Cele ogólne lekcji:
I. Poznawcze:
- uczeń utrwali sobie wiadomości o funkcji, (sposoby tworzenia wykresów, szukania punktów przecięcia wykresu z osiami układu współrzędnych, miejsce zerowe funkcji, warunek równoległości prostych)
II. Wychowawcze:
- uczeń uczy się pracy w grupie
- uczy się oceniania kolegów
III Praktyczne:
uczeń ćwiczy:
- rysowanie wykresów funkcji
- opisywanie wykresu funkcji
- odczytywania informacji z wykresu funkcji
- poszukiwanie prawidłowości zależności przedstawionej na wykresie
- przedstawianie własności funkcji
- zapisywanie zależności
Środki dydaktyczne:
- szary papier
- kolorowe pisaki
- magnesy
Funkcja liniowa jest trudnym tematem, sprawiającym uczniom spore problemy. Jedną lub dwie lekcje poświęcam na zaprojektowanie przez uczniów plakatów o funkcji. Zauważyłam, że taka forma pracy bardzo uczniom odpowiada. Łatwiej przyswajają temat, chętniej rozwiązują zadania.
Sesja plakatowa jest również wspaniałą formą sprawdzenia stopnia rozumienia tematu przez uczniów. Nauczyciel zdobywa także informacje
o wiedzy uczniów.
Część lekcji - ogniwa |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Środki dydaktyczne |
Docelowe |
Pośredniczące zadania |
Wstępna
Główna
Końcowa
|
Utrwalenie wiadomości o funkcji omówionych na poprzednich lekcjach, przypomnienie własności
Zapoznanie się z tematem lekcji
Prawidłowe sporządzenie wykresu funkcji i przedstawienie zadania
Ocena prac
Rozwiązywanie zadań
Podsumowanie lekcji
|
Odpowiedzi na pytania dotyczące: tworzenia wykresu, podstawowych własności
Zapisanie tematu w zeszytach
Analiza zadania:
- wykres funkcji
- przedstawienie problemu na plakacie(każda grupa ma inne polecenie)
Zawieszenie prac na tablicy.
Omówienie poprawności wykonania zadania oraz pomysłowości w przedstawieniu problemu
Praca nad zadaniami, którymi przećwiczymy te własności, które sprawiły uczniom największe trudności lub zostały błędnie wykonane
|
Sprawdzenie przygotowania do lekcji i opanowania wiadomości o funkcji, jej własnościach, wykresie
Wprowadzenie tematu lekcji: "Funkcja
y= ax+b, wykres, własności, sesja plakatowa."
Podział klasy na małe grupy, każda grupa otrzymuje jedno zadanie.
Ustalenie z uczniami:
- czasu wykonania plakatu
- jakie informacje maja się na nim znaleźć
- jak będzie oceniany
Dopilnowanie właściwej oceny prac przez uczniów.
Ocenienie prac najlepszych
Przygotowanie zestawu prostych zadań, omówienie rozwiązań.
Podsumowanie lekcji wstawienie ocen za najlepsze plakaty
|
Szary papier, pisaki
(zał. nr 1)
Magnesy
Zestaw zadań (zał. nr 2)
|
|
Praca domowa |
Podstawowa |
Zał. nr 3 |
Ocena lekcji |
Dobre aspekty |
- uczy pracy zespołowej
- cała klasa zaangażowana jest w pracę nad
poszukiwaniem rozwiązań
|
Złe aspekty |
- trzeba dużo czasu poświęcić na przygotowanie lekcji
- nierówne tempo pracy zespołów
|
Opracowanie: Jadwiga Zapiec