![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Janowska Różne, Artykuły Agresja i sposoby jej redukowaniaAgresja i sposoby jej redukowania - pedagogizacja rodzicówOd kilku lat w mediach, głównie w telewizji pojawiają się sygnały dotyczące niewłaściwych zachowań dzieci i młodzieży. Bardzo często jednak telewizja emituje filmy czy bajki dla dzieci, w których dominuje agresja. Skargi dotyczące agresji dzieci i młodzieży, a także trudności poradzenia sobie z nimi nie są zjawiskiem nowym.W postępowaniu pedagogicznym nauczycieli i rodziców, ważne jest, aby nauczyć dzieci panowania nad emocjami, agresywnymi impulsami oraz nawiązywać zadowalające kontakty z rówieśnikami i innymi ludźmi. Czym jest agresja? Elliot Aronson definiuje akt agresji jako "zachowanie mające na celu wyrządzenie szkody lub przykrości". W analizie agresji zwraca się zwykle uwagę na jej następstwa (efekty) i źródła (motywacje). Agresja może przybierać formy psychiczne i fizyczne. Agresja fizyczna - wyraża się w biciu kogoś lub znęcaniu się nad kimś, wymuszaniu pieniędzy, zamykaniu, niszczeniu własności. Agresja psychiczna - to ubliżanie, przezywanie, wyśmiewanie, grożenie, ośmieszanie, plotkowanie, szantaż, obrażanie. Dzieci, które mają zaspokojoną potrzebą bezpieczeństwa w swoich rodzicach, są mniej agresywne i lepiej radzą sobie z emocjami. Gdy otaczane są miłością i zainteresowaniem, mają mało powodów do agresji i wrogości. Uciekają się do agresji wtedy, gdy się boją, są osamotnione lub gdy mają silną potrzebę akceptacji czy zwrócenia na siebie uwagi. Jeżeli rodzice są konsekwentni w stosowaniu dyscypliny, dzieci mają mniejsze tendencje do zachowań agresywnych i przemocy. Do innych relacji wewnątrz rodziny, które mają wpływ na tworzenie modelu zachowań agresywnych należy zaliczyć: - brak jasnego przekazu, co jest dobre, a co złe, - wychowanie w duchu "dziecko nie ma głosu", - kryzysy domowe (kłótnie, rozwód rodziców), - podwójne wzorce zachowań (co innego się mówi, co innego się robi), - gorący temperament samego dziecka. Dlaczego dzieci zachowują się agresywnie? Na powstanie zachowań agresywnych ważny wpływ ma otoczenie. Dzieje się tak gdy: - dzieci często mają do czynienia z agresją i przemocą w rodzinie, - w rodzinie obserwowany jest brak zainteresowania sprawami dziecka. Wyraża się to poprzez: brak ciepła rodzinnego, chłód emocjonalny wobec dziecka (zwłaszcza w pierwszych latach jego życia), brak jasno wyznaczonych granic jak dziecku wolno się zachować wobec innych, a jak nie, brak reakcji ze strony rodziców w rozpoznawaniu i akceptowaniu zachowań dziecięcych, częste używanie agresji i przemocy w stosunku do dzieci. Wymienić jeszcze należy inne powody zachowań agresywnych u dzieci i młodzieży. Są to: - słabo rozwinięta samokontrola własnych emocji, - wzory zachowań agresywnych, - używanie alkoholu i narkotyków, - oglądanie aktów przemocy. Dzieci wyraźniej uczą się zachowań agresywnych, gdy forma przemocy: przynosi sprawcy satysfakcję, jest demonstrowana przez atrakcyjną osobę, jest pokazana realistycznie i atrakcyjnie (można ją naśladować), nie ukazuje cierpienia ofiar przemocy, nie pokazuje negatywnych skutków przemocy, a napięcie napastnika po zastosowaniu przemocy znika, napastnik rozluźnia się. Do grupy innych czynników przesądzających o agresji dzieci należy zaliczyć usposobienie dziecka. Większe prawdopodobieństwo istnieje, że agresja rozwinie się u dziecka o temperamencie łagodniejszym. Szkoła jako instytucja może również przyczynić się do powstawania zachowań agresywnych. Należą do nich między innymi takie czynniki: - zbyt duża liczba uczniów w klasach, - hałas, mała przestrzeń i ograniczona ruchliwość, - narzucony z góry porządek, - chłód