AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Edyta Szymańska
Matematyka, Scenariusze

Liczby ujemne i ich wykorzystanie w życiu codziennym - scenariusz lekcji matematyki w klasie V

- n +

Liczby ujemne i ich wykorzystanie w życiu codziennym

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE V

Cele lekcji:

Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z podstawowymi wiadomościami o liczbach ujemnych i ich wykorzystaniem w życiu codziennym.

Cele operacyjne:
Uczeń:
- rozpoznaje liczbę ujemną w zbiorze liczb całkowitych
- potrafi zapisać i odczytać liczbę ujemną
- wie w jakich sytuacjach życia codziennego można wykorzystać liczby ujemne
- umie zaznaczyć liczby ujemne na osi liczbowej
- potrafi porównać liczby ujemne
- umie przedstawić na diagramie słupkowym sytuacje opisane liczbami ujemnymi (np. ujemne temperatury, dług pieniężny)
- umie odczytać dane z diagramu słupkowego
- potrafi narysować diagram słupkowy według danych z tabeli
- umie dodać i odjąć liczby ujemne
- układa treść zadania tekstowego do działania dodawania i odejmowania na liczbach całkowitych dodatnich i ujemnych
- potrafi zastosować umiejętność dodawania i odejmowania liczb ujemnych do rozwiązywania zadań praktycznych
- potrafi współpracować w grupie
- potrafi weryfikować rozwiązania

Metody:
- podająca
- aktywizująca

Forma pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne: zestaw zadań matematycznych dla każdego ucznia, termometr wykonany z brystolu, rysunki poglądowe

Kluczowe pojęcia: liczba ujemna, oś liczbowa, diagram słupkowy.

Przebieg lekcji

I. Część wstępna
1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
2. Rachunek pamięciowy, przy końcu którego następuje nawiązanie do liczb ujemnych.
3. Podanie tematu i celu lekcji.

II. Część właściwa
4. Nauczyciel podaje przykłady zapisywania i odczytywania liczb ujemnych:
np.: -12 czytamy "minus dwanaście" itd.
Liczby ujemne zapisujemy stawiając przed wartością liczby znak minus.
5. Uczniowie podają, gdzie w życiu codziennym posługujemy się liczbami ujemnymi (temperatury, debety w banku i długi pieniężne, depresje, lata przed naszą erą).
6. Uczniowie przedstawiają na modelu temperatury ujemne i przenoszą to na oś liczbową. Nauczyciel zaznacza, że na lewo od zera na osi liczbowej znajdują się liczby ujemne, na prawo dodatnie. Zero nie jest ani liczbą ujemną, ani liczbą dodatnią.
7. Każdy z uczniów otrzymuje kartkę z narysowanymi na niej termometrami i musi zaznaczyć na nich podaną temperaturę. Następnie uczniowie przenoszą dane na oś liczbową, po czym następuje konsultacja otrzymanych wyników.
8. Nauczyciel tłumaczy, jak porównać liczby ujemne.
Patrząc na położenie liczb na osi liczbowej w stosunku do zera możemy porównać liczby np.: -1 znajduje się bliżej zera niż -5, dlatego -1 -5 Nauczyciel zapisuje kilka przykładów na tablicy, uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je. Następnie nauczyciel prosi, żeby uczniowie podali trzy liczby większe od -3, ale większe od 1.
9. Liczby ujemne można również przedstawiać na diagramach słupkowych. Jak należy narysować oś pionową na diagramie, aby można było na nim zaznaczyć np. ujemne temperatury?
Nauczyciel podaje następujący przykład:
Zanotowano w ciągu tygodnia następujące temperatury:
PN WT ŚR CZW PT SOB NIED
-2° -1° -5° -3°
Narysujmy diagram słupkowy przedstawiający tygodniową
temperaturę.
Najwyższa temperatura była......................
Najniższa temperatura była........................
Ile dni temp. była poniżej zera, a ile powyżej?
Jaka to była pora roku?
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przez tydzień notowali temperaturę o godzinie np. 7 rano i po tygodniu sporządzili diagram słupkowy na kartce formatu A4 (nastąpi wtedy omówienie i ocena prac).
10. Nauczyciel tłumaczy, jak dodać lub odjąć liczby ujemne, np.: -5+7=
11. Opisuje ten przykład, przekładając zapis matematyczny na sytuację z życia codziennego, np.: na temperaturę lub pieniądze.
Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie spróbowali zapisać treść zadania do działania - 21+14. Uczniowie odczytują swoje zadania.

III. Część końcowa
12. Nauczyciel odpowiednio formułując pytania dokonuje utrwalenia materiału i oceny realizacji założonych celów.
13. Nauczyciel objaśnia pracę domową.
14. Nauczyciel ocenia aktywność i pracę uczniów na lekcji, podając uzasadnienie.
15. Pożegnanie i zakończenie lekcji.


 

Opracowanie: Edyta Szymańska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8513


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 11

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.