Katalog

Ewa Anszperger
Różne, Konspekty

Konspekt zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym lub starszych z opóźnionym rozwojem mowy

- n +

Utrwalanie artykulacji głoski "L" z samogłoskami w oparciu o wiersz
Cz. Janczarskiego pt. "Chór pisanek"

Konspekt zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym lub starszych z opóźnionym rozwojem mowy.

Termin realizacji - przed Świętami Wielkiej Nocy.

Cele ogólne:
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych,
- kształtowanie wrażliwości słuchowej i słuchu fonematycznego,
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej.

Cele szczegółowe:
- usprawnianie języka zwrócenie uwagi na jego pionizację,
- utrwalanie wymowy głoski "L" z samogłoskami ustnymi,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- wdrażanie do aktywizacji ruchowej i współdziałania w zespole,
- nawiązanie do celów wychowawczych i dydaktycznych związanych ze Świętami Wielkiej Nocy.

Metody:
- pokazu,
- słowna,
- ćwiczeń praktycznych,
- zabawowo-naśladowcza.

Forma pracy: indywidualna i grupowa.

Środki dydaktyczne:
lustro, pomoce do ćwiczeń oddechowych, labiogramy samogłosek ustnych, głoski "L", obrazki przedstawiające pojazdy uprzywilejowane, obrazki zawierające w nazwie samogłoski, kartoniki z sylabami, tekturowe pisanki z wzorem kwiatów i motyli, magnetofon i kaseta z melodią piosenki pt. "Krasnoludki"


PRZEBIEG ZAJĘĆ

Zajęcia wprowadzające


1. Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie na świeczkę,
- dmuchanie na waciki,
- robienie baniek mydlanych.

2. Gimnastyka buzi:
- zabawa w "minki". Dzieci robią różne miny: wesołą, smutną, zdziwioną, na koniec mocno ziewają,
- zabawa z samogłoskami (przesadnie wyrazista artykulacja samogłosek) Dzieci powtarzają za nauczycielem - samogłoski.
Zwrócenie uwagi na charakterystyczny układ warg:
A - buzia bardzo szeroko otwarta
O - buzia w jajeczko
U - buzia w dziobek
E - buzia w uśmiech
Y - buzia w jeszcze większy uśmiech
I - buzia uśmiechnięta ale ząbki złączone
Każdą z samogłosek dzieci wymawiają osobno staccato np. a a a a
a potem na jednym wydechu legato np. aaaaa
- zabawa w samochody:
a) nadjeżdżają pojazdy:
pogotowie ratunkowe i - u...
policja e - o...
straż pożarna e - u...
pomoc drogowa i - o...
Podczas zabawy na przemian cofamy i zbliżamy kąciki ust, koordynując ruchy.
b) tak pracują wycieraczki:
przesuwanie czubkiem języka po górnej wardze w lewo i w prawo,
c) a takie są tablice rejestracyjne:
długa tablica - szeroki uśmiech
krótka tablica - usta wysunięte do przodu.

3. Zabawa słuchowo - ruchowa.
Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki, wypowiadając ich nazwę. Prosi aby klaskały gdy usłyszą wybraną przez niego samogłoskę np.
a - wyrazy: aparat, lis, autobus
o - wyrazy: buty, oko, okno
u - wyrazy: ul, ucho, lody
e - wyrazy: kot, balon, Eskimos
i - wyrazy: igła, motyl, lew

Zajęcia zasadnicze

1. Ćwiczenia pionizacji języka:
a) unoszenie języka do wargi górnej,
b) oblizywanie wargi górnej,
c) kląskanie językiem,
d) unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego za zębami górnymi.
Ćwiczenia wykonujemy przy szeroko otwartych ustach.

2. Zabawa w rozpoznawanie i odczytywanie graficznego zapisu sylab na kartonach.
Sylaby: la, lo, lu, le, (sylabę li zalecam wprowadzać w oddzielnej jednostce dydaktycznej ze względu na znaczny stopień trudności).
Nauczyciel pokazuje na dużych kartonach sylaby. Dzieci odnajdują taką samą sylabę na swoich kartonach, następnie głośno ją wymawiają. Nauczyciel przypomina o pozycji języka za pomocą uniesionej lub opuszczonej dłoni.

3. Zapoznanie dzieci z wierszem pt. "Chór pisanek"
Przedstawienie treści wiersza w teatrzyku, z wykorzystaniem pisanek na potyczkach.

Czesław Janczarski

"Chór pisanek"

My jesteśmy pisaneczki
lalala... lalala...
barwne mamy sukieneczki
lalala... lalala...
Malowany boczek, brzuszek
lalala... lalala...
tu motylek, tam kwiatuszek
lalala... lalala...

4. Omówienie treści wiersza i utrwalanie za pomocą pytań kierowanych do dzieci.
5. Wspólna recytacja wiersza.
6. Zabawa naśladowcza
Dzieci losują emblematy samoprzylepne z sylabami: la, lo, lu, le. Następnie łączą się w grupy wg sylab i wspólnie z nauczycielem śpiewają wierszyk na melodie "Krasnoludki"
(My jesteśmy krasnoludki...)

My jesteśmy pisaneczki
lololo... lololo... (śpiewają dzieci z grupy "lo")
barwne mamy sukieneczki
lululu... lululu... (śpiewają dzieci z grupy "lu")
Malowany boczek, brzuszek
lelele... lelele... (śpiewają dzieci z grupy "le")
tu motylek tam kwiatuszek
lalala... lalala...(śpiewają dzieci z grupy "la")

Zajęcia końcowe

1. Przypomnienie poznanych sylab.
2. Przypomnienie nazwy świąt.
3. Pochwała słowna dzieci.

Bibliografia

1. Sachajska E. (2002): Z metodyki pracy nad wymową, W:Logopedia, t 31. Lublin,
2. Vopel K.W.(1999):Witajcie uszy. Kielce.
 

Opracowanie: Ewa Anszperger
nauczyciel-logopeda

Wyświetleń: 17638


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.