AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Nawrocka
Wychowanie fizyczne, Ćwiczenia

Zestawy ćwiczeń domowych w formie zabawowej dla dzieci z bocznym skrzywieniem kręgosłupa

- n +

Zestawy ćwiczeń domowych w formie zabawowej dla dzieci z bocznym skrzywieniem kręgosłupa

ĆWICZENIA ODDECHOWE

1.Ustawiamy dziecko przodem do stołu, ręce układamy na stole, broda tuż nad stołem - dmuchanie nadmuchanego balonika, piłeczki pingpongowej, wacika, piórka tak aby przesuwały się po stole lub unosiły się w górę.

2.Leżenie na plecach, nogi ugięte w kolanach, ręce wzdłuż tułowia. Wciąganie (chowanie) brzuszka wraz z wdechem i wypinanie brzuszka wraz z wydechem z syczeniem.

3.Pozycja wyjściowa jak w ćwiczeniu nr 2. Głęboki wdech przez nos (ręce wzdłuż tułowia), powolny wydech ustami z jednoczesnym podciąganiem kolan do brzucha.

4.W staniu lub siadzie rozdmuchiwanie włosów mamy.

5.W staniu dmuchanie balonika, piórka, wacika w górę.

6. Nadmuchiwanie balonika, gumowych zabawek.

7. Dmuchanie do naczynia z wodą przez wężyk gumowy (gotowanie wody).

8. Dmuchanie zabawek pływających po wodzie.

9. Zdmuchiwanie zapalonych świeczek.

ĆWICZENIE MIĘŚNI GRZBIETU:

1. "Ślimak pokazuje rogi" - w leżeniu przodem ręce z palcami wskazującymi przy głowie, odchylenie głowy i górnej części tułowia w tył - łokcie szeroko w bok nie dotykają podłogi. Po ruchu głowę układamy na złożonych dłoniach.

2. "Patrzenie przez lornetkę" - w leżeniu przodem ręce naśladują trzymanie lornetki, odchylenie głowy i górnej części tułowia w tył.

3. "Turlanie piłeczki" - w leżeniu przodem turlanie przed sobą piłeczki po podłodze blisko piersi z jednej ręki do drugiej.

4. "Potakiwanie i przeczenie" - w leżeniu przodem skłony głowy "tak"! "tak"! i skręty "nie" "nie".

5. "Samolot leży na podpórce" - głowa wsparta na przedramionach "samolot leci" - uniesienie głowy w górę, ręce w bok (unikać wysokiego podnoszenia) imitacja lotu samolotu.

6. "Ukłon japoński" - klęk podparty, przejście do siadu klęcznego na pięty z wysuwaniem ramion w przód jak najdalej.

7. "Dzwony" - siad klęczny, małe opady tułowia w przód i tył (bim - bam). Ręce opuszczone wzdłuż tułowia, łopatki ściągnięte, głowa wyciągnięta w górę.

8. "Koci grzbiet" - z siadu klęcznego podpartego - wyprostowanie nóg i rąk z wysokim unoszeniem bioder (całe dłonie oparte na podłodze, kolana wyprostowane).

9. "Froterowanie podłogi" - w siadzie klęcznym, jedna dłoń podparta tuż przy kolanach, druga ręka wykonuje ruch froterowania podłogi w przód i tył.

10. "Węszący piesek" - w klęku podpartym, dłonie skierowane palcami do wewnątrz, ramiona ugięte w łokciach, nos nad podłożem. Posuwać się do przodu, naśladując węszącego pieska.

11. "Gra na akordeonie" - powoli jak najdalej otwierać (rozciągać) ramiona w bok i zamykać przed klatką piersiową imitując grę na akordeonie.

12. "Rozrywanie płótna" - w siadzie skrzyżnym ręce złożone na kolanach (płótno zwinięte w rękach), następnie wymach ramion w bok imitując rozrywanie płótna

13. "Szewc szyje dratwą" - w siadzie skrzyżnym ręce uderzają pięściami o siebie, naśladując wiercenie szydłem, po czym następuje rozciąganie dratwy

ĆWICZENIE MIĘŚNI BRZUCHA:

1. "Dobranoc" - z siadu skrzyżnego wyprostowanie nóg i opadanie tułowia do leżenia na plecach, oczy zamknięte "Dzień dobry" - szybki powrót do siadu skrzyżnego z ustawieniem głowy prosto - oczy otwarte.

2. "Jazda na rowerze" - leżenie tyłem, ramiona obok tułowia pedałowanie jedną i drugą nogą imitacja jazdy na rowerze.

3. "Wskazanie nogą sufitu" - w leżeniu tyłem kolejno wznoszenie wyprostowanych nóg i pokazywanie nimi sufitu. Ramiona jak w poprzednim ćwiczeniu.

4. "Wędrujący woreczek" - przenoszenie woreczka stopami. W leżeniu woreczek znajduje się w rękach, podnieść nogi, stopami chwyć woreczek i przenieść go na podłogę. To samo przeciwnie woreczek stopami podać do rąk.

5. "Mańka wstańka" - leżenie na plecach i ramiona wzdłuż tułowia, kończyny dolne wyprostowane i złączone. Skurcz nogi i szybko usiąść.

6. "Wodniste perły" - leżenie na plecach, ręce wzdłuż tułowia, kończyny ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte na podłodze. Przebieranie uniesionymi nogami tak, jakby się w kąpieli rozpryskiwało wodę.

7. "Wierzganie koników" - w leżeniu na plecach swobodnie wierzgać nogami.

ĆW. ROZCIĄGAJĄCE W ZWISACH I PÓŁZWISACH:

Zwisy i półzwisy stosujemy w celu biernego korygowania nadmiernych krzywizn kręgosłupa oraz rozciągnięcia przykurczonych mięśni i przykurczów okołostawowych.

1. Zwis w dół na podudziach lub rękach. Ćwiczenie można wykonać na trzepaku, na gałęzi drzewa, na specjalnie przeznaczonym do tego drążku.

2.Ćwiczenie w zwisie mięśni grzbietu. Kończyny dolne leżą na stole, a tułów jest opuszczony poza stół.

3. Półzwis na stole - nogi układamy na stole, ręce i tułów układamy na podłodze, zwisają tylko: uda, pośladki, część krzyżowa i lędźwiowa kręgosłupa.

4.Ćwiczenia na skośnej ławce (desce)- ławkę ustawiamy pod pewnym kątem w stosunku do podłoża. Leżenie na brzuchu nogi wyprostowane i złączone, przy pomocy rąk podciągamy się do góry.

5.Leżenie tyłem na skośnej ławce, nogi wyprostowane i złączone, między łopatkami mała poduszka, proste ręce wykonują ruchy okrężne do tyłu.

ĆWICZENIA IZOMETRYCZNE:

Po zwisach i półzwisach następuje duża utrata siły mięśniowej i przeciążenie więzadeł dlatego należy stosować ćwiczenia wzmacniające mięśnie tułowia. Ćwiczenia izometryczne są jedną z form bardzo skutecznych ćwiczeń wykonywanych w bezruchu, które polegają na napinaniu mięśni. Na początku wykonywania ćwiczeń izometrycznych napięcia (skurcze) wykonywać krótko licząc powoli do 3. Później czas napięcia wydłużać do 6.

1.Pozycja wyjściowa - leżenie tyłem ręce wzdłuż tułowia. PRÓBUJEMY:
a. unieść głowę w górę,
b. wciskać głowę w podłoże,
c. napinać mięśnie brzucha przez wciskanie bioder w podłoże,
d. wciskać w podłoże barki i całą powierzchnię rąk,
e. wciskać w podłoże obie nogi,
f. oprzeć nogi podeszwami o ścianę, naciskać mocno stopami w przód,
g. napinać mięśnie brzucha przez próbę unoszenia głowy i nóg z równoczesnym wciskaniem dłoni w podłoże,
h. napiąć wszystkie mięśnie przez wciskanie głowy, nóg i dłoni w podłoże.

2.Pozycja wyjściowa - leżenie przodem, ręce splecione pod brodą, przedramiona oparte o podłoże. PRÓBUJEMY:
a. unosić obie nogi równocześnie,
b. wciskać w podłoże obie nogi równocześnie,
c. wciskać w podłoże biodra, ściskając mocno pośladki,
d. ściągnąć łopatki i wciskać klatkę piersiową w podłoże.
e. położyć splecione dłonie na głowie, ściągnąć łopatki, unosić głowę naciskając ją równocześnie dłońmi.
f. ułożyć ręce wzdłuż tułowia, wciskać dłonie i biodra w podłoże oraz równocześnie unosić głowę i wciskać nogi
g. ułożyć dłonie przy barkach, ściągnąć łopatki, wciskać w podłoże głowę, nogi, biodra i dłonie.

LITERATURA:

1. Tadeusz Kasperczyk, Wady postawy ciała. Kraków 1994 r.
2. Maria Kutzner-Kozińska, Korekcja wad postawy. WsiP Warszawa 1981 r.
3. Anna Wielgus, Stanisław Wielgus, Pomóż swojemu dziecku. Ćwiczenia korekcyjne wad postawy. Gdańsk 1992 r.

 

Opracowanie: Danuta Nawrocka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3474


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.