AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alina Stachura, Urszula Stefankiewicz, Katarzyna Zaj?c
Ekologia, Scenariusze

"ABC zdrowego odżywiania" - sejmik ekologiczny

- n +

Sejmik ekologiczny pod hasłem "ABC zdrowego odżywiania"

Jednym z celów szczegółowych naszego Szkolnego Programu Profilaktyki jest zwrócenie uwagi na wartość zdrowia oraz nauczenie dbania o nie. Ciekawym sposobem na przybliżenie dzieciom tej tematyki był sejmik ekologiczny, który stworzył okazję do dyskusji dotyczącej właściwego odżywiania i jego wpływu na zdrowie fizyczne i psychiczne.

Do uczestniczenia w tej formie zajęć uczniowie klas szóstych zostali przygotowani na kole ekologicznym i zajęciach LOP-u. Ustalono skład delegacji (po 4 przedstawicieli z każdej klasy), przygotowano tematy referatów do opracowania przez dzieci w domu, przydzielono chętnym uczniom do nauki wiersze i fraszki związane ze zdrowiem.

Do współpracy włączyli się rodzice - lekarze, którzy nie tylko pomogli uczniom opracować referaty, ale sami wzięli aktywny udział w sejmiku. Zaproszono również panią dyrektor i panią pielęgniarkę. Nad całością czuwali opiekunowie, którzy przygotowali salę (stoliki ustawione w podkowę, bufet, wystawka zdrowej żywności), a przede wszystkim zadbali o miłą i twórczą atmosferę podczas obrad.

Konspekt SEJMIKU EKOLOGICZNEGO

Czas trwania: 2 godziny lekcyjne

Uczestnicy:
uczniowie klas szóstych, zaproszeni goście

TEMAT: "ABC- zdrowego odżywiania"

Cel ogólny:
Zwrócenie uwagi na konieczność zdrowego odżywiania.
Cele szczegółowe: uczeń
- Zna potrzeby pokarmowe ludzi w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia, rodzaju wykonywanej pracy, klimatu, pory roku.
- Rozróżnia składniki pokarmowe.
- Formułuje zasady zdrowego odżywiania.
- Przestrzega zasad higieny przygotowania i spożywania posiłków.
- Potrafi wyjaśnić szkodliwe działanie środków konserwujących w produktach spożywczych.
- Wyjaśnia korzystny wpływ witamin i soli mineralnych na rozwój ucznia.
- Zna składniki, które wywołują alergie pokarmowe.
- Potrafi wyjaśnić rolę właściwej diety.
- Układa dekalog racjonalnego odżywiania się.
- Zna pojęcia: bulimia, anoreksja.
- Wyjaśnia, że otyłość jest przyczyną wielu chorób.
- Wymienia konsekwencje nieprawidłowego odżywiania się (fast foody, chipsy, coca cola itp.)

Metody:
wykład, minireferaty uczniów, quiz, skrzynka pytań, prelekcja,

Formy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne:
hasło "ABC zdrowego odżywiania", plansze- "piramidka pokarmowa", "składniki pokarmowe", "droga pokarmu w organizmie",
produkty zdrowej żywności (płatki,, jogurty, mleko, soki owocowe, woda mineralna, owoce, warzywa), opakowania po zdrowej żywności,
broszurki z informacjami o zdrowej żywności,, pytania konkursowe umieszczone w jajkach niespodziankach, czasopisma młodzieżowe, wiersze, fraszki, przysłowia związane z odżywianiem, dyplomy, arkusze papieru, mazaki.

Plan sejmiku

1. Powitanie uczestników przez Panią Dyrektor.
2. Zabranie głosu przez pedagoga szkolnego - kilka zdań wprowadzających w tematykę obrad.
3. Fragment bajki I. Krasickiego pt. "Człowiek i zdrowie"
- recytacja ucznia.
4. Przedstawienie przez prowadzących planu sejmiku.
5. Prelekcja lekarza z poradni przeciwgruźliczej dotyczącej konieczności odżywiania się i jego wpływu na zdrowie człowieka.
6. Prelekcja lekarza - dermatologa na temat "Alergia - świat wiedzy".
7. Seria pytań skierowana przez uczniów do prelegentek.
8. Bajka I. Krasickiego pt. "Doktor i zdrowie" -
recytacja ucznia.
9. Odczytanie przez ucznia referatu na temat "Co wiesz o anoreksji i bulimii?"
10. Wiersz J. Brzechwy "Na straganie"
- recytacja ucznia.
11. Referat ucznia na temat "Zdrowa żywność".
12. Referat ucznia na temat "Pij mleko, będziesz wielki".
13. Fraszka J. Kochanowskiego "Na zdrowie"
- recytacja ucznia.
14. Wiersz J. Brzechwy pt. "Żołądek"
- recytacja ucznia.
15. Opracowanie dekalogu zdrowego odżywiania:

a) wypracowanie w grupach dekalogu zdrowego odżywiania,
b) prezentacja grup,
c) wybór punktów wspólnych i zapisanie dekalogu na dużym arkuszu papieru,
d) odczytanie utworzonego dekalogu zdrowego odżywiania.
16. Prezentacja piramidki żywności przygotowanej przez uczniów.
17. Odczytanie przez ucznia przysłów związanych z odżywianiem.
17 Quiz - przeprowadzenie i ocena.

Wytypowani przez grupy uczniowie kolejno podchodzili do stolika, na którym stało pudełko z jajkami niespodziankami. W każdym jajku znajdowało się pytanie dotyczące zdrowego odżywiania dziecka w wieku 10 - 13 lat. Po wylosowaniu pytania uczniowie odpowiadali na nie przed komisją złożoną z zaproszonych gości. Po zakończonym quizie komisja oceniła wiedzę uczniów i wręczyła każdemu uczestnikowi spotkania dyplom upamiętniający udział w sejmiku ekologicznym "ABC zdrowego odżywiania" oraz broszurki związane z tematem obrad.
18. Podsumowanie wyników sejmiku, podziękowania uczestnikom za aktywny udział i prowadzącym za przygotowanie -
głos Pani Dyrektor.
1. Ekspozycja zdrowej żywności przygotowanej przez uczniów połączona z konsumpcją.

Autorzy: Urszula Stefankiewicz
Katarzyna Zając
koordynator: w- c dyr. Alina Stachura

DEKALOG ZDROWEGO ODŻYWIANIA

1. Codziennie przed wyjściem do szkoły jedz śniadanie!
2. Spożywaj urozmaicone posiłki 5 razy dziennie!
3. Przynajmniej raz dziennie zjedz ciepły posiłek!
4. Raz dziennie wypij 1 - szklankę mleka!
5. Jedz codziennie owoce i warzywa!
6. Jedz słodycze tylko raz w tygodniu!
7. Posiłki spożywaj regularnie!
8. Kolację spożywaj przynajmniej na godzinę przed snem!
9. Podczas spożywania pokarmów przestrzegaj przyjętych zasad i dobrych obyczajów!
10. Przy przyrządzaniu posiłków zachowaj właściwą higienę!

Przysłowia i powiedzenia

POLSKIE
Co za wiele, to niezdrowo.
Co nowe, to zdrowe.
Dobre lekarstwo, ale w porę.
Dobre leki bez apteki.
Kto zdrowia nie szanuje, ten na starość żałuje.
Zdrowie łatwo stracić, trudno odzyskać.
ROSYJSKIE
Czystość to zdrowie.
JAPOŃSKIE
Dobre lekarstwo ma zawsze gorzki smak.
CHIŃSKIE
Żołądek pełen lekarstw i koszulka łatana długo nie wytrzymuje.
ANGIELSKIE
Dobre zdrowie lepsze jest od bogactwa.
Lepiej zapobiegać niż leczyć.
ŁACIŃSKIE
Higiena przyjaciółką zdrowia.
NIEMIECKIE
Lekarz leczy, Bóg uzdrawia.
W zdrowym ciele - zdrowy duch.

ZESTAW PYTAŃ DO QUIZU

1. Wymień odcinki układu pokarmowego.
2. Na czym polega higiena spożywania posiłków?
3. Anoreksja - to choroba dotycząca:
a) jadłowstrętu,
b) żarłoctwa

4. Bulimia - to choroba dotycząca:
a) przejadania się,
b) jadłowstrętu.

5. Ile posiłków dziennie powinno spożywać dziecko w wieku 11 lat? Wymień je.

6. A, B, C - co to takiego? Gdzie występują?
7. Wymień warzywa z wiersza "Na straganie"
8. Czy warto pić rano mleko? Uzasadnij odpowiedź.
9. Podaj przykłady składników pokarmowych regulujących i budulcowych.

2. Dokończ zdanie:
Najcenniejsze na świecie jest................,
ponieważ.................................................

 

Opracowanie: Alina Stachura

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10348


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.38



Ilość głosów: 8

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.