Spis treści
Zapraszam wszystkich do prześledzenia toku lekcji, który jest jednocześnie sprawdzeniem posiadanej wiedzy z geografii oraz wspaniale oddaje idee integracji między przedmiotowej w tym wypadku geografii z ochroną środowiska oraz biologią.
Ćwiczenie to zostało napisane zgodnie z istniejącymi standardami wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. z 2000r. Nr17, poz.215).
W ćwiczeniu tym omówiono podstawowe:
Treści
Osiągnięcia
Standardy wymagań egzaminacyjnych.
Które znajdziesz w sylabusie z geografii str 7-10.
Prowadzący zajęcia powinien zapoznać się z pracą umieszczoną pod adresem http://www.cyf-kr.edu.pl/gory/czorsztyn/index_pl.html.
I. Tok zajęć:
Przygotowanie do ćwiczeń:
1. Praca z planem Tatr i Pienin, nauczyciel wprowadza wiadomość związane z położeniem geograficznym następujących miejsc:
- zbiornik Czorsztyński
- Kotlina Nowotarska
- Pienińskiego Park Narodowy
- Gorce
- Tatry Bielskie
- Czorsztyn
- Dunajec,
2. Nauczyciel podkreśla walory krajobrazowe miejsca lokalizacji zbiornika,
3. Prowadzący podaje w skrócie historie zbiornika Czorsztyńskiego
- motywy budowy,
- wielkość zbiornika, jego powierzchnię i pojemność,
- datę rozpoczęcia i zakończenia budowy,
- ilość wysiedlonych wsi itp.
II. Podział klasy na grupy:
1. Rozdanie ćwiczeń:
- wspólne czytanie pytań,
- omówienie zadań,
2.Praca w grupach:
- około 15 minut na zadania
- uzasadnienia zadań uczniowie zapisują
3.Wspólne odczytywanie wniosków:
III. Wystawienie ocen.
Na podstawie zamieszczonej mapy Dolnego Dunajca wykonaj zadania:
1.
Zlewnia zbiornika Czorsztyńskiego położona jest na Podhalu. Od północy granicę zlewni wyznacza pasmo Gorców, na południu Tatry Bielskie i Zachodnie. Od zachodu Czarny Dunajec i jego dopływy. Na wschodzie granicę stanowi Kotlina Nowotarska, która stanowi najniższą część Podhala:
- Odczytaj z mapy wysokość Kotliny Nowotarskiej
- Oblicz wysokość względną między najwyższym szczytem Trzech Koron a Kotliną Nowotarską
(0-1p.)
Treści-7
0-1
Standardy Wymagań Egzaminacyjnych 1a 2a
Sprawdzana czynność:
- zdający wykazuje się znajomością pojęć: wysokość względna i bezwzględna
- musi również wykazać się umiejętnością korzystania z mapy i odczytywania z niej za pomocą poziomic wysokości
- wykazuje się umiejętnością obliczania wysokości względnej
Zdający potrafi:
- czytać mapę
- obliczać wysokość względną
2.
Zaznacz na mapie:
1a Pasmo Gorców
2b Czorsztyn
3c Pieniński Park Narodowy
4d Przełom Dunajca
(0-2p.)
T-7
0-1
SWE 2a
Sprawdzana czynność:
- korzysta z różnych źródeł
- zdający wykazuje się znajomością mapy
Zdający potrafi:
- orientować się na mapie,
- odszukiwać podane miejsca
3.
Odczytaj z mapy miejscowości między, którymi wytworzono zbiornik retencyjny.
1p.
T-7
0-1
SWE 2a
Sprawdzana czynność:
- korzysta z różnych źródeł informacji
- zdający wykazuje się znajomością mapy
Zdający potrafi:
- orientować się na mapie
- odszukiwać podane miejsca
4.
Jakie zmiany klimatyczne mógł wywołać zbiornik w Czorsztynie mający: 234,5 mln m3 pojemności i powierzchnię 1335 ha oraz głębokości 55 m., zaznacz poprawną odpowiedź i uzasadnij,
a) obniżenie temperatur w okresie zimy i tym samym zwiększenie liczby dni z przymrozkami, podwyższenie średnich temperatur letnich i tym samym zwiększenie liczby dni z temperaturą powyżej 25°C
b) podwyższenie średnich temperatur zimowych i zmniejszenie liczby dni z przymrozkami, obniżenie średnich temperatur letnich i zmniejszenie liczby dni z temperaturą powyżej 25°C
c) zbiornik w Czorsztynie nie spowodował zmian temperatur tylko zahamował napływ wiatrów halnych
2p.
T-7
0-4
SWE 3a 1a
Sprawdzane czynność:
- zdający wykazuje się znajomością zjawisk i procesów zachodzących w klimacie
- zdający wykazuje się znajomością prawidłowości zachodzących w klimacie np.: wpływ zbiorników morskich na klimat
Zdający potrafi:
- dostrzec konsekwencje zmian klimatycznych wywołanych budowa zbiornika retencyjnego
- zdający potrafi rozpoznać zmiany klimatyczne
5.
Czy zmiany klimatyczne wywołane budową zbiornika mogą mieć wpływ na faunę i florę Pienińskiego Parku Narodowego np.: na motyla Apollo, którego występowanie wiąże się z ciepłymi południowymi stokami lub roślin wysokogórskich takich jak: Kuklika wysokogórskiego i dębika ośmiopłatkowego rosnących na szczytach gór:
- uzasadnij
2p.
T-7
0-4
SWE 3a 1a
Sprawdzana czynność:
- zdający wykazuje się znajomością zjawisk zachodzących w klimacie wywołanych przez budowę zbiornika retencyjnego
- zdający dostrzega wpływ tych zmian na otaczającą go faunę i florę
Zdający potrafi:
- prawidłowo określić wpływ zmian klimatycznych na otaczające środowisko
6.
Globalne zmiany klimatu wywołane efektem cieplarnianym powodującym wzrost średniej temperatury rocznej o około 1,2°C do 2050 roku wydają się budzić znacznie większy niepokój w porównaniu ze zmianami wywołanymi budową zbiornika w Czorsztynie. Czy zmiany te będą korzystne dla:
a) motyla Apollo
b) Kuklika górskiego
Właściwy wybór uzasadnij.
2p.
T-2 0 -5
SWE 4a, b 3a
Sprawdzana czynność:
- zdający potrafi dostrzegać istniejące w środowisku geograficznym w skali lokalnej i globalnej problemy związane ze zmianami wywołanymi ingerencją człowieka w to środowisko
- wyjaśnić i ocenić przebieg i konsekwencję tych zjawisk i procesów
Zdający potrafi:
- przewidzieć wpływ ocieplania globalnego na rośliny wysokogórskie i na owada lubiącego wysokie temperatury
- dostrzec zmiany wywołane budową zbiornika
7.
Eutrofizacja to proces, który rozpoczyna się wówczas kiedy związki pokarmowe azotany i fosforany dotrą do zbiornika wodnego. Powoduje to bujny wzrost glonów i ostatecznie ogranicza populację innych organizmów oraz zmniejsza zawartość tlenu w wodzie.
Czy procesy eutrofizacji są bardziej prawdopodobne w rzekach czy w zbiornikach wodnych i dlaczego ?
Uzasadnij
T-2
O-2
SWE 1c, 3a
Sprawdzana czynność:
- zdający potrafi dostrzegać istniejące w środowisku geograficznym w skali lokalnej i globalnej problemy związane ze zmianami wywołanymi ingerencją człowieka w to środowisko
- wyjaśnić i ocenić przebieg i konsekwencję tych zjawisk i procesów
Zdający potrafi:
-przewidzieć zmiany wywołane eutrofizacją w zbiornikach wodnych,
-potrafi wyjaśnić, że eutrofizacja w rzece jest mniej prawdopodobna i dlaczego.
8.
Jak można przeciwdziałać procesom eutrofizacji Zbiornika Czorsztyńskiego?
Podaj kilka roazwiazań.
T-9
O-5
SWE
Numer zadania |
Przewidywana odpowiedź |
Punktacja |
Kryteria zaliczenia
|
1 |
- Wysokość Kotliny Nowotarskiej 450m. npm Opracowanie: Magdalena Matuszak Wyświetleń: 1681
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |