Katalog Ewa Feledziak Zajęcia zintegrowane, Prezentacje Dysleksja, dysgrafia, dysortografia - jak rozpoznawać trudno?ci i pomagać dzieckuDysleksja, dysgrafia, dysortografia - jak rozpoznawać trudności i pomagać dzieckuI. CO TO JEST DYSLEKSJA, DYSGRAFIA, DYSORTOGRAFIA?Dysleksja rozwojowa - to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, mimo stosowania obowiązujących metod nauczania, normalnej inteligencji dziecka i sprzyjających warunków społeczno - kulturowych. Definiujemy dysleksję jako specyficzne trudności występujące u dzieci w uczeniu się jednej lub kilku umiejętności: czytania, pisania, ortografii i innych form komunikacji pisemnej, którym mogą towarzyszyć trudności w wielu dziedzinach. Trudności te nie są rezultatem ogólnego opóźnienia rozwoju czy wynikiem osłabienia wrażliwości zmysłowej. Są wynikiem zmian w centralnym układzie nerwowym. W celu precyzyjnego wskazania trudności u dziecka używa się trzech określeń: dysleksja, dysgrafia, dysortografia. Ich rozumienie jest następujące: - Dysleksja - to trudności w opanowaniu umiejętności czytania - Dysgrafia - to zaburzenia dotyczące techniki pisania, obawiające się niskim poziomem graficznym pisma - Dysortografia - to trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, również zasad ortograficznych. Zaburzenia te najczęściej współwystępują, ale mogą mieć charakter izolowany. W starszym wieku szkolnym kłopoty z czytaniem zmniejszają się, a czasem ustępują, natomiast trudności w pisaniu utrzymują się przez wiele lat. II. PRZYCZYNY DYSLEKSJI W literaturze można znaleźć kilka koncepcji wyjaśniających etiologie !!!!!!!zaburzeń w nauce czytania i pisania: - genetyczna (wrodzona, odziedziczona) - opóźnionego dojrzewania centralnego układu nerwowego - hormonalna (nieprawidłowy rozwój lewej półkuli mózgowej spowodowany nadprodukcją testosteronu w okresie płodowym) - psychodysleksji (zaburzenia emocjonalne: stres, uraz psychiczny) - organiczna (mikrouszkodzenia struktury mózgu w czasie ciąży, porodu, spowodowane np. lekami, niedotlenieniem) III. JAK ROZPOZNAĆ DYSLEKSJĘ? Dysfunkcję w obrębie centralnego układu nerwowego powodują zaburzenia percepcji pamięci wzrokowej oraz słuchowej, orientacji przestrzennej, sprawności motorycznej. Rozpoznania zaburzeń dokonujemy na podstawie analizy niepokojących objawów, na które powinni zwrócić uwagę rodzice i nauczyciel uczący dziecko w I klasie: - Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych. - Nie umie zawiązywać sznurowadła, zapinać guzików, posługiwać się nożyczkami. - Ma trudności z odtwarzaniem prostych szlaczków, figur geometrycznych, nie lubi rysować. - Nie umie ułożyć według wzoru układanki, niechętnie bawi się układankami, klockami, puzzlami. - Nie potrafi odróżniać i zapamiętywać liter o podobnych kształtach (n - m), (w - u), (t - ł - l). - Ma problem z zapamiętywaniem liter: H, F, E, Ł, G. - Ma problem z zapamiętywaniem liter o kształtach identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni, np. b - p, d - g, n - u, b - d, b - g. - Pisze litery i cyfry zwierciadlane albo zapisuje wyrazy od prawej do lewej strony. - Jest oburęczne. - Nie potrafi odróżnić strony prawej i lewej swego ciała (ręki, nogi, oka). - Nieprawidłowo używa przyimków: nad, pod, ponad, od, do i nie potrafi określić kierunku w przestrzeni: prawy/lewy, góra/dół. - Nie potrafi zbudować poprawnie wypowiedzi - prawidłowy szyk, odpowiednie słownictwo, formy gramatyczne wyrazu. - Ma wadę wymowy. - Ma trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek, materiału uszeregowanego w wiersze i sekwencje (dni tygodnia, nazwy miesięcy, pór roku, nazwy pory dnia i posiłków, szeregi czterocyfrowe, alfabet) - Ma trudności z wyróżnieniem głosek w wyrazie (np. nos = n-o-s) - Nie odróżnia głosek o podobnym brzmieniu (np. g - k, z - s). - Ma trudności z łączeniem głosek w wyrazy (np. o-k-o = oko) - Ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza. Inne wskaźniki dysleksji, które można zauważyć u dziecka na etapie nauczania początkowego: W CZYTANIU I PISANIU: - Słabe postępy w czytaniu niezależnie od metody nauczania. - Poważne trudności z pisaniem nawet dziwaczne pismo, czasem niemożliwe do odczytania. a. znaczne pomyłki w prostej interpunkcji i gramatyce b. mylenie liter o podobnym kształcie (p - b, b - d) c. opuszczanie lub mylenie krótkich wyrazów d. niestaranne lub błędne formowanie liter e. mylenie liter o podobnym brzmieniu f. pomyłki dotyczące stosowanie wielkich liter g. zlewanie się liter w wyrazie h. zgadywanie końcówek wyrazów i. pisownie samogłosek au jako ał j. zapisywanie wygłosowego ą jako ął - Trudności w przepisywaniu z tablicy. - Trudności z utrzymaniem długopisu - nadmierne napięcie mięśni, męczliwość ręki. - Nierówne pochylenie liter. - W dyktandach zapominanie tekstu, konieczność powtórzeń, opuszczanie wyrazów lub zmiana ich kolejności, zmiana wyrazów na podobne brzmieniowo. W MOWIE: - Błędne porządkowanie sekwencyjne dźwięków w czytaniu czy powtarzaniu słów: samolot, dinozaur, itp. - Skracanie słów np. helopter. - Trudności w przypominaniu nazwy przedmiotów. W INNYCH DZIEDZINACH I DZIAŁANIU - Trudności w wykonywaniu 2 lub więcej zadań np. skakanie, tańczenie i recytowanie wiersza, jazda na rowerze i mówienie. - Trudności w zapamiętywaniu daty, daty urodzin, adresów i numerów telefonów - Trudności z zapamiętywaniem sekwencji, np.: dni tygodnia, miesiące, alfabet, porządek wyrazów w zdaniu. - Mylenie kierunków: prawy/lewy, góra/dół. - Trudności w wykonywaniu prostych pamięciowych obliczeń. - Unikanie czytania za wszelką cenę, dzieci dyslektyczne nigdy nie czytają dla przyjemności. - Brak umiejętności płynnego czytania. - Opuszczanie liter i sylab lub ich dodawanie. - Niekonsekwencja w pisaniu wcześnie wyćwiczonych i zapamiętanych wyrazów. - Trudności w odpowiadaniu na pytania do czytanego tekstu. - Niezdolność do zapamiętywania wyrazów i zwrotów dyktowanych. - Rysunki ubogie, liczne uproszczenia. - Trudności w utrzymaniu rytmu, np. klaskanie. - Niezgrabność, niezdarność np. w skakaniu, łapaniu piłki. - Roztargnienie, refleks znacznie wolniejszy niż u rówieśników. - Trudności w utrzymaniu równowagi, np. stanie na jednej nodze. - Trudności w szyciu, majsterkowaniu, wycinaniu, lepieniu - Nienadążanie na klasówkach, dyktandach za tempem klasy. WIELE DZIECI DYSLEKTYCZNYCH DOZNAJE TRUDNOŚCI W MATEMETYCE, BOWIEM DYSLEKSJA WPŁYWA NA: - Zdolność czytania i rozumienia zadań z treścią. - Uczenie się tabliczki mnożenia. - Uczenie się powiązań między liczbami występujących w dodawaniu i odejmowaniu. - Przekręcanie liczb wielocyfrowych, gubienie liczb. - Rozumienie pojęć związanych z przestrzenią i czasem. - Orientację przestrzenną, np. cyfry i liczby o podobnym kształcie: 2-5, 6-9, 69-96 itp. - Świadomość przestrzenną i zdolność do prawidłowego umieszczania figur na stronie czy liczb w kolumnie. - Kierunkowość, zwłaszcza gdy trzeba przeprowadzić różne operacje w odmiennych kierunkach np. zaczynanie po prawej w dodawaniu czy odejmowaniu a od lewej w dzieleniu. - Różnicowanie wzrokowe - pomyłki w znakach <, >, +, x. - Liczenie w pamięci. Dzieci dyslektyczne doznają wielu niepowodzeń w szkole. Najpoważniejsze konsekwencje tych niepowodzeń to neurotyczny rozwój osobowości lub wystąpienie zaburzeń motywacji- zniechęcenie do nauki i pracy nad sobą. Bezkrytyczna akceptacja przez ucznia swych słabych stron ("jestem dyslektykiem, mogę robić błędy, nie czytam książek")prowadzi do pogorszenia się (lub nawet cofania) stanu umiejętności pisania i czytania u starszych uczniów. Dlatego udzielając uczniowi pomoc, wskazując zrozumienie dla jego klopotów, trzeba równocześnie wzbudzać motywację do współdziałania w pracy wyrównawczej i do samokształcenia. Takiej pomocy mogą udzielić również rodzice. Pomocy uczniom z dysleksją należy udzielać w każdym wieku. Nigdy nei jest na to za późno. Gdzie można zwrócić się o pomoc w przypadku dysleksji? Pomocy należy szukać: - u logopedy - u nauczyciela i wychowawcy klasy - u pedagoga i psychologa szkolnego - gdy u dziecka wystąpią trudności w uczeniu się, w celu skierowania na badania oraz stałych konsultacji co do sposobu pracy z dzieckiem w domu - w poradniach psychologiczno - pedagogicznych i specjalistycznych - w Zarządzie Głównych i oddziałach Polskiego Towarzystwa Dysleksji IV. JAKIE SĄ FORMY POMOCY DLA DZIECI Z DYSLEKSJĄ? W pracy z uczniem dyslektycznym należy aktywizować go do doskonalenia swych umiejętności, mobilizować do stałej czujności nad swoją ortografią, wyrabiać nawyki częstego korzystania ze słownika ortograficznego i zachęcać do częstego czytania choćby krótkich tekstów. 1. Zacząć od sprawdzania techniki i tempa głośnego czytania (test wg K. Lausza - umieszczony na końcu broszury!!!!!!). 2. Jeśli dziecko napotyka trudności w czytaniu, należy zastosować metodę "czytanie na raty" - dziecko czyta na głos od ok. ½ do 1 strony dziennie, - dziecko czyta razem z dorosłym na głos ("chórem", dorosły nieco ciszej), - dorosły czyta dziecku na głos, - dziecko czyta samo po cichu, - streszczenie przeczytanego tekstu (opowiadanie ustne lub pisemne, w formie planu czy krótkiego wypracowania; dyskusja nad tekstem, - podsumowanie przeczytanego rozdziału - streszczenie i dyskusja nad wybranymi problemami. 3. Oto kilka wskazówek i pomysłów przydatnych w ćwiczeniu poprawnej pisowni: - dziecko zakłada zeszyt do ćwiczeń ortograficznych, - powtarza i utrwala zasady pisowni, - na końcu zeszytu prowadzi "Słowniczek trudnych wyrazów", - czyta uważnie tekst dyktanda, - rodzic dyktuje dziecku dyktando, a następnie sprawdza zapis i zaznacza wyrazy, w których jest błąd, - dziecko szuka zaznaczonych słów w słowniku ortograficznym i poprawia ich pisownię, - wypisuje wyrazy, w których popełniło błąd i uzasadnia ich pisownię, - wyrazy te może zastosować w krzyżówce, ułożyć z nimi zdania, namalowac flamastrem na duzej kaartce, ułożyć krótki wierszyk, utworzyć rodzinę wyrazów pokrewnych, wpisać do słownika, - po tygodniu codziennych ćwiczeń dziecko pisze ponownie to samo dyktando i sprawdza, o ile błędów zrobiło mniej niż poprzednio i poprawia je (wg wzoru), - do ćwiczenia ortografii przydatne są książki Janiny Wójcik "Nauka ortografii i interpunkcji dla uczniów w kl.4 - 6" oraz "Ortografii i interpunkcji nauczę się sam", teksty dyktand. 4. W trakcie naujki należy angażowac trzy zmysły: wzrok, słuch, dotyk. Na zakończenie kilka wskazówek "psychologicznych": 1. Nie należy traktować dziecka jak chorego, kalekiego, neizdolnego, złego lub leniwego. 2. Nie karać i nie wyśmiewać w nadziei, że zmobilizuje się go do pracy. 3. nie łudzic się, że sam z tego wyrośnie, że weźmie się w garść - dziecko pozbawione specjalistycznej pomocy nei pokona trudności. 4. Nie ograniczać dziecku zajęć pozalekcyjnych, ale i nei zwalniac go z systematycznych ćwiczeń i pracy nad sobą. 5. Starać się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia. 6. Spróbować jak najwcześniej rozpoznać trudności dziecka: na czy polegają i co jest ich przyczyną. Im wcześniej zacznie dziecko ćwiczyć, tym większa szansa powodzenia. 7. Być w stałym kontakcie z nauczycielami, poradnią, psychologiem. 8. Zaobserwować, co najskuteczniej pomaga dziecku. 9. Nagradzać za wysiłek i pracę, a nie za efekty. 10. Być życzliwym, cierpliwym. 11. Pamiętać, że dziecku z trudnoścamii w nauce pinia i czytania można pomóc. Literatura: M.Bogdanowicz "Metoda dobrego startu" W.Brejnak "Dysleksja" Byres R.Rose R "Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych" Barczak "Dziecko z trudnościami w nauce" M.Bogdanowicz "Czy dysleksja to problem, z którym można sobie poradzić"
Opracowanie: Ewa Feledziak Wyświetleń: 2427
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |