Katalog Marta Sosinka Lekcja wychowawcza, Konspekty Skutki uzależnień i nałogów - konspekt jednostki lekcyjnej dla klasy IISkutki uzależnień i nałogówKONSPEKT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ DLA KLASY IIPRZEDMIOT: godzina wychowawcza (wstęp do lekcji na temat narkotyków - zajęcia z udziałem pedagoga szkolnego) CEL GŁÓWNY: kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania, wzbogacenie wiedzy na temat zniszczeń organizmu i skutków społecznych spowodowanych spożywaniem alkoholu, paleniem papierosów, zażywaniem narkotyków; wdrażanie uczniów do autorefleksji i samooceny. CELE OPERACYJNE: - uczeń wie: jakie są skutki zażywania narkotyków czy palenia papierosów; jakie zniszczenia w organizmie powodują uzależnienia i nałogi; czym różni się nałóg od uzależnienia. - uczeń umie: powiedzieć "nie" gdy ktoś częstuje go papierosem czy zachęca do brania narkotyków; wyrazić swoje zdanie na określony temat i uzasadnić to zdanie; ukazać negatywne skutki nałogów i uzależnień. METODY PRACY: pogadanka heurystyczna, burza mózgów, zabawa intelektualna - krzyżówka, elementy dramy - scenka sytuacyjna. FORMY PRACY: praca grupowa, praca zbiorowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: arkusze papieru, mazaki. TOK LEKCJI I. WSTĘP 1. Czynności organizacyjne 2. Sprawdzenie zadania domowego 3. Uświadomienie celów lekcji - Nauczyciel ustala z uczniami definicje słów "uzależnienie" i "nałóg" (burza mózgów). Podczas omawiania ww. określeń nauczyciel czy też pedagog zwraca uwagę uczniów na dwa rodzaje nabywanych nawyków, szkodliwych w skutkach dla zdrowia i umysłu własnego i ogólnospołecznego 4. Zapisanie tematu lekcji II. CZĘŚĆ ZASADNICZA - Uczniowie wspólnie z nauczycielem wypisują na tablicy wszystkie rodzaje nałogów i uzależnień, w taki sposób by się nie powtarzały. Następnie nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję i stara się ustalić dlaczego nałogi są tak łatwe do przyswojenia; co powoduje, że jednak ludzie chętnie sięgają po niektóre używki; w jaki sposób można zapobiegać lub skutecznie walczyć z nałogami.
5. Notatka - Przerysowanie tabelki do zeszytu. Nauczyciel prosi również, by uczniowie uzupełnili zdanie: Ludzie, którzy nie szanują siebie uzależniają się: a) od nałogów: ..................................................................................... b) od niewłaściwego sposobu myślenia i postępowania jak: ................................................. ..................................................................................... III. ZAKOŃCZENIE - Uczniowie rozwiązują krzyżówkę.
- Prowadzący krótko informuje, że praca nad sobą jest możliwa i potrzebna. Podaje również, gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia i pomocy. Opracowanie: Marta Sosinka Wyświetleń: 8712
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |