Lp. |
Temat |
Materiał |
Tytuł ścieżki |
Treść ścieżki |
Jestem cząstką świata |
1 |
Lekcja organizacyjna. |
|
|
|
2 |
Wspomnienia z wakacji |
|
|
|
3 |
Udział narządów mowy w powstawaniu głosek. |
|
|
|
4 |
Klasyfikacja głosek. |
|
|
|
5 |
Znaczenie przyrody w życiu człowieka w wierszu J. Kochanowskiego pt. "Na lipę" |
J. Kochanowski "Na lipę" |
Kultura polska na tle cywilizacji śródziemnomorskiej |
|
6 |
Przyjemności życia wiejskiego opisane w XVI-wiecznym "Żywocie człowieka poczciwego" M. Reja |
M. Rej "Żywot człowieka poczciwego" |
edukacja
prozdrowotna |
|
7 |
Ćwiczenia ortograficzne. |
|
|
|
8 |
Dlaczego warto żyć na wsi? - "Pieśń świętojańska o sobótce" |
J. Kochanowski "Pieśń świętojańska o sobótce" |
edukacja
ekologiczna |
|
9 |
Upodobnienia pod względem dźwięczności |
|
|
|
10; |
Projekcja filmu "Mój przyjaciel delfin" |
"Mój przyjaciel delfin" |
edukacja
filmowa |
|
11 |
albo "Uwolnić orkę" |
"Uwolnić orkę" |
|
|
12 |
Jakie życie pozwoli nam spełnić się najpełniej? - dyskusja po filmie. |
|
edukacja ekologiczna, filozoficzna |
|
13 |
Powtórzenie wiadomości o czasowniku |
|
|
|
14 |
Imiesłowy przymiotnikowe. |
|
|
|
15 |
Pochwała zmienności, różnorodności i nieobliczalności świata w wierszu J. Twardowskiego "Podziękowanie". |
J. Twardowski
"Podziękowanie" |
edukacja
ekologiczna |
|
16 |
"Czytam świat - cząstką natury jestem" |
|
edukacja ekologiczna, filozoficzna |
|
17 |
Spotkanie z dorobkiem duchowym i cywilizacyjnym sprzed 2000 lat. |
Z. Herbert "Lascaux" |
edukacja europejska, filozoficzna |
|
18 |
Zachwyt, ale i niepokój wewnętrzny w spotkaniu z przyrodą i krajobrazem gór w wierszu "Widok ze Świnicy" |
K. Tetmajer
"Widok ze Świnicy" |
edukacja ekologiczna |
|
19 |
Jakimi zasadami moralnymi kierował się św. Franciszek w stosunku do przyrody? |
"Kwiatki świętego Franciszka" |
edukacja
ekologiczna |
|
20 |
Imiesłowy przysłówkowe. |
|
|
|
21 |
Ćwiczenia w poprawnym posługiwaniu się imiesłowami. |
|
|
|
22 |
Miejsce człowieka w świecie na podstawie wiersza W. Szymborskiej |
W. Szymborska "Urodziny" |
edukacja
ekologiczna |
|
23 |
"Urodziny". |
|
|
|
24 |
Rzeczownik - jego odmiana i funkcja w zdaniu. |
|
|
|
25 |
Ćwiczenia ortograficzne. |
|
|
|
26 |
Podobieństwa i różnice między człowiekiem i światem roślin w wierszu |
W. Szymborska
"Milczenie roślin" |
edukacja
filozoficzna |
|
27 |
W. Szymborskiej "Milczenie roślin" |
|
|
|
28 |
Przymiotnik jako przydawka i orzecznik w orzeczeniu imiennym. |
|
|
|
29 |
Nobel dla rybaka! - wywiad z Santiago. |
E. Hemingway |
edukacja |
|
30 |
Santiago wzorem moralnym dla wszystkich ludzi. |
"Stary człowiek i morze" |
filozoficzna, ekologiczna |
|
30 |
Projekcja filmu "Stary człowiek |
Film |
edukacja |
|
31 |
i morze" |
|
filmowa, |
|
32 |
Książka a film. - na przykładzie "Starego człowieka i morze" |
|
|
|
33 |
Co to są liczebniki nieokreślone i wielorakie? |
|
|
|
34 |
Ćwiczenia w posługiwaniu się liczebnikami. |
|
|
|
35 |
"Cząstką natury jestem..." |
wybrane utwory |
edukacja ekologiczna, |
|
|
- montaż poetycki. |
z I działu |
filozoficzna |
|
36 |
Praca pisemna - "Człowiek a przyroda" |
|
|
|
37 |
|
|
|
|
38 |
Omówienie prac pisemnych. |
|
|
|
|
Prawom natury podlegam |
|
Pesymistyczne widzenie życia ludzkiego w wierszu Z. Morsztyna - "Żywot - sen cień". |
Z. Morsztyn
"Żywot - sen cień". |
edukacja
filozoficzna |
|
|
Powtórzenie wiadomości o przysłówku. |
|
|
|
|
Pisownia nie z czasownikami, imiesło- |
|
|
|
|
wami, rzeczownikami, przysłówkami i przymiotnikami.. |
|
|
|
|
Dyktando kontrolne. |
|
|
|
|
Poprawa dyktanda. |
|
|
|
|
Życie chwilką jedną - w wierszach Byrona i Staffa. |
G.G. Byron "Tak, tak.." L. Staff "Chwila" |
edukacja
filozoficzna |
|
|
Co pamiętamy o zaimkach? |
|
|
|
|
Pisownia nie z zaimkami. |
|
|
|
|
Ćwiczenia w poprawnym i celowym stosowaniu zaimków. |
|
|
|
|
Motyw przemijania i nietrwałości w malarstwie. |
Tycjan "Alegoria życia ludzkiego", S. Dali "Trwałość pamięci" |
edukacja
filozoficzna, europejska |
|
|
"Od tego chwilka, by minęła" - refleksje poetów na temat przemijania. |
|
edukacja
filozoficzna |
|
|
Cud narodzin w utworach polskich poetów: J. Przybosia i K. I. Gałczyńskiego. |
J. Przyboś " Świt kwietniowy", K. I. Gałczyński "Dziecko się rodzi" |
|
|
|
Niezwykłe narodziny - "Bóg się rodzi" |
"Bóg się rodzi", "Narodzenie Pana Jezusa" |
|
|
|
Funkcje przyimka w zdaniu. |
|
|
|
|
Obraz Dzieciątka i Matki w kolędach i wizerunkach ikonograficznych |
kolędy i pastorałki, ikony. |
edukacja
regionalna |
|
|
Wiosna życia i wiosna w przyrodzie. |
A. Kamieńska "Kołyska", M. Dąbrowska "Drzewa..." |
|
|
|
Pierwsze czytanie świata - dzieciństwo z perspektywy czasu. |
L. Staff "Dzieciństwo" |
|
|
|
Co to jest wykrzyknik? |
|
|
|
|
Paralelizm świata zwierząt i ludzi - "Nemrod". |
B. Szulc "Nemrod" |
|
|
|
Rozważania o problemach dorastania. "Dzienniki" S. Żeromskiego. |
S. Żeromski "Dzienniki" |
|
|
|
Dziennik jako forma zapisu osobistych przeżyć, doznań, refleksji. |
|
|
|
|
Człowiek sprawcą największych tragedii. |
Cz. Miłosz "Zaklęcie", J. Brodski "Piosenka o Bośni" |
edukacja
europejska |
|
|
Ludzkie tragedie, a poetycki sposób wyrażania rozpaczy i bólu ("Tren VII i "Anka") |
J. Kochanowski "Tren VII", Wł. Broniewski "Anka" |
edukacja śródziemnomorska |
|
|
Partykuła jedenastą częścią mowy. |
|
|
|
|
Symbolika "Białej Lokomotywy" |
E. Stachura
"Biała Lokomotywa" |
|
|
|
Jaką drogą pójść przez życie? - "Błękitny zamek" |
L. M. Montgomery "Błękitny zamek" |
edukacja
filozoficzna |
|
|
Uroda i afirmacja życia w wierszu W. Szymborskiej "Allegro ma non troppo" |
|
|
|
|
Powtórzenie wiadomości o częściach mowy. |
|
|
|
|
Sprawdzian wiadomości o częściach mowy. |
|
|
|
|
Poprawa pracy klasowej. |
|
|
|
|
Przemijanie odejście - naturalny porządek świata. |
|
edukacja
filozoficzna |
|
|
Udział narządów mowy w powstawaniu głosek. |
|
|
|
|
Klasyfikacja głosek. |
|
|
|
|
Jesień w przyrodzie a jesień życia. |
J. Iwaszkiewicz "Odwiedziny miejsc ulubionych..." R. I. Stevenson "Requem" |
|
|
|
"Prawom natury podlegam..." - montaż poetycki. |
|
|
|
II. W STRONĘ WYOBRAŹNI |
|
I. Poznaję wyobrażenia początku i końca |
|
Dlaczego Biblia jest najważniejszym dziełem dla kultury i duchowości europejskiej? |
A. Kamieńska "Księga" |
|
|
|
Początek świata w "Księdze Rodzaju" |
"Księdze Rodzaju" |
|
|
|
"Psalm VIII", "Pieśń XXV" oraz hymn "Do Boga" wyrazami wdzięczności za stworzenie świata. |
"Psalm VIII", "Pieśń XXV" J. Kochanowski "Do Boga" I. Krasicki |
|
|
|
Zachwyt nad światem i człowiekiem G.P. Mirandoli i Z. Kubiaka |
"Wielkim cudem jest człowiek" G.P. Mirandola i "Skarb, który nas jednoczy" Z. Kubiak |
|
|
|
Jak powstał świat według wierzeń Greków. |
"Narodziny świata" J. Parandowski |
|
|
|
A może to było zupełnie inaczej? - współczesna wersja powstania świata w poetyckim ujęciu H. Poświatowskiej i W. Szymborskiej. |
"Rzecz najmniejsza" H. Poświatowska i "Może to wszystko" W. Szymborska. |
"Przypowieść o ziarnku maku" Cz. Miłosz |
|
|
Co na temat początku świata mówi fizyka? |
"Przeszłość i przyszłość Wszechświata" P. Larousse |
|
|
|
Topos drogi jako życia ludzkiego w poezji i dramacie. |
E. Stachura "Wędrówką życie jest człowieka", W. Broniewski, "Droga" L. Staff "Makbet" W. Szekspir |
|
|
|
"Myślę, więc jestem" - pierwsze spotkanie Zosi z filozofią. |
J. Gaarder "Ogród Edenu" |
|
|
|
Wyobrażenie końca świata w "Apokalipsie świętego Jana" i wizji malarskiej H. Memlinga. |
|
|
|
|
Czy Atomice to zacofana, czy nowoczesna wieś? |
|
|
|
|
"Wesele w Atomicach" głosem niepokoju nad przyszłością cywilizacji ludzkiej. |
Sł. Mrożek
"Wesele w Atomicach" |
|
|
|
Literatura S-F i nowe wyobrażenia końca świata. |
K. Fijałkowski "Wróble galaktyki", "Planeta małp" Lp. |
Temat |
Materiał |
Tytuł ścieżki |
Treść ścieżki |
Jestem cząstką świata |
1 |
Lekcja organizacyjna. |
|
|
|
2 |
Wspomnienia z wakacji |
|
|
|
3 |
Udział narządów mowy w powstawaniu głosek. |
|
|
|
4 |
Klasyfikacja głosek. |
|
|
|
5 |
Znaczenie przyrody w życiu człowieka w wierszu J. Kochanowskiego pt. "Na lipę" |
J. Kochanowski "Na lipę" |
Kultura polska na tle cywilizacji śródziemnomorskiej |
|
6 |
Przyjemności życia wiejskiego opisane w XVI-wiecznym "Żywocie człowieka poczciwego" M. Reja |
M. Rej "Żywot człowieka poczciwego" |
edukacja
prozdrowotna |
|
7 |
Ćwiczenia ortograficzne. |
|
|
|
8 |
Dlaczego warto żyć na wsi? - "Pieśń świętojańska o sobótce" |
J. Kochanowski "Pieśń świętojańska o sobótce" |
edukacja
ekologiczna |
|
9 |
Upodobnienia pod względem dźwięczności |
|
|
|
10; |
Projekcja filmu "Mój przyjaciel delfin" |
"Mój przyjaciel delfin" |
edukacja
filmowa |
|
11 |
albo "Uwolnić orkę" |
"Uwolnić orkę" |
|
|
12 |
Jakie życie pozwoli nam spełnić się najpełniej? - dyskusja po filmie. |
|
edukacja ekologiczna, filozoficzna |
|
13 |
Powtórzenie wiadomości o czasowniku |
|
|
|
14 |
Imiesłowy przymiotnikowe. |
|
|
|
15 |
Pochwała zmienności, różnorodności i nieobliczalności świata w wierszu J. Twardowskiego "Podziękowanie". |
J. Twardowski
"Podziękowanie" |
edukacja
ekologiczna |
|
16 |
"Czytam świat - cząstką natury jestem" |
|
edukacja ekologiczna, filozoficzna |
|
17 |
Spotkanie z dorobkiem duchowym i cywilizacyjnym sprzed 2000 lat. |
Z. Herbert "Lascaux" |
edukacja europejska, filozoficzna |
|
18 |
Zachwyt, ale i niepokój wewnętrzny w spotkaniu z przyrodą i krajobrazem gór w wierszu "Widok ze Świnicy" |
K. Tetmajer
"Widok ze Świnicy" |
edukacja ekologiczna |
|
19 |
Jakimi zasadami moralnymi kierował się św. Franciszek w stosunku do przyrody? |
"Kwiatki świętego Franciszka" |
edukacja
ekologiczna |
|
20 |
Imiesłowy przysłówkowe. |
|
|
|
21 |
Ćwiczenia w poprawnym posługiwaniu się imiesłowami. |
|
|
|
22 |
Miejsce człowieka w świecie na podstawie wiersza W. Szymborskiej |
W. Szymborska "Urodziny" |
edukacja
ekologiczna |
|
23 |
"Urodziny". |
|
|
|
24 |
Rzeczownik - jego odmiana i funkcja w zdaniu. |
|
|
|
25 |
Ćwiczenia ortograficzne. |
|
|
|
26 |
Podobieństwa i różnice między człowiekiem i światem roślin w wierszu |
W. Szymborska
"Milczenie roślin" |
edukacja
filozoficzna |
|
27 |
W. Szymborskiej "Milczenie roślin" |
|
|
|
28 |
Przymiotnik jako przydawka i orzecznik w orzeczeniu imiennym. |
|
|
|
29 |
Nobel dla rybaka! - wywiad z Santiago. |
E. Hemingway |
edukacja |
|
30 |
Santiago wzorem moralnym dla wszystkich ludzi. |
"Stary człowiek i morze" |
filozoficzna, ekologiczna |
|
30 |
Projekcja filmu "Stary człowiek |
Film |
edukacja |
|
31 |
i morze" |
|
filmowa, |
|
32 |
Książka a film. - na przykładzie "Starego człowieka i morze" |
|
|
|
33 |
Co to są liczebniki nieokreślone i wielorakie? |
|
|
|
34 |
Ćwiczenia w posługiwaniu się liczebnikami. |
|
|
|
35 |
"Cząstką natury jestem..." |
wybrane utwory |
edukacja ekologiczna, |
|
|
- montaż poetycki. |
z I działu |
filozoficzna |
|
36 |
Praca pisemna - "Człowiek a przyroda" |
|
|
|
37 |
|
|
|
|
38 |
Omówienie prac pisemnych. |
|
|
|
|
Prawom natury podlegam |
|
Pesymistyczne widzenie życia ludzkiego w wierszu Z. Morsztyna - "Żywot - sen cień". |
Z. Morsztyn
"Żywot - sen cień". |
edukacja
filozoficzna |
|
|
Powtórzenie wiadomości o przysłówku. |
|
|
|
|
Pisownia nie z czasownikami, imiesło- |
|
|
|
|
wami, rzeczownikami, przysłówkami i przymiotnikami.. |
|
|
|
|
Dyktando kontrolne. |
|
|
|
|
Poprawa dyktanda. |
|
|
|
|
Życie chwilką jedną - w wierszach Byrona i Staffa. |
G.G. Byron "Tak, tak.." L. Staff "Chwila" |
edukacja
filozoficzna |
|
|
Co pamiętamy o zaimkach? |
|
|
|
|
Pisownia nie z zaimkami. |
|
|
|
|
Ćwiczenia w poprawnym i celowym stosowaniu zaimków. |
|
|
|
|
Motyw przemijania i nietrwałości w malarstwie. |
Tycjan "Alegoria życia ludzkiego", S. Dali "Trwałość pamięci" |
edukacja
filozoficzna, europejska |
|
|
"Od tego chwilka, by minęła" - refleksje poetów na temat przemijania. |
|
edukacja
filozoficzna |
|
|
Cud narodzin w utworach polskich poetów: J. Przybosia i K. I. Gałczyńskiego. |
J. Przyboś " Świt kwietniowy", K. I. Gałczyński "Dziecko się rodzi" |
|
|
|
Niezwykłe narodziny - "Bóg się rodzi" |
"Bóg się rodzi", "Narodzenie Pana Jezusa" |
|
|
|
Funkcje przyimka w zdaniu. |
|
|
|
|
Obraz Dzieciątka i Matki w kolędach i wizerunkach ikonograficznych |
kolędy i pastorałki, ikony. |
edukacja
regionalna |
|
|
Wiosna życia i wiosna w przyrodzie. |
A. Kamieńska "Kołyska", M. Dąbrowska "Drzewa..." |
|
|
|
Pierwsze czytanie świata - dzieciństwo z perspektywy czasu. |
L. Staff "Dzieciństwo" |
|
|
|
Co to jest wykrzyknik? |
|
|
|
|
Paralelizm świata zwierząt i ludzi - "Nemrod". |
B. Szulc "Nemrod" |
|
|
|
Rozważania o problemach dorastania. "Dzienniki" S. Żeromskiego. |
S. Żeromski "Dzienniki" |
|
|
|
Dziennik jako forma zapisu osobistych przeżyć, doznań, refleksji. |
|
|
|
|
Człowiek sprawcą największych tragedii. |
Cz. Miłosz "Zaklęcie", J. Brodski "Piosenka o Bośni" |
edukacja
europejska |
|
|
Ludzkie tragedie, a poetycki sposób wyrażania rozpaczy i bólu ("Tren VII i "Anka") |
J. Kochanowski "Tren VII", Wł. Broniewski "Anka" |
edukacja śródziemnomorska |
|
|
Partykuła jedenastą częścią mowy. |
|
|
|
|
Symbolika "Białej Lokomotywy" |
E. Stachura
"Biała Lokomotywa" |
|
|
|
Jaką drogą pójść przez życie? - "Błękitny zamek" |
L. M. Montgomery "Błękitny zamek" |
edukacja
filozoficzna |
|
|
Uroda i afirmacja życia w wierszu W. Szymborskiej "Allegro ma non troppo" |
|
|
|
|
Powtórzenie wiadomości o częściach mowy. |
|
|
|
|
Sprawdzian wiadomości o częściach mowy. |
|
|
|
|
Poprawa pracy klasowej. |
|
|
|
|
Przemijanie odejście - naturalny porządek świata. |
|
edukacja
filozoficzna |
|
|
Udział narządów mowy w powstawaniu głosek. |
|
|
|
|
Klasyfikacja głosek. |
|
|
|
|
Jesień w przyrodzie a jesień życia. |
J. Iwaszkiewicz "Odwiedziny miejsc ulubionych..." R. I. Stevenson "Requem" |
|
|
|
"Prawom natury podlegam..." - montaż poetycki. |
|
|
|
II. W STRONĘ WYOBRAŹNI |
|
I. Poznaję wyobrażenia początku i końca |
|
Dlaczego Biblia jest najważniejszym dziełem dla kultury i duchowości europejskiej? |
A. Kamieńska "Księga" |
|
|
|
Początek świata w "Księdze Rodzaju" |
"Księdze Rodzaju" |
|
|
|
"Psalm VIII", "Pieśń XXV" oraz hymn "Do Boga" wyrazami wdzięczności za stworzenie świata. |
"Psalm VIII", "Pieśń XXV" J. Kochanowski "Do Boga" I. Krasicki |
|
|
|
Zachwyt nad światem i człowiekiem G.P. Mirandoli i Z. Kubiaka |
"Wielkim cudem jest człowiek" G.P. Mirandola i "Skarb, który nas jednoczy" Z. Kubiak |
|
|
|
Jak powstał świat według wierzeń Greków. |
"Narodziny świata" J. Parandowski |
|
|
|
A może to było zupełnie inaczej? - współczesna wersja powstania świata w poetyckim ujęciu H. Poświatowskiej i W. Szymborskiej. |
"Rzecz najmniejsza" H. Poświatowska i "Może to wszystko" W. Szymborska. |
"Przypowieść o ziarnku maku" Cz. Miłosz |
|
|
Co na temat początku świata mówi fizyka? |
"Przeszłość i przyszłość Wszechświata" P. Larousse |
|
|
|
Topos drogi jako życia ludzkiego w poezji i dramacie. |
E. Stachura "Wędrówką życie jest człowieka", W. Broniewski, "Droga" L. Staff "Makbet" W. Szekspir |
|
|
|
"Myślę, więc jestem" - pierwsze spotkanie Zosi z filozofią. |
J. Gaarder "Ogród Edenu" |
|
|
|
Wyobrażenie końca świata w "Apokalipsie świętego Jana" i wizji malarskiej H. Memlinga. |
|
|
|
|
Czy Atomice to zacofana, czy nowoczesna wieś? |
|
|
|
|
"Wesele w Atomicach" głosem niepokoju nad przyszłością cywilizacji ludzkiej. |
Sł. Mrożek
"Wesele w Atomicach" |
|
|
|
Literatura S-F i nowe wyobrażenia końca świata. |
K. Fijałkowski "Wróble galaktyki", "Planeta małp" Wyświetleń: 6476
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |