Katalog

Agata Pieczyńska-Bączyk, Violetta Kurzawa
Różne, Sprawozdania

"Starszy kolego wiem, że nie muszę się Ciebie bać" - współpraca szkoły z przedszkolem

- n +

Starszy kolego wiem, że nie muszę się ciebie bać

Współpraca szkoły z przedszkolem;

Zdając sobie sprawę jak istotne jest kształtowanie prawidłowej postawy wobec młodszych kolegów,budzenie wrażliwości, opiekuńczości i niwelowania zachowań agresywnych podjęłyśmy inicjatywę wieloletniej współpracy między szkołą a przedszkolem.

Początkowo (w latach 1998 - 2001) współpraca polegała na wizytach grupy dzieci sześcioletnich w szkole podstawowej w celu zapoznania dzieci z atmosferą szkolną i warunkami lokalowymi.

Następnie uściślono kontakt poprzez organizowanie wspólnych akcji integrujących dzieci i rodziców z obydwu placówek.W roku szkolnym 2001/2002 zorganizowano akcję dekorowania kościoła z okazji Świąt Wielkiej Nocy.Dzieci z przedszkola i uczniowie klasy Ia wraz z rodzicami przygotowali palmy wielkanocne,które uświetniły czas oczekiwania na Święta Wielkiej Nocy.

W roku następnym odbyła się podobna akcja,ale wykonano oprócz palm również pisanki wielkanocne. W latch 2001 - 2003 uczniowie odwiedzali przedszkole w celu: zwiedzenia "Zielonej sali", obejrzenia przedstawień w wykonaniu dzieci przedszkolnych- "12 Czerwonych Kapturków", "Jasełka" oraz wzięły udział w "Konkursie Bożonarodzeniowym"

W miesięcu maju 2003 roku grupa sześciolatków z rodzicami wzięła udział w zajęciach otwartych w szkole. Uczniowie klasy trzeciej przygotowali przedstawienie pt. "Jestem uczniem". Dzieci przedszkolne zwiedziły szkołę, a także brały udział w krótkich zajęciach z edukacji matematycznej. Rodzice uczestniczyli w spotkaniu informacyjnym o szkole, a także prelekcji dotyczącej dojrzałości szkolnej. W trakcie współpracy dzieci utrzymywały ze sobą kontakt poprzez wzajemne wysyłanie kart świątecznych.

Współpraca w minionych latach układała się pomyślnie budząc zainteresowanie dzieci i rodziców. Zaowocowała ona podjęciem szerszej inicjatywy polegającej na systematycznych, integrujących spotkaniach uczniów z dziećmi z przedszkola- tym razem z grupy trzylatków i wspólnym podejmowaniu określonych działań na różnych płaszczyznach: edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej.

Spotkania odbywały się raz w miesiącu i miały ścisle określoną tematykę.

Harmonogram spotkań:

Październik
"Poznajmy się" - zajęcia o charakterze integrującym, zabawy ruchowe ze śpiewem.

Listopad
"Jesienne drzewo"
-rozwijanie ekspresji plastycznej dzieci i wrażliwości na piękno przyrody i zmian dokonujących się w określonych porach roku
-zabawy plastyczne na świeżym powietrzu i wykonanie plakatu.

Grudzień
"Wspólne kolędowanie"
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i umacnianie tradycji świątecznych,
- śpiewanie kolęd i obdarowywanie się drobnymi
prezentami.

Luty
"Poznań - moje miasto"
-zabawy dydaktyczne o tematyce regionalnej

Marzec
"Szukania wiosny"
- rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody,
- spacer i zabawy w pobliskim lesie.

Kwiecień
"Malowanie palcami"
- rozwijanie ekspresji plastycznej,
-wspólna twórczość plastyczna.

Maj
"Zabawa w sklep"
- kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych,
-zabawa tematyczna.

Czerwiec
"Pożegnanie" - podsumowanie roku zabawy i pracy oraz podziękowanie.

Podsumowując stwierdzamy, że w czasie integrujących spotkań dzieci nauczyły się wzajemnych relacji,młodszych ze starszymi, a wspólnie wykonane prace plastyczne otworzyły nowe możliwości, by pokonywać przeszkody.

Z relacji rodziców wiemy, że dzieci pozytywnie opowiadały w domu o spotkaniach i czekały na następne, gdyż miały poczucie bezpieczeństwa i były ciekawe co będzie dalej. Uczniowie klasy III byli traktowani jak "starszy brat lub siostra".Dzięki temu maluchy znalazły się w nowych sytuacjach i relacjach. Natomiast starsi koledzy byli bardzo opiekuńczy, nie okazywali agresji ani zniechęcenia, uczyli się opiekować młodszymi i zaspokajać ich potrzeby.

Okres nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego jest niezwykle ważny czas dla kształtowania właściwych postaw i relacji z otoczeniem, budzenia życzliwości i szacunku do innych osób, a także wzbudzania ambicji i zachęcania do wytrwałości oraz odwagi w pokonywaniu trudności. Zaproponowane spotkania z pewnością spełniły wymagania tak ważnego dzieci okresu i zapewniły im wszechstronny rozwój i z pewnością przyczyniły się do niwelowania nieporządanych zachowań wobec młodszych kolegów.
 

Opracowanie: Agata Pieczyńska - Bączyk- nauczyciel nauczania zintegrowanego
Viletta Kurzawa - nauczyciel przedszkola

Wyświetleń: 2410


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.