Katalog

Marianna Tomasiak
Ekologia, Różne

Ocena zagrożenia środowiska przyrodniczego na naszym osiedlu

- n +

Ocena zagrożenia środowiska przyrodniczego na naszym osiedlu

Projekt ten stanowi element projektu szkolnego "Warszawa - moje miasto".
Teren objęty zadaniem:
obszar osiedla Stara Miłosna
Termin wykonania zadania: XI 2004r. - III 2005r..
Wykonawcy: Szkolne Koło Ekologiczne w SP nr 173 w Warszawie
Osoba nadzorująca wykonanie zadania: mgr Marianna Tomasiak - opiekun SKE

Cele zadania:

1. Ocena wpływu szkodliwych czynników (droga krajowa, zakłady przemysłowe, gospodarka rolna) na stan środowiska przyrodniczego w Starej Miłośnie
2. Uświadomienie uczniom szkoły skali zagrożenia wynikającego z działania szkodliwych czynników w najbliższym otoczeniu.
3. Nauczenie uczniów korzystania z różnych technik oceny zagrożeń.

Opis terenu badań:

Zadanie będzie wykonywane na terenie osiedla Stara Miłosna i okolicznych lasów. Osiedle znajduje się w dzielnicy Wesoła, którą od reszty Warszawy oddziela Mazowiecki Park Krajobrazowy. Przez ten teren biegnie ruchliwa droga krajowa Warszawa - Terespol. W najbliższej okolicy znajduje się zakład produkujący tworzywa sztuczne. Osiedle posiada wodociąg ze stacją uzdatniania wody, kanalizację z oczyszczalnią ścieków "Cyraneczka".

Opis zadania:

Zadanie będzie wykonywane w czterech etapach.

Etap I.
Zapoznanie się z rodzajami zagrożeń środowiska występującymi w naszym kraju.
W tym etapie uczniowie poznają występujące w przyrodzie zagrożenia powodowane działalnością człowieka. Prezentacja zagrożeń nastąpi na spotkaniach Szkolnego Koła Ekologicznego. Do prezentacji wykorzystany zostanie zestaw kaset wideo z zakresu edukacji ekologicznej. Po każdej prezentacji nastąpi szczegółowe omówienie danego zagrożenia i dyskusja nad nim. Po zapoznaniu się ze wszystkimi zagrożeniami Szkolne Koło Ekologiczne sporządzi listę szkodliwych czynników, jakie mogą wpływać na środowisko osiedla Stara Miłosna.

Etap II.
Przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej na terenie Osiedla Stara Miłosna i w okolicy.
W czasie trwania tego etapu członkowie Szkolnego Koła Ekologicznego postarają się określić aktualny stan fauny i flory na badanym terenie. Inwentaryzacja przeprowadzona zostanie w trakcie wycieczek terenowych.

Rozpoznaniem objęte zostaną następujące typy ekosystemów:
1. las,
2. tereny przydrożne,
3. staw.
Na tych terenach uczniowie za pomocą kluczy i atlasów przyrodniczych przeprowadzą rozpoznanie występujących tam gatunków roślin i zwierząt. Ponadto w próbkach wody pobranej ze stawu przeprowadzone zostaną obserwacje pod mikroskopem organizmów wchodzących w skład planktonu (fito- i zooplankton). Z inwentaryzacji sporządzone zostanie szczegółowe zestawienie, a wyniki naniesione zostaną na mapę obszaru.

Etap III.
Przeprowadzenie doświadczeń określających stopień zanieczyszczenia wód, gleby i powietrza na badanym obszarze.
W tym etapie uczniowie, członkowie Szkolnego Koła Ekologicznego wykonają serię eksperymentów, które pomogą określić stan środowiska przyrodniczego na badanym terenie.
Materiały i próbki potrzebne do realizacji doświadczeń zostaną zebrane w trakcie wykonywania II etapu.

Wykonane zostaną następujące doświadczenia:

1. Sprawdzenie zawartości pyłu w powietrzu w miejscach o różnym skażeniu,
- na obrzeżach drogi,
- na boisku szkolnym,
- w lesie.
2. Wpływ zanieczyszczenia powietrza na liście roślin okrytonasiennych rosnących na terenie szkoły.
3. Oddziaływanie SO2 zawartego w spalinach na liście roślin nasiennych rosnących przy drodze.
4. Określenie zapachu i stopnia przezroczystości wody pochodzącej ze stawów i kanału położonych w Starej Miłośnie.
5. Określenie wartości pH, próbek wody pochodzących z wyżej wymienionych zbiorników.
6. Ustalenie ilości substancji organicznych rozpuszczalnych w wodzie pochodzącej ze stawów i kanału.
7. Pobranie próbek gleby z trzech różnych miejsc (pole, łąka, boisko szkolne, las) i określenie własności gleb.
8. Badanie przepuszczalności wody przez różne rodzaje gleb.
9. Określenie odczynu pobranych próbek gleb.
10. Wpływ soli ołowiu na kiełkowanie roślin.
11.. Oddziaływanie skażenia gleby benzyną na kiełkowanie i wzrost roślin.
Wyniki każdego doświadczenia zostaną szczegółowo omówione, opisane i przeanalizowane.

Etap IV.
Przeprowadzenie prezentacji wykonanego zadania na forum szkoły.
Po zakończeniu etapu III wyniki wszystkich badań zostaną zapisane w specjalnym raporcie przygotowanym przez członków Szkolnego Koła Ekologicznego. W raporcie tym znajdą się również wnioski wynikające z realizacji zadania dotyczące zagrożenia środowiska w okolicy. Raport zostanie odczytany na akademii przygotowanej z okazji prezentacji projektu "Warszawa - moje miasto". Oprócz odczytania raportu, Szkolne Koło Ekologiczne przygotuje wystawę prezentującą realizację zadania. Na wystawie znajdą się materiały zebrane podczas wycieczek terenowych. Zaprezentowane zostaną także tablice o treści ekologicznej. Na apel zostaną zaproszeni także mieszkańcy naszego osiedla

Materiały potrzebne do realizacji zadania:
1. Magnetowid,
2. Kasety wideo - zestaw,
3. Klucze do oznaczania roślin i zwierząt,
 

Opracowanie: Marianna Tomasiak

Wyświetleń: 1427


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.