Katalog

Małgorzata Malczewska
Muzyka, Różne

Zachwiania emocjonalne solistki zespołu wokalnego - opis i analiza rozpoznania i rozwiązania przypadku edukacyjnego

- n +

Opis i analiza rozpoznania i rozwiązania przypadku edukacyjnego

Zachwiania emocjonalne solistki zespołu wokalnego



Identyfikacja problemu

Wśród dziewcząt wybranych po przesłuchaniu uczennic klas I - III do zespołu wokalnego, znalazła się drugoklasistka o mocnym i czystym głosie. Maja wprowadzała w zdumienie i podziw wszystkich słuchających. Dziewczynka przy swym niezaprzeczalnym talencie wokalnym była smutna, posępna, bez wiary w swoje umiejętności i możliwości. Najdrobniejsze niepowodzenia, typu pomylenia tekstu, były dla Mai tragedią ujawnianą najczęściej długotrwałym płaczem. Jednocześnie największe nawet pochwały wzbudzały delikatny grymas twarzy i cichutkie podziękowania. Czas potrzebny na częste i długotrwałe uspokajanie dziewczynki dezintegrował pozostałą część zespołu. Dalsza praca w takich warunkach wydawała się bezowocna i pozbawiona sensu.

Geneza i dynamika zjawiska

Moje obserwacje dotyczące Mai znalazły potwierdzenie wśród innych nauczycieli. Tłumaczenie jej trudnego zachowania takim, a nie innym temperamentem wydawało mi się błędne. Już pierwsze konkursy, w których uczestniczyła pokazały, że pod maską niepozornej, wątłej i zawstydzonej dziewczynki znajduje się inna, ta prawdziwa, silna osobowość. Maja jest wychowywana przez kochającą mamę i pracującego w innym mieście, lecz spędzającego z nią każdą wolną chwilę tatę. Dom więc spełnia wszelkie warunki dla prawidłowego rozwoju dziecka. Jest uczennicą bardzo zdolną. Problem Mai trwał od początku jej życia szkolnego, ale wykazywał tendencję nasilającą.

Znaczenie problemu

Maja znajduje się na etapie rozwojowym młodszego wieku szkolnego. Wtedy to rozpoczyna się rozwój społeczny człowieka, dziecko dokonuje pierwszych samoocen. Jeżeli trudności emocjonalne uczennicy będą się nasilały dalej, lub choćby trwały, z wielkim prawdopodobieństwem można powiedzieć, że odcisną piętno na jej całym życiu. Będzie dla świata zamknięta i uciekająca oraz zakompleksiona z bardzo niską samooceną. Nie będzie też miała możliwości dalszej realizacji swoich zainteresowań muzycznych, a zespół straci najlepszą wokalistkę.

Prognoza

negatywna:


Niewłaściwy rozwój społeczno - osobowościowy dziewczynki,
Niepowodzenia szkolne,
Rezygnacja Mai z rozwijania swoich zdolności,
Utrata wybitnie zdolnej solistki z zespołu.

pozytywna:

otwarcie się Mai na grupę,
systematyczne i czynne uczestnictwo w zajęciach wokalnych,
kontrola swoich emocji,
zwiększenie zaufania i poczucia bezpieczeństwa w
stosunku do rówieśników,
szansa na właściwy rozwój osobowościowy.

Propozycje rozwiązania

Celem moim jest odnalezienie przyczyny zachwiania emocjonalnego Mai, aby następnie pomóc jej je zlikwidować.
Postanowiłam:
zbliżyć się do dziewczynki na tyle, by zdobyć jej zaufanie i otrzymać szczerą odpowiedź na temat jej problemów, zintegrować Maję z grupą zespołu wokalnego, by w gronie bliskich koleżanek nie czuła się już obca i zawstydzona, pogłębić współpracę z rodzicami szczególnie mamą zaznajamiając ją z powagą problemów córki.

Wdrażania oddziaływań

Podjęłam działania mające silniej zintegrować uczennicę ze środowiskiem rówieśniczym. Dziewczyny z zespołu zirytowane przerwami w próbach wracały do domu grupą pozostawiając Maję samą. Na skutek rozmów doprowadziłam do sytuacji, że nie tylko czekały na nią po próbie, ale często również przychodziły po nią, gdy szły na próbę. Częstszy kontakt w niesformalizowanym środowisku spowodował wzmocnienie pozytywnych emocji związanych z uczestnictwem w pracy zespołu, dostrzeżenie przez dziewczynkę akceptacji ze strony rówieśników, a co za tym idzie zwiększenie poczucia pewności siebie.

Miałam wrażenie, że pierwsze sukcesy i pozytywny odbiór oraz zainteresowanie jej osobą podczas występów dały jej poczucie wartości i otworzyły ją trochę. Zaczęła się uśmiechać, stała się bardziej kontaktowa. I wydawałoby się, że przy współpracy i ogromnym zaangażowaniu rodziców udało nam się przełamać tę negatywną postawę. Kiedy w klasie III nastąpił regres emocjonalny, który dał o sobie znać na castingu do programu telewizyjnego "1, 2, 3, śpiewaj Ty". Wszystkie dzieci czekające na przesłuchania były pogodne, pełne energii, odpowiadały ochoczo na każde pytanie pomimo tego, że wokalnie prezentowały bardzo przeciętny poziom, były jak to określiła pani reżyser medialne. Maja natomiast jako jedyne dziecko przez cały casting przesiedziała na kolanach mamy, nie chciała odpowiadać na żadne pytania. Jedynym pozytywnym aspektem to wokalne walory, które tym razem nie wystarczyły. Postanowiłam jeszcze raz porozmawiać z mamą, by zastanowić się wspólnie jaki mógł być powód takiego zachowania. Przecież pod koniec roku szkolnego pracowało nam się coraz lepiej. W przypływie emocji mama poinformowała mnie że ich sytuacja rodzinna wcale nie jest taka krystaliczna. Rodzice postanowili się rozstać i właśnie byli w trakcie rozwodu. Wiadomość ta wstrząsnęła mną ogromnie. Mama Mai zaangażowana była bardzo w działalność zespołu. Wszelkie wyjazdy konkursowe odbywały się z jej udziałem. Tato również doskonale się sprawdzał podczas wyjazdów. Byli to jedyni rodzice, na których mogłam liczyć w każdej sytuacji. A tymczasem okazało się, że dziewczynka była świadkiem ciągłych kłótni, rozdarcia między jednym, a drugim rodzicem. Z pozoru spokojna, stabilna rodzina okazała się emocjonalnym wulkanem, w którym dziecko nie potrafiło się odnaleźć.

Efekty oddziaływań

Odnalezienie przyczyn nienormalnego zachowania emocjonalnego dziewczynki zostało ujawnione i to w bardzo nieoczekiwanym miejscu. Dzięki pomocy koleżanek zespołu, które zrozumiały trudne położenie Mai, jak i wyrozumiałości nauczycieli zapoznanych z problemem, dziewczynka spokojniej przeżyła rozwód rodziców. Obecnie Maja jest wyróżniającą się uczennicą V klasy (średnia 5,9). Pogodna, skora do żartów w niczym nie przypomina tego zamkniętego dziecka, jakim była jeszcze kilka lat temu. Wpływ na to mieć może kilka czynników- akceptacja ze strony koleżanek z zespołu, narodzenie się między nimi rzeczywistej i silnej więzi- dowodem na to niech będzie fakt, iż często organizują spotkania dziewcząt z zespołu, pomimo tego, iż starsze dziewczynki są już uczennicami gimnazjum i że to sama inicjuje te spotkania. Widać przy tym, że sprawiają im one rzeczywistą frajdę- są okazją do żartów wymiany ploteczek czasami wspomnień, wspólne śpiewanie pozostało już w formie zabawowej.

Opracowanie: Małgorzata Malczewska

Wyświetleń: 1653


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.