AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mariola Kuźma
Muzyka, Konspekty

Konspekt zajęć ruchowo-muzycznych w klasie III

- n +

Konspekt zajęć ruchowo - muzycznych w klasie III - Spacer po lesie

(2 x 45 min.)

Cel dydaktyczny: Zdolność koncentracji słuchowej na dźwięki w rejestrze wysokim i niskim, uwrażliwienie uczniów na nastroje w muzyce i czas trwania poszczególnych wartości rytmicznych.

Cel wychowawczy: rozwijanie zainteresowań uczniów otaczając ich przyrodą, włączenie dzieci nieśmiałych do pełnego uczestnictwa w czasie lekcji.

Tok lekcji:

Nauczyciel rozpoczynając lekcję, zaprasza dzieci do wspólnej zabawy.
Śpiewając piosenkę "Mało nas do pieczenia chleba", przywołuje kolejno dziecko po imieniu do koła. Kiedy wszystkie dzieci stoją na środku sali, proponuje im wycieczkę do lasu.

1.Marsz w rytmie ćwierćnut, bieg w rytmie ósemek, ciężkie chodzenie realizując rytm półnut. Nauczyciel zmienia rytm, dzieci dostosują się do niego.

2.Zabawa "Wiewiórki do dziupli"
Ustawianie-dzieci ustawiają się trójkami. Dwoje dzieci tworzą "dziuplę", trzecie "wiewiórka" swobodnie skacze przy akompaniamencie instrumentów. Gdy muzyka zostaje przerwana dzieci szukają wolnej dziupli. Dziecko, które zostaje bez dziupli odpada z gry.

3.Zabawa ruchowa- "Ptaki i niedźwiedzie"
Dzieci naśladują fruwające ptaki i budzące ze snu niedźwiedzie. Gdy słyszą graną melodię w środkowym rejestrze, podskakują po całej sali. Gdy melodia przechodzi w rejestr wysoki, dzieci naśladują latające ptaki. Słysząc niskie rejestry, dzieci na czworakach przedstawiają leniwe niedźwiedzie.

4.Spotkanie dwóch stonóg.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z krótkim tekstem piosenki "Stonoga"

Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga.
Do zabawy gotowa, gotowa, hej!
(do tekstu nauczyciel może stworzyć własną linie melodyczną)

Dzieci tworzą dwa szeregi, łapią się za biodra i chodząc po sali śpiewają piosenkę przy akompaniamencie instrumentu. Gdy melodia milknie, dziecko ostatnie pod nogami kolegów, przedostaje się na początek szeregu. Które dziecko zrobi to później, odpada z gry. Wygrywa stonoga dłuższa.

5.Ćwiczenia uspokajające
Dzieci stojąc na obwodzie koła przy akompaniamencie podnoszą do góry na przemian raz prawą, raz lewą rękę. Potem nogę prawą, lewą, głowę do przodu, do tyłu. Następnie zginają tułów w prawo, w lewo. Schemat powtarzany jest kilka razy. Na tle spokojnego akompaniamentu dzieci ilustrują szumiący las. Potem dzieci poruszają się w rytmie ćwierćnut po całej sali w poszukiwaniu grzybów. Słysząc bębenek podbiegają do miejsca wyznaczonego przez nauczyciela i wysypują grzyby z koszy.

6.Zabawa ruchowo-muzyczna "W oddali słychać pociągi"
Nauczyciel przypomina uczniom znaną piosenkę "Jedzie pociąg z daleka". Dzieci tworzą dwa szeregi (pociągi). Poruszą się po całej sali śpiewając piosenkę. Gdy melodia zostaje przerwana, pierwsze dziecko (lokomotywa) biegnie na koniec szeregu stając się wagonem. Schemat można powtarzać kilkakrotnie, Nauczyciel może wyróżnić grupę lepszą w zmianach.

7.O czym opowiada utwór muzyczny "Poranek" Peer Gynt E.Griega po wysłuchaniu utworów na kartkach papieru rysują ilustracje do dzieła, interpretując w ten sposób nastrój i charakter utworu. Nauczyciel podaje tytuł utworu

8.Przy akompaniamencie dzieci tworzą pary i kończąc swój spacer po lesie opuszczają sale lekcyjną.

Przebieg lekcji jest tak skonstruowany, aby sprzyjał fizyczno-ruchowemu rozwojowi ucznia, kształtowaniu jego umiejętności samodzielnego myślenia, zachęcał do aktywnego uczestnictwa w zajęciach ruchowo - muzycznych.
Dzieci w toku walki o zwycięstwo (w grach zespołowych) stają się zwartym, mocnym zespołem. Gry i zabawy uczą umiejętnego współzawodnictwa nawiązywania kontaktu w grupie. Dzieci będą miały świadomość jak ważną rolę w ich życiu odgrywa muzyka. Od najmłodszych lat dziecko powinno uczyć się rozumienia wartości sztuki. Należy pamiętać, że muzyka ma działanie terapeutyczne. To działanie uspakaja, rekompensuje, daje dzieciom możliwość uzyskania sukcesu, otwarcia się w kontaktach społecznych. Dzieci chętniej będą uczestniczyć w apelach, akademiach środowiskowych organizowanych przez szkołę.
 

Opracowanie: Mariola Kuźma - nauczyciel

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 15968


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.