Katalog Edyta Gula Język polski, Sprawdziany i testy Budowa zdania pojedynczego - sprawdzian (wersja podstawowa dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce i rozszerzona)Sprawdzian: części zdania. Wersja podstawowa (dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce) i rozszerzonaI. Wymagania podstawowe.1. Podmiot odpowiada na pytanie Kto? Co?. Nazywa wykonawcę czynności. Orzeczenie odpowiada na pytanie co robi? a. podkreśl podmioty i orzeczenia w zdaniach: np. Książka leży na stole. Ala idzie do szkoły. Babcia zachorowała wczoraj wieczorem. Burza przestraszyła wszystkich mieszkańców miasteczka. W mojej rodzinie wszyscy lubią moją babcię. b. dopisz podmioty(kto? co?) do zdań: np. (kto?)... Ojciec............ ogląda mecz w telewizji. (Kto?).............................. posprzątała w domu. Wczoraj (kto?)................................... wrócił późno do domu. (Co?).......................................... rosły w ogrodzie. Na jutro potrzebny jest do szkoły kolorowy (co?)............................................. c. dopisz orzeczenia (co robi?) do zdań: np. Dzieci......bawiły się.........na podwórku bardzo długo. ...................... do szkoły dopiero na drugą lekcję. Zwierzęta.........................pomocy i opieki od ludzi. Rodzice................................ film przyrodniczy. .......................zadania domowego z matematyki. 2. Z opisu wilka wypisz jego określenia. (jaki?) Młody wilk wędruje razem ze stadem. Trudno zauważyć w lesie szarego wilka. Głodny wilk podchodzi blisko ludzkich domów. Tropienie zwinnego wilka nie jest łatwe. .............................................................................. Jak nazywa się część zdania odpowiadająca na pytania: jaki? jaka? jakie?.............................. 3. Dokończ zdania: Kolega długo leczył się (gdzie?).................................................................... Poprosiłem mamę (o co?)........................................................................ Słońce (co robiło?)............................................... wczoraj przez cały dzień. (Jaki?)........................................chłopiec płakał głośno. 4. Okolicznik odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy? Podkreśl okoliczniki w zdaniach. W szkole często rozmawiam z kolegami o sporcie. Wczoraj za długo oglądałem telewizję. Szybko pobiegliśmy szukać pomocy. Rano nie chce mi się wstawać. Uczniowie uważnie słuchali wyjaśnień nauczyciela. Pomagam rodzicom utrzymać porządek w domu. 5. Dokończ zdania dopisując dopełnienia: np. Nauczyciel sprawdza (co?).....zeszyty... Poprosiłem (kogo?)..................................... o pomoc. Nie lubię jeść (czego?)................................ na obiad. Kolega przyglądał się (komu?)...................... na fotografii. Widzowie z zapartym przyglądali się (czemu?).....................na boisku. Bronię zawsze (kogo?)............................................................................ Jurek szybko rozwiązuje (co?)................................................................. Paweł tańczy (z kim?)..................................................................................... Podczas deszczu wielu ludzi spaceruje (z czym?)............................................ Lubię opowiadać (o kim?)................................................................................. Uczeń rozmawia z nauczycielem (o czym?)........................................................ b. Wypisz pytania, na które odpowiada dopełnienie: .......................................................................................................................................... .......................................................................................................................................... 6. Wypisz części zdania, o których jest mowa w teście: 1. 2 3 4. 5. 6. II. Wersja rozszerzona. 1. Odszukaj podmioty (podkreśl jedną kreską) i orzeczenia (podkreśl dwoma kreskami). Przykład: Wczoraj uczniowie naszej szkoły wybrali się na wycieczkę.(2pkt.) Czy w najbliższym czasie grożą nam mroźniejsze zimy? Po dłuższej wędrówce doszliśmy do górskiego schroniska. Przed nami roztaczał się przepiękny widok na góry i doliny. Nasz nauczyciel jest wspaniałym przewodnikiem. Z każdą chwilą przybywało gości. 2. Uzupełnij zdania, odpowiadając na pytania. Jakie części zdania dopisałeś? Przykład: Krzysiek zapomniał (czego?)... książek... (dopełnienie) (2pkt) Zawodnik przybiegł (gdzie?).......................bardzo zmęczony. (Jakie?)...................dzieci beztrosko przechodziły przez ruchliwą ulicę. Nasza klasa wybiera się (z kim?)........................do teatru. (Kiedy?)....................... dowiedzieliśmy się o wynikach sprawdzianu. Brat po powrocie ze szkoły (co robi?).........................w swoim pokoju. (Kto?).........................poprosił mnie o pomoc. (Które?)................zadanie tego testu było najtrudniejsze. Mój najlepszy przyjaciel jest (kim jest?)....................... 3. Dokończ zdania. Do grupy podmiotu nie należy: ...................................................................................(1pkt) Sposób, miejsce i czas wykonywania czynności określają w zdaniu............................(1pkt) Dopełnienie odpowiada na pytania przypadków. Wypisz te pytania: .................................. .......................................................................................................................................(1pkt) 4. Odszukaj podane w nawiasach części zdania i podkreśl je. (1 pkt za zdanie) Ewa nie rozumie zadania z matematyki. (dopełnienie) Jakaś dziewczyna czeka na Ciebie przed szkołą. (okolicznik) Wczoraj wysłałem pracę na konkurs. (orzeczenie) Babcia dostała mnóstwo życzeń z okazji urodzin. (przydawka) W moim pokoju zawsze jest bałagan. (orzeczenie) Tomek dostał w nagrodę nowy rower. (przydawka) Wędliny, jajka, pieczywo i masło stały już przygotowane na stole. (podmiot) Lubię spotykać się z moimi przyjaciółmi po lekcjach. (dopełnienie) 5. Zapisz gramatyczny (części mowy) i logiczny rozbiór zdania. Starszy kolega poszedł ze mną do kina. cz. mowy (2pkt) cz. zdania(2pkt) starszy - kolega - poszedł - ze - mną - (ze mną) - do - kina - (do kina) - 6. Narysuj wykresy zdań i opisz je. (2pkt za wykres) a. Nowy amerykański system obrony przeciwrakietowej nigdy nie będzie w pełni skuteczny.* b. Rozłożyste, ostre gałęzie wyglądały jak gęsty żywopłot wokół starego domu. c. Tajemnicza Julia była gwiazdą na szkolnej dyskotece. d. Nowe, ciekawe książki i czasopisma w szkolnej bibliotece czekają na uczniów! Opracowanie: Edyta Gula Wyświetleń: 53848
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |