AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Kisała
Plastyka, Konspekty

Secesja - kierunek w sztuce przełomu XIX/XX w. - konspekt lekcji plastyki w klasie III gimnazjum

- n +

Secesja - kierunek w sztuce przełomu XIX/XX w

Konspekt lekcji plastyki w klasie III gimnazjum

Czas trwania: 45 min.

Cele operacyjne:

Wiadomości
Uczeń:
- zna pojęcie: secesja
- wie, jakie są podstawowe środki wyrazu plastycznego omawianego kierunku
- zna najwybitniejszych twórców secesji.
- wie, jakie są założenia twórców secesji.

Umiejętności:
Uczeń
- potrafi rozpoznawać dzieła secesyjne
- posługuje się odpowiednimi środkami plastycznymi dla uzyskania zamierzonego efektu
- potrafi zaprojektować prosty ornament dekoracyjny wykorzystując secesyjne motywy i sposób ich przedstawiania

Metody pracy:
- pogadanka
- praca z tekstem,
- prezentacja reprodukcji,
- metoda zadawania pytań,
- ćwiczenie plastyczne,
- prezentacja prac uczniów.

Forma pracy:
- indywidualna
- grupowa

Środki dydaktyczne:
podręcznik do plastyki "Sztuka w zasięgu ręki", czasopisma: Wielcy Malarze, Kolekcja Sztuki Polskiej, reprodukcje, książka "Stanisław Wyspiański" - Waldemar Okoń, album "Sztuka świata".

Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne
2. Pogadanka wprowadzająca
- krótka charakterystyka okresu Młodej Polski
- wyjaśnienie pojęcia: secesja i krótkie omówienie kierunku

3. Praca uczniów z tekstem w grupkach dwuosobowych

2. Rozmowa z uczniami na podstawie przeczytanego tekstu:
- Gdzie skupiało się polskie życie artystyczne w omawianym okresie?
- Czym zajmował się Stanisław Wyspiański?
- Jaką techniką Wyspiański malował swoje obrazy?
- Jakie były ulubione tematy Wyspiańskiego?
- Gdzie możemy oglądać jego witraże i polichromie?
- Jakie elementy występują w dziełach artysty, zwłaszcza w witrażach?

3. Oglądanie reprodukcji obrazów Wyspiańskiego, Mehoffera, Muchy, Ślewińskiego:
- określanie cech charakterystycznych ich twórczości (środki wyrazu plastycznego)
- zwrócenie uwagi na fascynację artystów światem roślin.
- wysłuchanie krótkiego fragmentu opisującego powstawanie
"Zielnika" autorstwa S. Wyspiańskiego

4. Ćwiczenie plastyczne
Uczniowie wykonują projekty ornamentu w oparciu o secesyjne środki wyrazu plastycznego (płaska plama barwna, falista linia, ciemny kontur)
Tematem ornamentu jest motyw roślinny. Pracę wykonują pastelami.

5. Ekspozycja ukończonych prac na tablicy
- zwrócenie uwagi na najbardziej oryginalne rozwiązania.

6. Ocena ukończonych prac wg kryteriów:
- wykorzystanie motywów roślinnych
- zastosowanie środków wyrazu plastycznego charakterystycznych dla secesji
- estetyka

7. Prace porządkowe.

8. Zadanie domowe
- uczniowie mają napisać krótką notatkę na temat secesji.
 

Opracowanie: Renata Kisała

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5691


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.