Katalog Aneta Budzich Przyroda, Program nauczania Znam moje miasto Elbląg i jego najbliższą okolice - program edukacyjnyZnam moje miasto Elbląg i jego najbliższą okolice - projekt edukacyjny"A czy znasz ty bracie młody,Twoje ziemie, twoje wody?" / Wincenty Pol / WSTĘP Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 8 listopada 2001 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki zmobilizowały mnie do napisania projektu "Znam moje miasto Elbląg i jego najbliższą okolice." Inspiracją były również moje zainteresowania regionem, gdyż mieszkanką Elbląga jestem od 3 lat. Projekt mój pozwala na dozowanie wiedzy w pierwszym roku jego realizacji i poszerzania w następnych latach w taki sposób, aby uczeń kończący naszą szkołę znał jej historię, nauczycieli, najbliższe otoczenie i przyrodę, umiał usytuować ją na tle miasta, znał jego historię, ludzi zasłużonych w różnych dziedzinach. Uczeń powinien umieć określić miasto na tle powiatu i województwa w zakresie administracyjnym, historycznym, przyrodniczym, poznał legendy dotyczące regionu, miasta czy też zabytków. Jednym z założeń projektu jest aby uczeń umiał docenić wartość miasta i ludzi tu mieszkających na tle kraju. Tak rozumiana edukacja regionalna posiada zatem sens ogólnoludzki pozwalając na powrót do źródeł kultury lokalnej, regionalnej, narodowej i przyrodniczej. Tematyka tego projektu będzie realizowana w czasie zajęć zintegrowanych w kl. I-III, na lekcjach wychowawczych, historii, j. polskiego, sztuki i przyrody oraz w trakcie wycieczek szkolnych. CELE Głównym celem tego programu jest zdobycie wiedzy o swoim mieście, powiecie i województwie oraz umiejętność dostrzegania jego wartości historycznych i przyrodniczych na tle kraju i świata. Umożliwi on nauczenie dziecka szacunku i otwarcia na różnorodne potrzeby społeczności i kultury poprzez przybliżenie mu własnego regionu tzw. "Małej Ojczyzny", o której powinien wiedzieć jak najwięcej. Wiedza powinna uświadomić uczniowi autentyczne wartości środowiska oraz ukształtować poczucie własnej tożsamości. Realizując ten program należy wykorzystać naturalne zainteresowania dzieci tym co odległe, nieznane i tajemnicze, owiane legendami, podaniami, opowiadaniami o życiu ludzi w dawnych czasach na terenie naszego miasta i okolic. Stosować będziemy różne formy pracy: - liczne zajęcia terenowe pozwolą uczniom lepiej poznać historię, obyczaje regionu i przyrodę - poznanie nazw ulic wokół naszej szkoły, dzielnicy oraz etymologię ich nazw - spotkania z ciekawymi ludźmi zaproszonymi do szkoły czy też w czasie zajęć terenowych - konkursy ze zdobytej wiedzy - konkursy plastyczne związane tematycznie z miastem i jego okolicą - udział w lekcjach muzealnych na tematy związane z naszym miastem i okolicą KLASA I - moja szkoła i jej najbliższa okolica uczniowie znają: - szkołę i niżej wymienione ulice: Płk. Dąbka, Kalenkiewicza, Działdowska, Helska, Kasprzaka, Krakusa, KS. Klimuszki, Matejki, Obrońców Pokoju, Podgórna, Pokorna, Poprzeczna, Robotnicza, Topolowa - instytucje i obiekty jakie znajdują się przy tych ulicach - uczniowie poznają drzewa rosnące w najbliższym otoczeniu szkoły KLASA II - moja szkoła i jej dalsza okolica - uczniowie poznają ulice miasta położone dalej od szkoły po których chodzą z rodzicami, nauczycielami - dzieci starają się dotrzeć do informacji dotyczących nazw ulic czy też ich patronów oraz instytucji się tam znajdujących, a także obiektów i elementów związanych z historią miasta - uczniowie poznają drzewa, krzewy i roślinność w najbliższym otoczeniu szkoły KLASA III - parki, osiedla mieszkaniowe i place - uczniowie znają ich nazwy i cechy charakterystyczne, wiedzą gdzie się znajdują - umieją się posługiwać planem miasta KLASA IV - poznajemy 800-letnią tradycję Elbląga uczeń zna: - najstarszą część miasta - nazwy ulic - zabytki i obiekty znajdujące się tam, a mianowicie: *Starówka *Brama Targowa *Muzeum *Galeria El *osada Truso - najstarsze dzieje miasta - aktualne dane statystyczne o mieście - położenie geograficzne uczeń przejdzie miejski szlak turystyczny- KLASA V- poznajemy powiat uczeń zna: - strukturę powiatu i jego siedzibę - gminy i ich walory przyrodniczo - krajoznawcze np. *Bażantarnia *kanał Elbląsko - Ostródzki *Kadyny - dąb im. J. Bażyńskiego *Raczki Elbląskie (-1,8 m n.p.m.- najniżej położony punkty w Polsce) *Park Ekologiczny im. Stanisława Pankalli w Pasłęku *Park Krajobrazowy Wysoczyzny Elbląskiej KLASA VI - miasto i powiat na tle województwa uczeń zna: - podział administracyjny Polski - miejsce województwa, powiatu i miasta na tle państwa - parki krajobrazowe województwa - rezerwaty przyrody powiatu - akweny wodne i rzeki powiatu Za realizację powyższego programu odpowiedzialni są wychowawcy klas, nauczyciele j. polskiego, historii, sztuki i przyrody. Wychowawcy wraz z uczniami mogą brać udział w rajdach organizowanych przez Oddział PTTK w Elblągu. Na rajdach mile widziani są rodzice. Proponuję następujące (do wyboru przez wychowawcę) trasy wycieczek: - Święty Gaj -wieś, lokowana już w 1324r. We wsi znajduje się kościół z XIV w, po pożarze odbudowany w 1861r. Opodal wsi ślady grodu pruskiego. W pobliżu domniemane miejsce męczeństwa Św. Wojciecha w 997r. - Pasłęk - miasto położone nad uchodzącą do jeziora Drużno rzeką Wąsa. Prawa miejskie uzyskał w 1297r. W czasie II wojny Światowej miasto zniszczone w 60%. Do zwiedzania Zamek Krzyżacki, Mur Obronny z XIV w., Brama Kamienna, Brama Młyńska, Kościół Św. Bartłomieja, Kościół Św. Jerzego,oraz Park Ekologiczny im. S. Pankalli - Kamionek Wielki- wieś, kiedyś zamieszkała przez menonitów. Do zobaczenia ciekawe zagrody zabytkowe z XVIII w., m.in. zagroda holenderska. Atrakcją tej okolicy jest Jar Menonitów i spoczywający w nim Diabelski Kamień - Kadyny - wieś i majątek nad Zalewem Wiślanym, w 1432r. nabyty przez Jana Bażyńskiego. Atrakcją Kadyn jest dąb im. S. Bażyńskiego, liczący 695 lat i 993 cm w obwodzie. W pobliżu grodzisko i ruiny dawnego klasztoru Franciszkanów i rezerwat "Kadyński Las". - Pochylnie na Kanale Elbląsko- Ostródzkim - kanał ten jest zabytkiem sztuki hydrograficznej, bowiem ma jedyne na świecie czynne kanałowe urządzenia techniczne, jakimi są pochylnie. Pomiędzy miejscowościami Buczyniec i Całuny Nowe (9,6 km) spadek terenu wynosi 99,5. W celu pokonania tak dużej różnicy wysokości na stosunkowo krótkim odcinku zbudowano pięć równi pochyłych (pochylni). Każda z pochylni podnosi (opuszcza) statek do niżej (wyżej) położonego przekopu. Każdy z wychowawców lub nauczycieli może skorzystać z mojego doświadczenia lub pomocy w zakresie materiałów krajoznawczych lub przyrodniczych. EWALUACJA Pod koniec każdego roku szkolnego w czerwcu uczniowie będą brali udział w: - wycieczkach dostosowanych do wieku - konkursach w poziomach klas, na których zostanie podsumowana wiedza zdobyta w czasie roku szkolnego z zakresu znajomości swojego miasta i regionu oraz występującej na jego obszarze przyrodzie.
Opracowanie: mgr Aneta Budzich Wyświetleń: 2447
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |