Katalog Agata Parysz-Urbaś Muzyka, Konspekty Instrumenty dęte, ich brzmienia i sposoby gryInstrumenty dęte, ich brzmienia i sposoby gryKONSPEKT DO LEKCJI MUZYKI W KLASIE VICele ogólne: - przyswajanie podstawowych wiadomości dotyczących muzyki. - stymulowanie różnych form aktywności muzycznej uczniów (słuchanie muzyki, gra na instrumentach). Cele szczegółowe: Uczeń: - wymienia instrumenty dęte drewniane i blaszane - zna budowę instrumentów dętych - potrafi rozróżnić instrumenty dęte - rozpoznaje brzmienia instrumentów dętych - jest zainteresowany budową oraz grą poszczególnych instrumentów dętych Metody: - praca z tekstem - prezentacja instrumentów - analityczne słuchanie muzyki - spotkanie z muzykiem - zabawa muzyczna - "Jaka to melodia?" - gra na dzwonkach Formy zajęć: - indywidualna - zbiorowa. Środki dydaktyczne: - odtwarzacz CD - magnetofon - instrumenty dęte drewniane: flet prosty, flet podłużny, flet poprzeczny - instrumenty dęte blaszane: trąbka, róg (waltornia), puzon, tuba - tablice z instrumentami - książka o instrumentach - karty pracy Przebieg lekcji: Pracownia muzyczna wyposażona jest w instrumenty dęte blaszane (trąbka, waltornia, puzon, kornet, tuba). Uczniowie mają możliwość zapoznania się "na żywo" z tymi instrumentami. Na lekcję muzyki zapraszany został muzyk - instrumentalista, który gra na trąbce i waltorni. Faza wprowadzająca: 1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji. 2. Nawiązanie do tematu lekcji. Faza realizacyjna: 1. Podział instrumentów dętych na: drewniane i blaszane (praca samodzielna z podręcznikiem). Uczniowie na podstawie podręcznika wypisują instrumenty dęte w tabelce. 2. Omówienie budowy instrumentów dętych; podanie notatki do zeszytu. 3. Prezentacja brzmień poszczególnych instrumentów dętych drewnianych: Claude Debussy "Syrinx" - flet poprzeczny George Gershwin "Błekitna rapsodia" - klarnet Antonio Vivaldi "Koncert G - dur" - obój, fagot Uwaga! Przykłady muzyczne mają trwać nie dłużej niż 1 - 2 minuty. 4. Prezentacja brzmień instrumentów dętych blaszanych przez zaproszonego gościa. 5. Mini recital na trąbce i waltorni. Muzyk gra znane tematy muzyczne - uczniowie odgadują - "Jaka to melodia?". 6. Wspólne odegranie "Ody do radości" na dzwonkach, trąbce i pianinie. (utwór "Oda do radości" powinien być wcześniej wyćwiczony). Faza podsumowująca: 1. Praca samodzielna z tekstem dotyczącym instrumentów - powtórzenie wiadomości: - jaki to instrument? - krzyżówka 2. Próba wydobycia dźwięku na instrumentach dętych - dla ochotników.
Opracowanie: mgr Agata Parysz-Urbaś Wyświetleń: 6743
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |