AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Matuszak
Geografia, Scenariusze

Scenariusz lekcji - Aspekty ochrony środowiska w obszarze zlewni zbiornika Czorsztyn.

- n +

Spis treści

Zapraszam wszystkich do prześledzenia toku lekcji, który jest jednocześnie sprawdzeniem posiadanej wiedzy z geografii oraz wspaniale oddaje idee integracji między przedmiotowej w tym wypadku geografii z ochroną środowiska oraz biologią. Ćwiczenie to zostało napisane zgodnie z istniejącymi standardami wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. z 2000r. Nr17, poz.215). W ćwiczeniu tym omówiono podstawowe:

Treści
Osiągnięcia
Standardy wymagań egzaminacyjnych.
Które znajdziesz w sylabusie z geografii str 7-10.


Prowadzący zajęcia powinien zapoznać się z pracą umieszczoną pod adresem http://www.cyf-kr.edu.pl/gory/czorsztyn/index_pl.html.



I. Tok zajęć:

Przygotowanie do ćwiczeń:

1. Praca z planem Tatr i Pienin, nauczyciel wprowadza wiadomość związane z położeniem geograficznym następujących miejsc:
  1. zbiornik Czorsztyński
  2. Kotlina Nowotarska
  3. Pienińskiego Park Narodowy
  4. Gorce
  5. Tatry Bielskie
  6. Czorsztyn
  7. Dunajec,
2. Nauczyciel podkreśla walory krajobrazowe miejsca lokalizacji zbiornika,
3. Prowadzący podaje w skrócie historie zbiornika Czorsztyńskiego
  • motywy budowy,
  • wielkość zbiornika, jego powierzchnię i pojemność,
  • datę rozpoczęcia i zakończenia budowy,
  • ilość wysiedlonych wsi itp.

II. Podział klasy na grupy:

1. Rozdanie ćwiczeń:
  • wspólne czytanie pytań,
  • omówienie zadań,

2.Praca w grupach:
  • około 15 minut na zadania
  • uzasadnienia zadań uczniowie zapisują

3.Wspólne odczytywanie wniosków:


III. Wystawienie ocen.



Na podstawie zamieszczonej mapy Dolnego Dunajca wykonaj zadania:



1.Zlewnia zbiornika Czorsztyńskiego położona jest na Podhalu. Od północy granicę zlewni wyznacza pasmo Gorców, na południu Tatry Bielskie i Zachodnie. Od zachodu Czarny Dunajec i jego dopływy. Na wschodzie granicę stanowi Kotlina Nowotarska, która stanowi najniższą część Podhala:

- Odczytaj z mapy wysokość Kotliny Nowotarskiej
- Oblicz wysokość względną między najwyższym szczytem Trzech Koron a Kotliną Nowotarską
(0-1p.)
Treści-7
0-1
Standardy Wymagań Egzaminacyjnych 1a 2a

Sprawdzana czynność:
- zdający wykazuje się znajomością pojęć: wysokość względna i bezwzględna
- musi również wykazać się umiejętnością korzystania z mapy i odczytywania z niej za pomocą poziomic wysokości
- wykazuje się umiejętnością obliczania wysokości względnej

Zdający potrafi:
- czytać mapę
- obliczać wysokość względną

2.Zaznacz na mapie:

1a Pasmo Gorców
2b Czorsztyn
3c Pieniński Park Narodowy
4d Przełom Dunajca

(0-2p.)
T-7
0-1
SWE 2a

Sprawdzana czynność:
- korzysta z różnych źródeł
- zdający wykazuje się znajomością mapy


Zdający potrafi:
- orientować się na mapie,
- odszukiwać podane miejsca

3.Odczytaj z mapy miejscowości między, którymi wytworzono zbiornik retencyjny.

1p.
T-7
0-1
SWE 2a

Sprawdzana czynność:
- korzysta z różnych źródeł informacji
- zdający wykazuje się znajomością mapy

Zdający potrafi:
- orientować się na mapie
- odszukiwać podane miejsca

4.Jakie zmiany klimatyczne mógł wywołać zbiornik w Czorsztynie mający: 234,5 mln m3 pojemności i powierzchnię 1335 ha oraz głębokości 55 m., zaznacz poprawną odpowiedź i uzasadnij,

a) obniżenie temperatur w okresie zimy i tym samym zwiększenie liczby dni z przymrozkami, podwyższenie średnich temperatur letnich i tym samym zwiększenie liczby dni z temperaturą powyżej 25°C

b) podwyższenie średnich temperatur zimowych i zmniejszenie liczby dni z przymrozkami, obniżenie średnich temperatur letnich i zmniejszenie liczby dni z temperaturą powyżej 25°C

c) zbiornik w Czorsztynie nie spowodował zmian temperatur tylko zahamował napływ wiatrów halnych

2p.
T-7
0-4
SWE 3a 1a

Sprawdzane czynność:
- zdający wykazuje się znajomością zjawisk i procesów zachodzących w klimacie
- zdający wykazuje się znajomością prawidłowości zachodzących w klimacie np.: wpływ zbiorników morskich na klimat


Zdający potrafi:
- dostrzec konsekwencje zmian klimatycznych wywołanych budowa zbiornika retencyjnego
- zdający potrafi rozpoznać zmiany klimatyczne

5. Czy zmiany klimatyczne wywołane budową zbiornika mogą mieć wpływ na faunę i florę Pienińskiego Parku Narodowego np.: na motyla Apollo, którego występowanie wiąże się z ciepłymi południowymi stokami lub roślin wysokogórskich takich jak: Kuklika wysokogórskiego i dębika ośmiopłatkowego rosnących na szczytach gór:
- uzasadnij

2p.
T-7
0-4
SWE 3a 1a

Sprawdzana czynność:
- zdający wykazuje się znajomością zjawisk zachodzących w klimacie wywołanych przez budowę zbiornika retencyjnego
- zdający dostrzega wpływ tych zmian na otaczającą go faunę i florę

Zdający potrafi:
- prawidłowo określić wpływ zmian klimatycznych na otaczające środowisko


6. Globalne zmiany klimatu wywołane efektem cieplarnianym powodującym wzrost średniej temperatury rocznej o około 1,2°C do 2050 roku wydają się budzić znacznie większy niepokój w porównaniu ze zmianami wywołanymi budową zbiornika w Czorsztynie. Czy zmiany te będą korzystne dla:

a) motyla Apollo

b) Kuklika górskiego

Właściwy wybór uzasadnij.

2p.
T-2 0 -5
SWE 4a, b 3a

Sprawdzana czynność:
- zdający potrafi dostrzegać istniejące w środowisku geograficznym w skali lokalnej i globalnej problemy związane ze zmianami wywołanymi ingerencją człowieka w to środowisko
- wyjaśnić i ocenić przebieg i konsekwencję tych zjawisk i procesów

Zdający potrafi:
- przewidzieć wpływ ocieplania globalnego na rośliny wysokogórskie i na owada lubiącego wysokie temperatury
- dostrzec zmiany wywołane budową zbiornika

7.Eutrofizacja to proces, który rozpoczyna się wówczas kiedy związki pokarmowe azotany i fosforany dotrą do zbiornika wodnego. Powoduje to bujny wzrost glonów i ostatecznie ogranicza populację innych organizmów oraz zmniejsza zawartość tlenu w wodzie.
Czy procesy eutrofizacji są bardziej prawdopodobne w rzekach czy w zbiornikach wodnych i dlaczego ?
Uzasadnij

T-2
O-2
SWE 1c, 3a

Sprawdzana czynność:
- zdający potrafi dostrzegać istniejące w środowisku geograficznym w skali lokalnej i globalnej problemy związane ze zmianami wywołanymi ingerencją człowieka w to środowisko
- wyjaśnić i ocenić przebieg i konsekwencję tych zjawisk i procesów

Zdający potrafi:
-przewidzieć zmiany wywołane eutrofizacją w zbiornikach wodnych,
-potrafi wyjaśnić, że eutrofizacja w rzece jest mniej prawdopodobna i dlaczego.

8. Jak można przeciwdziałać procesom eutrofizacji Zbiornika Czorsztyńskiego?
Podaj kilka roazwiazań.
T-9
O-5
SWE


Numer zadania

Przewidywana odpowiedź

Punktacja

Kryteria zaliczenia

1

- Wysokość Kotliny Nowotarskiej 450m. npm

Opracowanie: Magdalena Matuszak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1681


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.