Katalog Bożena Stańczak Język polski, Konspekty W poszukiwaniu miłościW poszukiwaniu miłościScenariusz lekcji języka polskiego w klasie szóstejJan Twardowski "Na chwilę". Tekst poetycki zamieszczony w podręczniku do nauki języka polskiego dla klasy szóstej Marii Nagajowej "Słowa i świat". Cele: poznawczy: poznanie utworu Jana Twardowskiego "Na chwilę", terminów (liryka bezpośrednia, liryka pośrednia, puenta), bogacenie słownictwa kształcący: pogłębianie umiejętności dokonywania analizy współczesnej poezji, odczytywania związków frazeologicznych, utrwalanie umiejętności tworzenia wyrazów pokrewnych i bliskoznacznych, kształcenie umiejętności spostrzegania, podzielności i koncentracji uwagi, umiejętności wnioskowania i dowodzenia wychowawczy: przeciwdziałanie brutalizacji życia uczniowskiego, kształcenie wrażliwości na piękno, wyzwalanie dobra, umiejętność motywowania własnych ocen. Metody i techniki pracy: a) praca z tekstem, dyskusja b) ćwiczenie słownikowe, frazeologiczne i redakcyjne Forma pracy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa Środki dydaktyczne: kaseta z nagraniem utworu "Na chwilę" w wykonaniu Adrianny Biedrzyńskiej, piosenki "Wspomnienie" J. Tuwima; muz. M. Sart; wyk. Cz. Niemen z zespołem "Akwarele", "Słownik języka polskiego", "Słownik frazeologiczny", "Słownik bliskoznaczny", plansze symbolizujące miłość zakochanych i miłość nieszczęśliwą, karteczki samoprzylepne. Przebieg lekcji: 1. Wprowadzenie. Nauczyciel otwiera podręcznik (tekst "Na szkolnej zabawie" S. Kowalewskiego) i wyznaje, że bardzo lubi fragment rozmowy Krzysztofa z Renią o wspólnej przyszłości: "A w piątek wieczorem umówiliśmy się tak naprawdę, jak dwoje dorosłych...", aż do: "-Żadna mi się nie może podobać. -Tylko ja? -Tak. Tylko ty- powiedziałem uroczyście". 2.Podanie, zapis i wyjaśnienie tematu. 3.Niedokończone zdanie: Czym jest dla Ciebie miłość? Dokończ zdanie: Miłość to... W razie potrzeby uściślanie znaczenia słowa "miłość" na podstawie "Słownika języka polskiego": -miłość to uczucie; -miłość-głębokie przywiązanie do kogoś lub czegoś; umiłowanie, kochanie czegoś, -miłość może być: wielka, szczera, dozgonna, nieszczęśliwa, od pierwszego wejrzenia. 4.Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne wokół słowa "miłość". Uczniowie podzieleni na grupy tworzą; a) wyrazy pokrewne do wyrazu "miłość", np. miłosierdzie, miłosierny, miły, miłować, miłowanie; b) wyrazy bliskoznaczne do wyrazu "miłość", np. uczucie, przywiązanie, sympatia, kochanie; c) związki frazeologiczne, np. miłość dozgonna, darzyć kogoś miłością, pozyskiwać, zaskarbić czyjąś miłość, płonąć, pałać do kogoś miłością, wyznać komuś miłość, miłość budzi się (w czyimś sercu). Uczniowie korzystają w razie potrzeby ze słowników. Nauczyciel zapisuje na tablicy zebrane słownictwo. Uczniowie przepisują do zeszytów. 5.Podręczniki są zamknięte. Zapowiedź: Usłyszycie teraz wiersz. Zastanówcie się, jaka domyślna sytuacja jest przyczyną wyznania. 6.Wysłuchanie wiersza z taśmy magnetofonowej. 7.Po wysłuchaniu wiersza dyskusja: -Co potrafimy powiedzieć o podmiocie lirycznym? -Podmiot liryczny jest bezosobowy. -Co jest tematem utworu? -Miłość nieszczęśliwa. -Omów przeżycia wewnętrzne podmiotu lirycznego. -Podmiot liryczny przeżywa rozczarowanie. Miłość miała przetrwać śmierć, burze, a okazała się nieodwzajemnioną. -Nazwij uczucia wyrażone w poszczególnych częściach wiersza. -To rozpacz, cierpienie, ból, zawód, zdziwienie, gniew, pogarda, ulga, rezygnacja. -Czy postać mówiąca wyznaje swoje uczucia bezpośrednio, czy pośrednio? -Postać mówiąca wyznaje uczucia pośrednio, ponieważ nie ujawnia się, nie nazywa wprost swoich uczuć, możemy jedynie domyśleć się jej przeżyć. Nauczyciel wprowadza termin: liryka pośrednia. Dodaje, że liryka bezpośrednia to taka, w której podmiot liryczny wyznaje bezpośrednio swoje uczucia, bez reszty się ujawnia, monolog liryczny ma charakter wyznania. Nauczyciel zadaje pytania: -Czym oddzielone są strofy? -Większą niż zwykle odległością. Nauczyciel wprowadza termin: puenta. To dobitne zamknięcie wypowiedzi nieoczekiwanym zwrotem myśli lub przedstawionej sytuacji, ostro kontrastuje z całym tokiem wypowiedzi. -Na czym polega kontrast w obu częściach wiersza? -Pierwsza część to wyliczenia, jaka miała być miłość, w drugiej brutalna ocena miłości nazwanej świnią. 8.Zapowiedź: Zastanówcie się, jakimi barwami namalować uczucie Krzysia i Reni oraz podmiotu lirycznego w wierszu "Na chwilę". Chłopcy przedstawią za pomocą barwnych plam ból i cierpienie, a dziewczynki radość i szczęście. Praca indywidualna. Omówienie prac uczniów; -ciepłe barwy-przyjemne, pozytywne uczucia, wywołują przyjazne nastawienie do życia, świata, ludzi, -zimne barwy-przykre, negatywne uczucia, wywołują apatię, melancholię, niechęć do życia. 9.Dyskusja: -Jakie uczucia towarzyszą miłości? -Miłości towarzyszą wzloty i upadki, uniesienia, ale też rozczarowania, szczęście i smutek. -Jakie uczucia powinniśmy pielęgnować? -Powinniśmy budzić w sobie pozytywne uczucia; nie wolno odrzucać miłości tych, którzy nas kochają, bo miłość nadaje sens ludzkiemu życiu; powinniśmy uczyć się wybaczać błędy innych. 10.Nauczyciel wywiesza dwie plansze. Jedna symbolizuje miłość zakochanych (dwa złączone serca), a druga miłość nieszczęśliwą, zawiedzioną (złamane serce). Polecenie: Napiszcie na karteczkach życzenia, rady, przysłowia lub sentencje na temat miłości. W czasie pracy indywidualnej uczniowie słuchają piosenki "Wspomnienie" w wyk. Cz. Niemena. Uczniowie podchodzą do plansz i przyklejają karteczki samoprzylepne. Odczytanie zapisu przez nauczyciela. Na koniec próba skonstruowania ogólnego wniosku, np. Uczmy się dojrzewać do miłości, która nadaje sens ludzkiemu życiu. Opracowanie: Bożena Stańczak Wyświetleń: 2539
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |