Katalog

Marta Sosinka
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Skutki uzależnień i nałogów - konspekt jednostki lekcyjnej dla klasy II

- n +

Skutki uzależnień i nałogów

KONSPEKT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ DLA KLASY II
PRZEDMIOT: godzina wychowawcza
(wstęp do lekcji na temat narkotyków - zajęcia z udziałem pedagoga szkolnego)

CEL GŁÓWNY: kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania, wzbogacenie wiedzy na temat zniszczeń organizmu i skutków społecznych spowodowanych spożywaniem alkoholu, paleniem papierosów, zażywaniem narkotyków; wdrażanie uczniów do autorefleksji i samooceny.
CELE OPERACYJNE:
- uczeń wie: jakie są skutki zażywania narkotyków czy palenia papierosów; jakie zniszczenia w organizmie powodują uzależnienia i nałogi; czym różni się nałóg od uzależnienia.
- uczeń umie: powiedzieć "nie" gdy ktoś częstuje go papierosem czy zachęca do brania narkotyków; wyrazić swoje zdanie na określony temat i uzasadnić to zdanie; ukazać negatywne skutki nałogów i uzależnień.
METODY PRACY: pogadanka heurystyczna, burza mózgów, zabawa intelektualna - krzyżówka, elementy dramy - scenka sytuacyjna.
FORMY PRACY: praca grupowa, praca zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: arkusze papieru, mazaki.

TOK LEKCJI

I. WSTĘP
1. Czynności organizacyjne
2. Sprawdzenie zadania domowego
3. Uświadomienie celów lekcji
- Nauczyciel ustala z uczniami definicje słów "uzależnienie" i "nałóg" (burza mózgów). Podczas omawiania ww. określeń nauczyciel czy też pedagog zwraca uwagę uczniów na dwa rodzaje nabywanych nawyków, szkodliwych w skutkach dla zdrowia i umysłu własnego i ogólnospołecznego
4. Zapisanie tematu lekcji

II. CZĘŚĆ ZASADNICZA
- Uczniowie wspólnie z nauczycielem wypisują na tablicy wszystkie rodzaje nałogów
i uzależnień, w taki sposób by się nie powtarzały. Następnie nauczyciel prowadzi
z uczniami dyskusję i stara się ustalić dlaczego nałogi są tak łatwe do przyswojenia; co powoduje, że jednak ludzie chętnie sięgają po niektóre używki; w jaki sposób można zapobiegać lub skutecznie walczyć z nałogami.
NAŁOGI I UZALEŻNIENIA PRZYCZYNY NAŁOGÓW
- Spożywanie alkoholu
- Zażywanie narkotyków
-.................................................
-.................................................
- Plotkarstwo, kłamstwo
- Kradzież: dowód na bohaterstwo
-.........................................................
-.........................................................
- Podział klasy na cztery grupy. Pierwsza grupa rysuje na arkuszu papieru postać narkomana. Druga grupa rysuje osobę, która nigdy nie miała styczności z żadnymi nałogami. Trzecia grupa zastanawia się, co powoduje, że ludzie się uzależniają od danego nałogu. Ostatnia grupa zastanawia się jakie cechy charakteru mogą mieć osoby przedstawione na rysunkach dwóch pierwszych grup. Potem następuje przedstawienie rysunków. Uczniowie podchodzą do przywieszonych rysunków i wpisują cechy charakteru, które powodują, że ludzie sięgają po używki i uzależniają się od nałogu.
5. Notatka
- Przerysowanie tabelki do zeszytu. Nauczyciel prosi również, by uczniowie uzupełnili zdanie:

Ludzie, którzy nie szanują siebie uzależniają się:
a) od nałogów: .....................................................................................
b) od niewłaściwego sposobu myślenia i postępowania jak: .................................................
.....................................................................................

III. ZAKOŃCZENIE
- Uczniowie rozwiązują krzyżówkę.
Z sta jesz się sta
kim przy ta kim jesz
Z kim przystajesz, takim się stajesz.

- Prowadzący krótko informuje, że praca nad sobą jest możliwa i potrzebna. Podaje również, gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia i pomocy.

 

Opracowanie: Marta Sosinka

Wyświetleń: 8712


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.