AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Kisała
Plastyka, Konspekty

Malarska interpretacja pejzażu - ekspresja formy, barwy, faktury - konspekt lekcji plastyki dla klasy III gimnazjum

- n +

Malarska interpretacja pejzażu - ekspresja formy, barwy, faktury

Konspekt lekcji plastyki dla klasy III gimnazjum


Czas trwania: 45 min.

Cele:
1. Dostrzeganie znaczenia barwy w budowaniu nastroju obrazu.
2. Definicja pojęcia ekspresja, wyjaśnienie pojęć: ekspresja formy i koloru, impast.
3. Nawiązanie do twórczości Vincenta van Gogha, przypomnienie wiadomości na temat twórczości malarza.
4. Wykorzystanie wiedzy o formie plastycznej do własnej ekspresji twórczej.
5. Pobudzanie wyobraźni uczniów- odejście od rzeczywistości.

Forma organizacyjna: indywidualna praca uczniów.

Metody pracy: podające, praktyczne.

Środki dydaktyczne: reprodukcje malarstwa Vincenta van Gogha i innych twórców, album "Sztuka Świata", czasopima Wielcy Malarze, zdjęcia pejzażu, prace plastyczne uczniów, encyklopedia, "Mały słownik terminów plastycznych"

Technika: farby plakatowe

Plan lekcji:

1. Czynności organizacyjne.

2. Wyjaśnienie pojęć: ekspresja, ekspresja formy i koloru, impast,
- wyszukiwanie przez uczniów w/w terminów w "Małym słowniku terminów plastycznych"
- wyjaśnianie znaczenia w/w terminów własnymi słowami.

3. Dostrzeganie ekspresji w sztuce:
- porównywanie reprodukcji, prac plastycznych uczniów- omawianie form i faktury oglądanych reprodukcji,
- dyskusja na temat nastroju danego dzieła (wykorzystanie reprodukcji dzieł Wincenta wan Gogha),
- zwrócenie uwagi na wpływ barwy na ogólny nastrój dzieła, próba odpowiedzi na pytanie: Jakie barwy pomogą nam uzyskać nastrój grozy, strachu, niepokój, a jakie zastosujemy, aby uzyskać nastrój pogodny, radosny?

4. Przypomnienie wiadomości na temat sztuki Vincenta van Gogha:
- rozpoznawanie jego dzieł, wyodrębnienie cech charakterystycznych dla jego twórczości.

6. Praca twórcza uczniów:
- malowanie pejzażu z uwzględnieniem ekspresji formy, barwy i faktury.

Zadaniem uczniów jest namalowanie pejzażu. Źródłem inspiracji dla nich może być reprodukcja znanego dzieła, zdjęcie krajobrazu czy widok za oknem.

Nauczyciel udziela wskazówek potrzebującym uczniom, ale jego interwencja jest ograniczona, nie narzuca on własnego punktu widzenia, pozostawiając uczniom znaczną swobodę twórczą.

7. Prezentacja kilku wybranych prac i omówienie
- wybieranie przez uczniów prac najbardziej ekspresyjnych,
- zachęcenie autorów do wypowiedzi na temat odczuć doznawanych podczas tworzenia i w czasie oglądania prac kolegów (próba określenia własnych emocji).

8. ocena według kryteriów:
- ekspresja pracy
- oryginalność wykonania
- estetyka

9. Czynności porządkowe

10. Zadanie domowe
- uczniowie mają opisać wybrane dzieło Wincenta wan Gogha z zastosowaniem poznanych na lekcji pojęć.


 

Opracowanie: Renata Kisała

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6069


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.