Katalog

Edyta Gula
Język polski, Sprawdziany i testy

Budowa zdania pojedynczego - sprawdzian (wersja podstawowa dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce i rozszerzona)

- n +

Sprawdzian: części zdania. Wersja podstawowa (dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce) i rozszerzona

I. Wymagania podstawowe.

1. Podmiot odpowiada na pytanie Kto? Co?. Nazywa wykonawcę czynności.
Orzeczenie odpowiada na pytanie co robi?
a. podkreśl podmioty i orzeczenia w zdaniach:
np. Książka leży na stole.
Ala idzie do szkoły.
Babcia zachorowała wczoraj wieczorem.
Burza przestraszyła wszystkich mieszkańców miasteczka.
W mojej rodzinie wszyscy lubią moją babcię.

b. dopisz podmioty(kto? co?) do zdań:
np. (kto?)... Ojciec............ ogląda mecz w telewizji.
(Kto?).............................. posprzątała w domu.
Wczoraj (kto?)................................... wrócił późno do domu.
(Co?).......................................... rosły w ogrodzie.
Na jutro potrzebny jest do szkoły kolorowy (co?).............................................

c. dopisz orzeczenia (co robi?) do zdań:
np. Dzieci......bawiły się.........na podwórku bardzo długo.
...................... do szkoły dopiero na drugą lekcję.
Zwierzęta.........................pomocy i opieki od ludzi.
Rodzice................................ film przyrodniczy.
.......................zadania domowego z matematyki.

2. Z opisu wilka wypisz jego określenia. (jaki?)
Młody wilk wędruje razem ze stadem.
Trudno zauważyć w lesie szarego wilka.
Głodny wilk podchodzi blisko ludzkich domów.
Tropienie zwinnego wilka nie jest łatwe.
..............................................................................
Jak nazywa się część zdania odpowiadająca na pytania: jaki? jaka? jakie?..............................

3. Dokończ zdania:
Kolega długo leczył się (gdzie?)....................................................................
Poprosiłem mamę (o co?)........................................................................
Słońce (co robiło?)............................................... wczoraj przez cały dzień.
(Jaki?)........................................chłopiec płakał głośno.

4. Okolicznik odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy? Podkreśl okoliczniki w zdaniach.
W szkole często rozmawiam z kolegami o sporcie.
Wczoraj za długo oglądałem telewizję.
Szybko pobiegliśmy szukać pomocy.
Rano nie chce mi się wstawać.
Uczniowie uważnie słuchali wyjaśnień nauczyciela.
Pomagam rodzicom utrzymać porządek w domu.

5. Dokończ zdania dopisując dopełnienia:
np. Nauczyciel sprawdza (co?).....zeszyty...
Poprosiłem (kogo?)..................................... o pomoc.
Nie lubię jeść (czego?)................................ na obiad.
Kolega przyglądał się (komu?)...................... na fotografii.
Widzowie z zapartym przyglądali się (czemu?).....................na boisku.
Bronię zawsze (kogo?)............................................................................
Jurek szybko rozwiązuje (co?).................................................................
Paweł tańczy (z kim?).....................................................................................
Podczas deszczu wielu ludzi spaceruje (z czym?)............................................
Lubię opowiadać (o kim?).................................................................................
Uczeń rozmawia z nauczycielem (o czym?)........................................................

b. Wypisz pytania, na które odpowiada dopełnienie: ..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................

6. Wypisz części zdania, o których jest mowa w teście:
1.
2
3
4.
5.
6.

II. Wersja rozszerzona.

1. Odszukaj podmioty (podkreśl jedną kreską) i orzeczenia (podkreśl dwoma kreskami).
Przykład: Wczoraj uczniowie naszej szkoły wybrali się na wycieczkę.(2pkt.)

Czy w najbliższym czasie grożą nam mroźniejsze zimy?
Po dłuższej wędrówce doszliśmy do górskiego schroniska.
Przed nami roztaczał się przepiękny widok na góry i doliny.
Nasz nauczyciel jest wspaniałym przewodnikiem.
Z każdą chwilą przybywało gości.

2. Uzupełnij zdania, odpowiadając na pytania. Jakie części zdania dopisałeś?
Przykład: Krzysiek zapomniał (czego?)... książek... (dopełnienie) (2pkt)
Zawodnik przybiegł (gdzie?).......................bardzo zmęczony.
(Jakie?)...................dzieci beztrosko przechodziły przez ruchliwą ulicę.
Nasza klasa wybiera się (z kim?)........................do teatru.
(Kiedy?)....................... dowiedzieliśmy się o wynikach sprawdzianu.
Brat po powrocie ze szkoły (co robi?).........................w swoim pokoju.
(Kto?).........................poprosił mnie o pomoc.
(Które?)................zadanie tego testu było najtrudniejsze.
Mój najlepszy przyjaciel jest (kim jest?).......................

3. Dokończ zdania.
Do grupy podmiotu nie należy: ...................................................................................(1pkt)
Sposób, miejsce i czas wykonywania czynności określają w zdaniu............................(1pkt)
Dopełnienie odpowiada na pytania przypadków. Wypisz te pytania: ..................................
.......................................................................................................................................(1pkt)

4. Odszukaj podane w nawiasach części zdania i podkreśl je. (1 pkt za zdanie)
Ewa nie rozumie zadania z matematyki. (dopełnienie)
Jakaś dziewczyna czeka na Ciebie przed szkołą. (okolicznik)
Wczoraj wysłałem pracę na konkurs. (orzeczenie)
Babcia dostała mnóstwo życzeń z okazji urodzin. (przydawka)
W moim pokoju zawsze jest bałagan. (orzeczenie)
Tomek dostał w nagrodę nowy rower. (przydawka)
Wędliny, jajka, pieczywo i masło stały już przygotowane na stole. (podmiot)
Lubię spotykać się z moimi przyjaciółmi po lekcjach. (dopełnienie)

5. Zapisz gramatyczny (części mowy) i logiczny rozbiór zdania.
Starszy kolega poszedł ze mną do kina.
cz. mowy (2pkt) cz. zdania(2pkt)
starszy -
kolega -
poszedł -
ze -
mną -
(ze mną) -
do -
kina -
(do kina) -

6. Narysuj wykresy zdań i opisz je. (2pkt za wykres)
a. Nowy amerykański system obrony przeciwrakietowej nigdy nie będzie w pełni skuteczny.*
b. Rozłożyste, ostre gałęzie wyglądały jak gęsty żywopłot wokół starego domu.
c. Tajemnicza Julia była gwiazdą na szkolnej dyskotece.
d. Nowe, ciekawe książki i czasopisma w szkolnej bibliotece czekają na uczniów!
 

Opracowanie: Edyta Gula

Wyświetleń: 53848


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.