Katalog

Bogumiła Gontarz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Skuteczna komunikacja jako warunek rozwoju zespołu klasowego - scenariusz godziny wychowawczej

- n +

Skuteczna komunikacja jako warunek rozwoju zespołu klasowego

Scenariusz godziny wychowawczej

Cele:
- Uwrażliwienie na komunikaty werbalne i niewerbalne odpowiadające za spójność przekazu
- Identyfikowanie typowych barier komunikacyjnych utrudniających rozwój relacji interpersonalnych
- Poznanie narzędzi skutecznej komunikacji
- Poznanie i ćwiczenie umiejętności zabawy z grupą

Metody:
Krąg, rundka, burza mózgów, praca w małych grupach

Środki dydaktyczne:
Arkusz papieru, kartki, mazaki, długopisy, magnesy

Przebieg zajęć:

1. Rundka wstępna

Wszyscy siedzą w kręgu. Każdy określa swój stan emocjonalny przyrównując się do wody. "Jestem wodą..................."

2. Zabawa na wyrównanie energii

Nauczyciel wypowiada słowa i obrazuje je gestami. Każdy w kolejności powtarza te czynności:
a. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) nożyczki" - naśladujemy palcami ruch tnących nożyczek
b. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) wachlarz" - drugą ręką wachlujemy się
c. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) fotel bujany" - bujamy się w fotelu
d. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) rower" - nogami kręcimy pedałami
e. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) zegar z kukułką" - co jakiś czas kukamy

3. Burza mózgów

Z czym kojarzy ci się słowo "komunikacja". Podawane skojarzenia jedna osoba zapisuje na papierze.

4. Miniwykład co oznacza komunikacja

nadawca sygnał odbiorca
Nauczyciel zwraca uwagę, że w rozmowie nie tylko ważne są słowa (komunikacja werbalna), ale także nasze ciało, wyraz twarzy, gesty, które wykonujemy (komunikacja niewrbalna).

5. Zabawa "Dobry słuchacz"

Nauczyciel dzieli grupę na pary(1-2). Jedynki zastanawiają się nad przyjemną sytuacją, która ich spotkała i mogą ją opowiedzieć np. o dyskotece, wycieczce, dobrym filmie, feriach itp. Dwójki wychodzą z nauczycielem za drzwi, gdzie dostają instrukcje jak mają się zachowywać w czasie słuchania np. jedni odsuwają się od mówiącego, drudzy przewracają oczami, inni z natężeniem wpatrują się w oczy rozmówcy itp.

6. Omówienie zabawy

Propozycje pytań:
- Czy coś zauważyłeś w czasie opowiadania?
- Jak się wtedy czułeś?
- Co ci przeszkadzało?
- Co czuły osoby słuchające?
Słowa i wykonywane gesty powinny potwierdzać zaciekawienie i słuchanie, gdyż potwierdzają one komunikację.

7. Zabawa "Jak rozumiemy te same sygnały?"

Nauczyciel podaje krótkie określenia i prosi o napisanie na karteczkach ich znaczenia.
- za chwilę
- spóźnić się troszeczkę
- daleko do szkoły
Na tablicy zapisujemy podawane przez uczniów znaczenia tych określeń.

8. Omówienie zabawy

- Czy wszyscy tak samo pisali?
- Dlaczego są różnice?
- Czy w czasie komunikowania się powinniśmy używać takich zwrotów?
- Do czego może doprowadzić taki komunikat?
Nauczyciel podsumowuje, że używanie niekonkretnych zwrotów może często prowadzić do konfliktów

9. Komunikat "ja"

Zamiast używać komunikatu "ty" krytykującego i oskarżającego osobę, do której kierujemy te słowa, tę sama treść przekazujemy komunikatem "ja" mówiąc o własnych uczuciach. Np.
komunikat "Ty" - Ty siedzisz w domu i oglądasz telewizję a zlew pełen brudnych naczyń. Ty nie masz żadnych obowiązków?

komunikat "Ja" - Ja jestem zdenerwowana, gdy wracam do domu zmęczona, a zlew jest pełen brudnych naczyń.
Grupa dzielona jest na pięć mniejszych grup i otrzymuje na karteczkach komunikaty formy "ty", które ma zamienić na komunikaty "ja"

10. Rundka końcowa
Każdy uczeń kończy następujące zdanie: Dzisiaj na zajęciach najbardziej podobało mi się...................
 

Opracowanie: Bogumiła Gontarz

Wyświetleń: 4863


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.