Katalog Dariusz Cichy Historia, Scenariusze Unia w Krewie w 1385 roku - scenariusz lekcji historiiUnia w Krewie w 1385r.Hasło programowe: Geneza unii polsko-litewskiejPoziom: I klasa gimnazjum CELE: Po zakończonej lekcji uczeń potrafi: - Wyjaśnić znaczenie pojęć i dat: unia, 1385 r. - Wyjaśnić przyczyny i znaczenie unii w Krewie - Opowiedzieć o okolicznościach zawarcia unii - Wyjaśnić następstwa wynikające z unii - Wskazać na mapie terytorium Wielkiego Księstwa Litewskiego, Polski, Żmudzi, Mazowsza, Rusi Halickiej oraz państwa zakonnego - Łączyć informacje pochodzące z różnych źródeł. METODY: pogadanka praca pod kierunkiem elementy wykładu. CZAS: 1 godzina lekcyjna ŚRODKI DYAKTYCZNE: - mapa ścienna - Polska i Litwa za Jagiellonów - portrety królowej Jadwigi i Władysława Jagiełły pędzla Jana Matejki - tekst źródłowy - "Akt umowy polsko-litewskiej w Krewie, 1385 r." - Mapa konturowa - Polska i Litwa za Jagiellonów 1386-1572 - opis dotyczący Jadwigi zaczerpnięty z "Roczników..." Jana Długosza PRZEBIEG LEKCJI: 1.Nauczyciel zapoznaje uczniów krótko ze stosunkami polsko-litewskimi do XIV w. (ok. 4 min). 2. Uczniowie przedstawiają sytuację w Polsce po śmierci Kazimierza Wielkiego (ok. 3 min) 3.Uczniowie na podstawie tekstu Jana Długosza oraz portretu Jadwigi opisują postać królowej (ok. 5 min). 4.Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wymieniają przyczyn zawarcia unii w Krewie w 1385r. (ok. 5 min). 5.Uczniowie dokonują analizy tekstu źródłowego dotyczącego postanowień unii polsko-litewskiej i odpowiadają na pytanie: - jakie były główne postanowienia unii polsko-litewskiej; - jakie państwo mogło czuć się zagrożone unią polsko-litewską 6. Nauczyciel przedstawia uczniom portret króla Władysława (ok. 6 min). 7. Wspólnie nauczyciel i uczniowie układają notatkę. (ok.. 4 min) 8.Nauczyciel rozdaje uczniom mapki przedstawiające Koronę i Litwę, zadanie uczniów polegać będzie na zaznaczeniu na mapie kolorem: - zielonym - terytorium Wielkiego Księstwa Litewskiego w omawianym okresie, - czerwonym - terytorium Polski, - żółtym - Żmudzi, - pomarańczowym - Mazowsza (które po śmierci Kazimierza Wielkiego uniezależniło się od Polski, a w 1388 r. ponownie stało się jej lennem), - fioletowym - Rusi Halickiej (która za panowania Ludwika Węgierskiego została zabrana Polsce, a w 1387 r. ponownie znalazła się w jej granicach), - niebieskim - granic państwa zakonnego (ok. 10 min). 9. Nauczyciel zapoznaje uczniów ze znaczeniem unii w Krewie oraz z faktem odnowienia Akademii Krakowskiej przez Jadwigę i Władysława (ok. 5 min). 10. Praca domowa: Unia w Krewie jakie przyniosła korzyści Polsce i Litwie. Praca może zawierać maksymalnie dziesięć zdań.
Opracowanie: mgr Dariusz Cichy Wyświetleń: 6286
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |