AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mirosława Markiewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Metody integrujące grupę - scenariusz zajęć

- n +

Metody integrujące grupę

Przebieg spotkania:

1. Przywitanie

2. Zawarcie kontraktu - prowadzący przedstawia proponowane warunki współpracy podczas zajęć, a uczestnicy spotkania indywidualnie wyrażają swą akceptację.

3. Metoda I - Urodziny
Jest to metoda, przy pomocy której możemy dokonać przemieszania osób w grupie, zamiany ich miejsc. Uczestnicy zamieniają się miejscami zgodnie ze swymi datami urodzenia. Jednak daty te ustalamy bez podawania liczb, nazw dni, tygodni, miesięcy itd.

4. Metoda II - Czekolada
Zabawa na przekonywanie, na reprezentowanie swoich argumentów.
Każda z grup ma za zadanie przekonać jury, że to właśnie jej należy się ta "czekolada". Jury stanowią po jednym przedstawicielu z każdej z grup.

5. Metoda III - W czym jestem najlepszy(a)
Ta metoda pozwala wyszukać mocne strony każdego z uczestników, dowartościować każdego z nich. Każdy z uczestników indywidualnie, głośno odpowiada na to pytanie. Jest to swoiste zachwalanie samego siebie.

6. Metoda IV - Budowanie wieży
Metoda ucząca współpracy w zespole. Uczestnicy otrzymują po jednej stronie gazetowej dla każdego członka grupy. Zadaniem zespołu jest ułożenie z tych gazet jak najwyższej wieży, która po ułożeniu utrzyma się przez kilka sekund. Warunek - członkowie grupy porozumiewają się bez użycia słów.

7. Metoda V - Kto do kogo mówi.
Metoda pozwalająca poznać stosunki panujące w danym zespole. Uczniowie pracują metodą "burza mózgów" i rozwiązują pewien problem. W tym czasie ich przedstawiciele z boku obserwują i zapisują na przygotowanym schemacie, kto do kogo się zwraca w czasie tej dyskusji. Tematem, nad którym będą pracować nasi uczestnicy będzie pytanie: Nauczanie integracyjne - za czy przeciw.

8. Metoda VI - Ratuj kto może.
Celem tej metody jest uświadomienie wszystkim, że można liczyć na grupę. Przed rozpoczęciem tej zabawy pytamy uczestników o zgodę na kontakt cielesny. Dzielimy uczestników na grupy 4-osobowe. Wszyscy uczestnicy zabawy stają na dość ciasnym obszarze. Na sygnał prowadzącego "mdleją" np. "jedynki". Pozostali muszą nie dopuścić, aby któraś z tych osób upadła. W dalszym toku zabawy "mdleją" osoby z innych grup. Z czasem można powiększać teren i odległości między bawiącymi się.

Na podstawie materiałów uzyskanych na zajęciach studiów podyplomowych w GWSH-M "Milenium" w Gnieźnie, na zajęciach p. mgr Zofii Żółtak i p. dr Tadeusza Żuka, a także na podstawie pozycji książkowych:
- "Jak aktywizować uczniów" - K. Ziętkiewicz i E. Rau
- "Grupa bawi się i pracuje" - J. Rojewska


 

Opracowanie: Mirosława Markiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6350


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.