AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Idziak, Maria Hodak, Dorota Wojtaszak
Ekologia, Różne

Stan oraz ochrona środowiska w najbliższej okolicy

- n +

Stan oraz ochrona środowiska w najbliższej okolicy

I. Cel ogólny:
- Poznanie stanu środowiska najbliższej okolicy.
- Integracja międzyprzedmiotowa informatyki z biologią.

II. Cele operacyjne:
- Poznanie przyczyn i skutków zanieczyszczeń środowiska w rejonie Gminy Strzałkowo.
- Poznanie walorów przyrodniczych parków oraz lasów występujących na terenie Gminy Strzałkowo.
- Poznanie zasad segregacji i wykorzystania odpadów powstających w gospodarstwach domowych.
- Poznanie zasad funkcjonowania oczyszczalni ścieków w gminie.
- Rozpoznanie czynników motoryzacji, które zanieczyszczają najbliższe środowisko.
- Ćwiczenie umiejętności opracowania zebranych materiałów.
- Ćwiczenia w konstruowaniu ankiet.
- Poznanie sposobu tworzenia prezentacji multimedialnej za pomocą programu MS PowerPoint.

III. Projekt grupowy - grupy 5-osobowe.

IV. Zadania dla uczniów:
- Zadanie ogólne:
Zaprojektowanie i wykonanie albumu oraz prezentacji multimedialnej na wybrany przez grupę temat.

- Szczegółowe tematy oraz zakres czynności i zadań przy ich realizacji:

1. Dzikie wysypiska śmieci:
- lokalizacja,
- rodzaj odpadów na wysypiskach,
- szkodliwość odpadów,
- dokumentacja zdjęciowa,
- wywiady z sołtysami i mieszkańcami okolicznych miejscowości,
- opracowanie merytoryczne w postaci albumu i prezentacji (wykorzystanie edytora tekstu MS Word, skanera oraz programu MS PowerPoint).

2. Segregacja odpadów:
- wywiad z pracownikiem gminy,
- wywiad z przedstawicielem firmy EKO,
- sposoby wykorzystania odpadów,
- na czym polega segregacja,
- pojęcia związane z tematem (np. recykling),
- etykiety ekologiczne,
- kontenery,
- dokumentacja zdjęciowa,
- wywiad,
- ankieta na temat segregacji przeprowadzona wśród mieszkańców,
- opracowane wyniki ankiety,
- opracowanie merytoryczne w postaci albumu i prezentacji (wykorzystanie edytora tekstu MS Word, skanera oraz programu MS PowerPoint).

3. Ruch uliczny - wpływ motoryzacji na zanieczyszczenie środowiska:
- przyczyny wzmożonego ruchu ulicznego,
- skutki wynikające z tego powodu,
- badanie natężenia ruchu ulicznego w godzinach szczytu (w dzień roboczy i wolny od pracy),
- propozycje rozwiązania problemu,
- opracowanie merytoryczne w postaci albumu i prezentacji (wykorzystanie edytora tekstu MS Word, skanera oraz programu MS PowerPoint).

4. Oczyszczalnie ścieków i sieć kanalizacyjna:
- rodzaj i sposób działania oczyszczalni,
- dokumentacja zdjęciowa,
- wywiad,
- perspektywy i plany rozwoju sieci kanalizacyjnej,
- moce przerobowe oczyszczalni,
- skutki niewłaściwego eksploatowania oczyszczalni,
- przyczyny zanieczyszczenia wód,
- opracowanie merytoryczne w postaci albumu i prezentacji (wykorzystanie edytora tekstu MS Word, skanera oraz programu MS PowerPoint).

5. Parki naszej gminy jako miejsce rekreacji:
- mapka,
- rozmieszczenie parków w gminie,
- stan parków i ich wykorzystanie,
- dokumentacja zdjęciowa,
- osobliwości tych parków,
- pomniki przyrody - pałace,
- opracowanie merytoryczne w postaci albumu i prezentacji (wykorzystanie edytora tekstu MS Word, skanera oraz programu MS PowerPoint).