emocjonalny nauczycieli w stosunku do uczniów, - niewłaściwy sposób komunikowania się nauczycieli z uczniami, - rozwiązywanie konfliktów dorośli- dzieci metodami siłowymi, - brak doceniania i podkreślania wysiłków i postępów dzieci, - brak spójnych reakcji nauczycieli na agresywne zachowania i akty przemocy w szkole, - brak poczucia współodpowiedzialności u uczniów za życie szkoły. Co wskazuje na to, że mamy do czynienia z agresorem? Typowych agresorów charakteryzuje stosowanie przemocy wobec rówieśników. Posiadają małą samokontrolę i tendencję do zachowań agresywnych wtedy, gdy przeżywają strach lub stres. Stosują agresję i przemoc najczęściej wtedy, gdy cierpią z powodów osobistych, rodzinnych lub społecznych. Zachowują się agresywnie gdy mają małe możliwości kontrolowania własnych emocji, łatwo wpadają we frustracje, są impulsywni, mają stałe wzory zachowań agresywnych i aktów przemocy, które zapewniają im odnoszenie sukcesów i są dla nich nagradzające. Dzieci te: - dokuczają, ale głównie kierują to do słabszych, bezbronnych kolegów, - lubią dominować i podporządkowywać sobie innych, - są sprawne i zręczne, - łatwo się denerwują i wybuchają, - nie potrafią radzić sobie z trudnościami i przeciwnościami, - często są nastawione na "nie", - mają trudności z przestrzeganiem przyjętych ogólnie zasad, - mają zwykle małe lub żadne poczucie winy, - wobec ofiar brak im zrozumienia, współczucia czy sympatii, - łatwo się kontaktują z otoczeniem, - potrafią udawać, - czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy, - wcześnie prezentują zachowania antyspołeczne, takie jak: kradzieże, wandalizm, picie alkoholu Sposoby redukowania agresji Argumentacja rozumowa, która przynosi efekty pozytywne we wczesnych fazach rozwoju człowieka, wtedy, gdy jest połączona z rodzicielską techniką tłumaczeniai pozytywnymi postawami rodzicielskimi. Jednakże później, gdy wytworzyły się i utrwaliły pewne sposoby reagowania, wpływanie na dziecko agresywne przy pomocy samej perswazji okazuje się nieskuteczne. Stosowanie kar, które w życiu codziennym wydaje się być skuteczną nauką, a osoba ukarana pomyśli "dwa razy" zanim znowu zacznie zachowywać się agresywnie. Prawda jest inna. Kara zwłaszcza surowa, skutkuje jedynie na pewien czas i w sposób powierzchowny. W dalszej perspektywie ma skutki odwrotne do zamierzonych. W stosunku do małych dzieci łagodna kara okazuje się skuteczniejsza od kary surowej. Nagradzanie pozytywnych, a ignorowanie agresywnych zachowań dziecka. Takie postępowanie może modyfikować reakcje dziecka także w sytuacjach dla niego trudnych. Trening "głośnego myślenia" , celem którego jest nauczenie rozwiązywania problemów w sposób dojrzały, a poprzez to zmniejszenie zachowania agresywnego. Rozwijanie u dziecka empatii- zdolności jednostki do rozumienia myśli i uczuć drugiej osoby, zdolność spojrzenia na świat oczami drugiej osoby, które bezpośrednio wpływają na eliminowanie zachowań agresywnych. Modyfikacja postaw rodzicielskich - rodzice korygują dawne i wprowadzają nowe formy komunikacji z dziećmi. Uczą się ograniczać negatywne uwagi i agresywne zachowania, a w ich miejsce wprowadzać komunikaty pozytywne i słowną aprobatę prospołecznych zachowań dzieci. Opracowała Agnieszka Janowska nauczanie zintegrowane Literatura: Aronson E.: "Człowiek istota spoleczna",Warszawa: PWN,1995. Zimbardo P. "Psychologia i życie". Warszawa: PWN,1993. Pacewicz A. "Przemoc wobec dzieci".Warszawa:PARPA,1999. Pospieszyl J. "Przemoc Przemoc rodzinie".Warszawa:Wydaw.Szk. i Pedag.,1997. Tatarowicz J. "Przemoc Przemoc szkole". "Nowa Szkoła" 1995 nr 2 s.26-29. Opracowanie: Agnieszka Janowska Wyświetleń: 2432
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |