Konspekt lekcji Elementów Informatyki
Klasa II LO
Wymiar czasu: 2 x 45 min.
CELE KSZTAŁCENIA
CEL OGÓLNY:
- rozwiązywanie sytuacji problemowej poprzez budowanie algorytmu z "pętlą"
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- sformułować jednoznaczny i przejrzysty opis zadania
- sformułować warunki początkowe i końcowe dla algorytmu
- zaprojektować algorytm i zapisać go w sposób graficzny
METODY KSZTAŁCENIA:
- elementy wykładu
- ćwiczenia
- elementy tekstu przewodniego
FORMY ORGANIZACYJNE PRACY UCZNIÓW:
- praca indywidualna i zespołowa, jednolita i zróżnicowana
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- zestaw komputerowy (jednostka, monitor, klawiatura, mysz)
- program "Laboratorium Informatyczne ELI"
- pomocnicze materiały dydaktyczne (schemat porównawczy klocków i odpowiadających im bloczków)
- dyskietki uczniowskie
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Wprowadzenie do tematu.
Przypomnienie jednego z algorytmów.
3. Omówienie rozwiązania problemu sumowania elementów ciągu ze zwróceniem uwagi na możliwość różnych wariantów poprawnych rozwiązań (różne warunki początkowe i końcowe oraz umieszczanie operacji matematycznych w różnych miejscach pętli).
a) algorytm uproszczony
b) algorytm z rozwiniętą pętlą wczytywania danych
4. Otworzenie z dyskietki zbudowanego samodzielnie na poprzednich zajęciach (przy pomocy programu LABORATORIUM INFORMATYCZNE) prostego algorytmu.
5. Omówienie funkcji pełnionych przez klocki różnego rodzaju:
a) klocek początek algorytmu (bloczek startowy) - zasygnalizowanie konieczności jak najbardziej zrozumiałego opisu algorytmu dla przyszłego użytkownika.
b) klocek wprowadzania danej (bloczek czytaj dane) - tutaj oprócz komunikatu jaką daną wprowadzamy należy zadeklarować w linii "nazwa zmiennej" jej symbol literowy
c) klocek wyprowadzania wyniku (bloczek pisz, drukuj) - oprócz komunikatu należy podać nazwę zmiennej dla której ma być wypisana wartość (w linii "wartość wyświetlana" ).
d) klocek obliczeniowy (bloczek operacji matematycznych) - w nich umieszcza się warunki początkowe oraz obliczenia (w jednym klocku można wykonywać wiele obliczeń, każde w nowej linii; przejście do nowej linii po naciśnięciu kombinacji klawiszy "Ctrl + Enter")
e) klocek sprawdzania warunku (bloczek operacji logicznych) - wymaga wpisania warunku.
6. Przypomnienie algorytmu sumowania n elementów ciągu.
7. Zbudowanie i sprawdzenie poprawności działania algorytmu sumowania elementów ciągu przy pomocy programu LABORATORIUM INFORMATYCZNE (sprawdzenie dla różnych przypadków) i zapisanie go na dyskietce.
8. Podsumowanie. Ocena samodzielnej pracy.
9. Praca domowa. Zbudować algorytm obliczania iloczynu wszystkich n elementów ciągu a
1,a
2,a
3...a
n.
Symbole bloczków zwane w programie Laboratorium Informatyszne ELI - klockami:
Opracowanie: Krzysztof Samecki