6. Lasy w naszej gminie (rośliny, zwierzęta,...):
- mapka lesistości gminy,
- wywiad z leśniczym (znaczenie lasów, flora i fauna, perspektywy zalesienia),
- stan i czystość lasów,
- dokumentacja zdjęciowa,
- opracowanie merytoryczne w postaci albumu i prezentacji (wykorzystanie edytora tekstu MS Word, skanera oraz programu MS PowerPoint).

V. Etapy realizacji projektu:
1. Podział klasy na grupy 5-osobowe.
2. Losowanie tematów do realizacji.
3. Indywidualna praca uczniów w terenie, w celu zebrania materiałów.
4. Projektowanie, zbieranie i opracowanie zebranych materiałów w postaci zdjęć, ankiet, wywiadów i opisów.
5. Zapoznanie z programem PowerPoint w ramach zajęć kółka informatycznego.
6. Wykonanie projektu albumu oraz poszczególnych slajdów prezentacji.
7. Konsultacje z nauczycielem informatyki i biologii.
8. Przygotowanie prezentacji.
9. Zapis prezentacji na dyskietce lub płycie CD.
10. Prezentacja albumu i pokaz prezentacji multimedialnej oraz ocena pracy.

VI. Termin realizacji projektu.
01.01.2004r. - 30.04.2004r.
Terminy konsultacji podczas realizacji projektu - podczas dyżuru nauczyciela (jeden raz w tygodniu).

Przedstawienie aktualnego stanu realizacji projektu - koniec marca

VII. Kryteria oceny wykonanego projektu:
1. Samoocena poszczególnych członków grupy.
2. Nauczyciel informatyki ocenia umiejętności informatyczne wykorzystane w przygotowaniu albumu i prezentacji multimedialnej:
- wykorzystanie edytora tekstu w tworzeniu albumu,
- prawidłowy dobór formy dokumentu do jego treści,
- ozdabianie tekstów elementami graficznymi (wstawianie skanowanych zdjęć),
- uporządkowanie informacji zawartych w prezentacji,
- sposób rozmieszczenia tekstu i elementów graficznych na poszczególnych slajdach,
- zastosowanie przejść między slajdami oraz animacji,
- utworzenie prezentacji działającej automatycznie,
- zastosowanie hiperłączy,
- dodanie dźwięku.
3. Nauczyciel biologii ocenia treści biologiczne i ekologiczne projektu:
- prawidłowe posługiwanie się terminami biologicznymi,
- właściwą ocenę zmian zachodzących w najbliższym środowisku,
- zgodność treści z wybranym tematem,
- sposób zaprezentowania uzyskanych wyników,
- właściwe wnioskowanie na podstawie dokonanych obserwacji.
4. Estetyka i atrakcyjność wykonanej pracy - oceny dokonują nauczyciele informatyki i biologii:
- ogólne wrażenie estetyczne,
- zainteresowanie prezentowanym tematem.

VIII. Ewaluacja projektu.
Ankieta ewaluacyjna do projektu.
1. Czy temat, nad którym pracowałeś był dla Ciebie interesujący?
ٱ Tak bardzo ٱ Raczej tak ٱ Raczej nie ٱ Zdecydowanie nie
2. Czy podczas pracy nad projektem napotkałeś na trudności?
ٱ Tak, na duże ٱ Tak, na niewielkie ٱ Raczej nie ٱ Nie, na żadne

3. Czy jesteś zadowolony z efektu swojej pracy?
ٱ Tak, bardzo ٱ Raczej tak ٱ Raczej nie ٱ Zdecydowanie nie
4. Czy taki sposób pracy odpowiada Ci?
ٱ Tak, bardzo ٱ Raczej tak ٱ Raczej nie ٱ Zdecydowanie nie
5. Jak oceniasz współpracę w Twojej grupie?

IX. Prezentacja projektów na forum klasy i szkoły:
- Obchody Dnia Ziemi 2005
 

Opracowanie: Dorota Wojtaszak, Maria Hodak, Elżbieta Idziak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2097


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.