraj na zakupy torbę.
2 Unikaj produktów wielokrotnie pakowanych.
3 Dezodoranty - wyłącznie "ozon friendly".
4 Segreguj śmieci.!
5 Oszczędzaj wodę!
6 Oszczędzaj energię!
7 Baterie wrzucaj do specjalnego kosza.
Nie wypalaj traw!
9 Chroń rośliny!
10 Chroń zwierzęta!

Jaś (wstaje podchodzi do grupy)
Dziękuję chyba coś kapuję, ale jak to zapamiętać? Będzie ciężko.
Spróbuję utrwalić "Kodeks Ekologa", czytajcie razem ze mną.
(Jaś i wszyscy uczniowie czytają "Kodeks Ekologa")

Jaś
Dziękuję wam bardzo.
(Jaś wychodzi z sali)

Piosenka pt. "Śmieciara" (zwrotki śpiewa solista, pierwszą część refrenu dziewczęta drugą część chłopcy.

"Śmieciara"

(po piosence wszyscy wychodzą z sali, zostaje narrator)
Narrator(pokazuje nadchodzącą parę - Jasia i Jolę)
A trzy miesiące później...
Jaś (do publiczności, porozumiewawczo)
Zmieniłem się. Jola już mnie lubi.
(Wszyscy wchodzą na salę)

Zakończenie

Poproszę przewodniczących klas o podejście, wręczę wam "Kodeks Ekologa" Spróbujcie w ciągu tego tygodnia nauczyć się tego kodeksu.

Dziękujemy za udział w dzisiejszym apelu i mam nadzieję, że od dziś będziecie postępować jak prawdziwi ekolodzy.

Dziękujemy.

Dzień 2 19 04 2005


1 Sadzenie drzew pozyskanych z nadleśnictwa w Jędrzejowie

Dzień 3 20 04 2005

1 Spotkanie z przedstawicielem Świętokrzyskich Parków Krajobrazowych panią Barbarą Wójtowicz.
Temat spotkania: Zagrożenia i ochrona najbliższego środowiska.

Dzień 4 21 04 2005

1 Międzyszkolny konkurs ekologiczny.

Dzień 5 22 04 2005

1 Sprzątanie najbliższej okolicy. Każda klasa z wychowawcą sprząta wydzielony teren w okolicy szkoły.
1 Apel
- Baśń o ekologii
- Rozstrzygnięcie konkursu pt. "Album Parku Narodowego"
- Podsumowanie.

Witam serdecznie wszystkich na apelu podsumowującym obchody Dni Ziemi w naszej szkole.

Krótko przestawię wam co zrobiliśmy w ciągu tego tygodnia.
W poniedziałek 18 kwietnia spotkaliśmy się na apelu rozpoczynającym obchody Dni Ziemi podczas którego zapoznaliście się z zagrożeniami czyhającymi na nasze środowisko jak również ze sposobami ratowania otaczającej nas przyrody.

Kto z was chciałby przypomnieć Kodeks Ekologa.

We wtorek uczniowie wszystkich klas nawet zerówki z wielkim zapałem sadzili drzewka na placu szkolnym. Posadziliśmy około 80 sztuk drzewek.

Kto z was chciałby wymienić gatunki drzew, które sadziliśmy.

Środa 20 kwiecień to dzień, w którym gościliśmy przedstawiciela Świętokrzyskich Parków Krajobrazowych panią Barbarę Wójtowicz. Podczas prelekcji pani Barbara przybliżyła nam w bardzo ciekawy sposób problem ochrony środowiska.

Kto z was chciałby powiedzieć, który raz w tym roku obchodzimy Święto Ziemi.

We czwartek gościliśmy w naszej szkole uczniów ze szkół podstawowych w Mierzwinie i Motkowicach wraz z opiekunami. Uczniowie ci, jak również uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Międzyszkolnym Konkursie Ekologicznym. W nagrodę otrzymali ciekawe książki ufundowane przez Wójta Gminy Imielno Uczniowie reprezentujący naszą szkołę to Anna Tutaj, Marcelina Fiuk i Damian Wójcik.

Piątek 22 kwiecień 2005r 63 Światowy Dzień Ziem.
Sprzątaliśmy najbliższą okolicę. Zebraliśmy.. 20....... worków śmieci.

Ponad to uczniowie klas IV - VI uczestniczyli w konkursie pt. "Album Parku Narodowego"
Proszę pana dyrektora o ogłoszenie wyników tego konkursu.
A teraz ogłaszamy 10 minutową ciszę podczas której wysłuchacie "Baśni o ekologii"
Na zakończenie wysłuchajcie raz jeszcze piosenki pt. "Liść" która została ogłoszona hymnem Obchodów Dni Ziemi w Samorządowej Szkole Podstawowej w Imielnie.
 

Opracowanie: Anna Tutaj

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6645


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.