Katalog

Aneta Budzich
Przyroda, Program nauczania

Znam moje miasto Elbląg i jego najbliższą okolice - program edukacyjny

- n +

Znam moje miasto Elbląg i jego najbliższą okolice - projekt edukacyjny

"A czy znasz ty bracie młody,
Twoje ziemie, twoje wody?"
/ Wincenty Pol /

WSTĘP

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn.

8 listopada 2001 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki zmobilizowały mnie do napisania projektu "Znam moje miasto Elbląg i jego najbliższą okolice." Inspiracją były również moje zainteresowania regionem, gdyż mieszkanką Elbląga jestem od 3 lat.

Projekt mój pozwala na dozowanie wiedzy w pierwszym roku jego realizacji i poszerzania w następnych latach w taki sposób, aby uczeń kończący naszą szkołę znał jej historię, nauczycieli, najbliższe otoczenie i przyrodę, umiał usytuować ją na tle miasta, znał jego historię, ludzi zasłużonych w różnych dziedzinach. Uczeń powinien umieć określić miasto na tle powiatu i województwa w zakresie administracyjnym, historycznym, przyrodniczym, poznał legendy dotyczące regionu, miasta czy też zabytków.

Jednym z założeń projektu jest aby uczeń umiał docenić wartość miasta i ludzi tu mieszkających na tle kraju. Tak rozumiana edukacja regionalna posiada zatem sens ogólnoludzki pozwalając na powrót do źródeł kultury lokalnej, regionalnej, narodowej i przyrodniczej.

Tematyka tego projektu będzie realizowana w czasie zajęć zintegrowanych w kl. I-III, na lekcjach wychowawczych, historii, j. polskiego, sztuki i przyrody oraz w trakcie wycieczek szkolnych.

CELE

Głównym celem tego programu jest zdobycie wiedzy o swoim mieście, powiecie i województwie oraz umiejętność dostrzegania jego wartości historycznych i przyrodniczych na tle kraju i świata.

Umożliwi on nauczenie dziecka szacunku i otwarcia na różnorodne potrzeby społeczności i kultury poprzez przybliżenie mu własnego regionu tzw. "Małej Ojczyzny", o której powinien wiedzieć jak najwięcej. Wiedza powinna uświadomić uczniowi autentyczne wartości środowiska oraz ukształtować poczucie własnej tożsamości.

Realizując ten program należy wykorzystać naturalne zainteresowania dzieci tym co odległe, nieznane i tajemnicze, owiane legendami, podaniami, opowiadaniami o życiu ludzi w dawnych czasach na terenie naszego miasta i okolic.
Stosować będziemy różne formy pracy:
- liczne zajęcia terenowe pozwolą uczniom lepiej poznać historię, obyczaje regionu i przyrodę
- poznanie nazw ulic wokół naszej szkoły, dzielnicy oraz etymologię ich nazw
- spotkania z ciekawymi ludźmi zaproszonymi do szkoły czy też w czasie zajęć terenowych
- konkursy ze zdobytej wiedzy
- konkursy plastyczne związane tematycznie z miastem i jego okolicą
- udział w lekcjach muzealnych na tematy związane z naszym miastem i okolicą

KLASA I - moja szkoła i jej najbliższa okolica

uczniowie znają: - szkołę i niżej wymienione ulice: Płk. Dąbka, Kalenkiewicza, Działdowska, Helska, Kasprzaka, Krakusa, KS. Klimuszki, Matejki, Obrońców Pokoju, Podgórna, Pokorna, Poprzeczna, Robotnicza, Topolowa
- instytucje i obiekty jakie znajdują się przy tych ulicach
- uczniowie poznają drzewa rosnące w najbliższym otoczeniu szkoły

KLASA II - moja szkoła i jej dalsza okolica

- uczniowie poznają ulice miasta położone dalej od szkoły po których chodzą z rodzicami, nauczycielami
- dzieci starają się dotrzeć do informacji dotyczących nazw ulic czy też ich patronów oraz instytucji się tam znajdujących, a także obiektów i elementów związanych z historią miasta
- uczniowie poznają drzewa, krzewy i roślinność w najbliższym otoczeniu szkoły

KLASA III - parki, osiedla mieszkaniowe i place

- uczniowie znają ich nazwy i cechy charakterystyczne, wiedzą gdzie się znajdują
- umieją się posługiwać planem miasta

KLASA IV - poznajemy 800-letnią tradycję Elbląga

uczeń zna:
- najstarszą część miasta
- nazwy ulic
- zabytki i obiekty znajdujące się tam, a mianowicie:
*Starówka
*Brama Targowa
*Muzeum
*Galeria El
*osada Truso
- najstarsze dzieje miasta
- aktualne dane statystyczne o mieście
- położenie geograficzne

uczeń przejdzie miejski szlak turystyczny-

KLASA V- poznajemy powiat

uczeń zna:
- strukturę powiatu i jego siedzibę
- gminy i ich walory przyrodniczo - krajoznawcze np.
*Bażantarnia
*kanał Elbląsko - Ostródzki
*Kadyny - dąb im. J. Bażyńskiego
*Raczki Elbląskie (-1,8 m n.p.m.- najniżej położony punkty w Polsce)
*Park Ekologiczny im. Stanisława Pankalli w Pasłęku
*Park Krajobrazowy Wysoczyzny Elbląskiej

KLASA VI - miasto i powiat na tle województwa

uczeń zna:
- podział administracyjny Polski
- miejsce województwa, powiatu i miasta na tle państwa
- parki krajobrazowe województwa
- rezerwaty przyrody powiatu
- akweny wodne i rzeki powiatu

Za realizację powyższego programu odpowiedzialni są wychowawcy klas, nauczyciele j. polskiego, historii, sztuki i przyrody.

Wychowawcy wraz z uczniami mogą brać udział w rajdach organizowanych przez Oddział PTTK w Elblągu.

Na rajdach mile widziani są rodzice.

Proponuję następujące (do wyboru przez wychowawcę) trasy wycieczek:
- Święty Gaj -wieś, lokowana już w 1324r. We wsi znajduje się kościół z XIV w, po pożarze odbudowany w 1861r. Opodal wsi ślady grodu pruskiego. W pobliżu domniemane miejsce męczeństwa Św. Wojciecha w 997r.
- Pasłęk - miasto położone nad uchodzącą do jeziora Drużno rzeką Wąsa. Prawa miejskie uzyskał w 1297r. W czasie II wojny Światowej miasto zniszczone w 60%. Do zwiedzania Zamek Krzyżacki, Mur Obronny z XIV w., Brama Kamienna, Brama Młyńska, Kościół Św. Bartłomieja, Kościół Św. Jerzego,oraz Park Ekologiczny im. S. Pankalli
- Kamionek Wielki- wieś, kiedyś zamieszkała przez menonitów. Do zobaczenia ciekawe zagrody zabytkowe z XVIII w., m.in. zagroda holenderska. Atrakcją tej okolicy jest Jar Menonitów i spoczywający w nim Diabelski Kamień
- Kadyny - wieś i majątek nad Zalewem Wiślanym, w 1432r. nabyty przez Jana Bażyńskiego. Atrakcją Kadyn jest dąb im. S. Bażyńskiego, liczący 695 lat i 993 cm w obwodzie. W pobliżu grodzisko i ruiny dawnego klasztoru Franciszkanów i rezerwat "Kadyński Las".

- Pochylnie na Kanale Elbląsko- Ostródzkim - kanał ten jest zabytkiem sztuki hydrograficznej, bowiem ma jedyne na świecie czynne kanałowe urządzenia techniczne, jakimi są pochylnie. Pomiędzy miejscowościami Buczyniec i Całuny Nowe (9,6 km) spadek terenu wynosi 99,5. W celu pokonania tak dużej różnicy wysokości na stosunkowo krótkim odcinku zbudowano pięć równi pochyłych (pochylni). Każda z pochylni podnosi (opuszcza) statek do niżej (wyżej) położonego przekopu.

Każdy z wychowawców lub nauczycieli może skorzystać z mojego doświadczenia lub pomocy w zakresie materiałów krajoznawczych lub przyrodniczych.

EWALUACJA

Pod koniec każdego roku szkolnego w czerwcu uczniowie będą brali udział w:
- wycieczkach dostosowanych do wieku
- konkursach w poziomach klas, na których zostanie podsumowana wiedza zdobyta w czasie roku szkolnego z zakresu znajomości swojego miasta i regionu oraz występującej na jego obszarze przyrodzie.


 

Opracowanie: mgr Aneta Budzich

Wyświetleń: 2447


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.