Katalog

Jadwiga Zapiec
Matematyka, Plany metodyczne

Plan metodyczny - Funkcja y=ax+b - wykres, własności, sesja plakatowa.

- n +

Cele ogólne lekcji:

I. Poznawcze:
  • uczeń utrwali sobie wiadomości o funkcji, (sposoby tworzenia wykresów, szukania punktów przecięcia wykresu z osiami układu współrzędnych, miejsce zerowe funkcji, warunek równoległości prostych)

II. Wychowawcze:
  • uczeń uczy się pracy w grupie
  • uczy się oceniania kolegów


III Praktyczne:

uczeń ćwiczy:
  • rysowanie wykresów funkcji
  • opisywanie wykresu funkcji
  • odczytywania informacji z wykresu funkcji
  • poszukiwanie prawidłowości zależności przedstawionej na wykresie
  • przedstawianie własności funkcji
  • zapisywanie zależności

Środki dydaktyczne:
  • szary papier
  • kolorowe pisaki
  • magnesy

Funkcja liniowa jest trudnym tematem, sprawiającym uczniom spore problemy. Jedną lub dwie lekcje poświęcam na zaprojektowanie przez uczniów plakatów o funkcji. Zauważyłam, że taka forma pracy bardzo uczniom odpowiada. Łatwiej przyswajają temat, chętniej rozwiązują zadania.
Sesja plakatowa jest również wspaniałą formą sprawdzenia stopnia rozumienia tematu przez uczniów. Nauczyciel zdobywa także informacje o wiedzy uczniów.

Część lekcji - ogniwa Czynności uczniów Czynności nauczyciela Środki dydaktyczne
Docelowe Pośredniczące zadania
Wstępna





Główna








































Końcowa
Utrwalenie wiadomości o funkcji omówionych na poprzednich lekcjach, przypomnienie własności


Zapoznanie się z tematem lekcji





Prawidłowe sporządzenie wykresu funkcji i przedstawienie zadania







Ocena prac











Rozwiązywanie zadań










Podsumowanie lekcji
Odpowiedzi na pytania dotyczące: tworzenia wykresu, podstawowych własności



Zapisanie tematu w zeszytach






Analiza zadania:
- wykres funkcji
- przedstawienie problemu na plakacie(każda grupa ma inne polecenie)





Zawieszenie prac na tablicy.
Omówienie poprawności wykonania zadania oraz pomysłowości w przedstawieniu problemu







Praca nad zadaniami, którymi przećwiczymy te własności, które sprawiły uczniom największe trudności lub zostały błędnie wykonane




Sprawdzenie przygotowania do lekcji i opanowania wiadomości o funkcji, jej własnościach, wykresie

Wprowadzenie tematu lekcji: "Funkcja
y= ax+b, wykres, własności, sesja plakatowa."


Podział klasy na małe grupy, każda grupa otrzymuje jedno zadanie.
Ustalenie z uczniami:
- czasu wykonania plakatu
- jakie informacje maja się na nim znaleźć
- jak będzie oceniany


Dopilnowanie właściwej oceny prac przez uczniów.
Ocenienie prac najlepszych









Przygotowanie zestawu prostych zadań, omówienie rozwiązań.








Podsumowanie lekcji wstawienie ocen za najlepsze plakaty














Szary papier, pisaki
(zał. nr 1)








Magnesy









Zestaw zadań (zał. nr 2)











  Praca domowa Podstawowa Zał. nr 3
Ocena lekcji Dobre aspekty - uczy pracy zespołowej
- cała klasa zaangażowana jest w pracę nad poszukiwaniem rozwiązań
Złe aspekty - trzeba dużo czasu poświęcić na przygotowanie lekcji
- nierówne tempo pracy zespołów

Opracowanie: Jadwiga Zapiec

Wyświetleń: 1351


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.