Katalog Bogumiła Gontarz Lekcja wychowawcza, Scenariusze Skuteczna komunikacja jako warunek rozwoju zespołu klasowego - scenariusz godziny wychowawczejSkuteczna komunikacja jako warunek rozwoju zespołu klasowegoScenariusz godziny wychowawczejCele: - Uwrażliwienie na komunikaty werbalne i niewerbalne odpowiadające za spójność przekazu - Identyfikowanie typowych barier komunikacyjnych utrudniających rozwój relacji interpersonalnych - Poznanie narzędzi skutecznej komunikacji - Poznanie i ćwiczenie umiejętności zabawy z grupą Metody: Krąg, rundka, burza mózgów, praca w małych grupach Środki dydaktyczne: Arkusz papieru, kartki, mazaki, długopisy, magnesy Przebieg zajęć: 1. Rundka wstępna Wszyscy siedzą w kręgu. Każdy określa swój stan emocjonalny przyrównując się do wody. "Jestem wodą..................." 2. Zabawa na wyrównanie energii Nauczyciel wypowiada słowa i obrazuje je gestami. Każdy w kolejności powtarza te czynności: a. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) nożyczki" - naśladujemy palcami ruch tnących nożyczek b. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) wachlarz" - drugą ręką wachlujemy się c. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) fotel bujany" - bujamy się w fotelu d. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) rower" - nogami kręcimy pedałami e. "Weszłam (wszedłem) do sklepu i kupiłam(-em) zegar z kukułką" - co jakiś czas kukamy 3. Burza mózgów Z czym kojarzy ci się słowo "komunikacja". Podawane skojarzenia jedna osoba zapisuje na papierze. 4. Miniwykład co oznacza komunikacja nadawca sygnał odbiorca Nauczyciel zwraca uwagę, że w rozmowie nie tylko ważne są słowa (komunikacja werbalna), ale także nasze ciało, wyraz twarzy, gesty, które wykonujemy (komunikacja niewrbalna). 5. Zabawa "Dobry słuchacz" Nauczyciel dzieli grupę na pary(1-2). Jedynki zastanawiają się nad przyjemną sytuacją, która ich spotkała i mogą ją opowiedzieć np. o dyskotece, wycieczce, dobrym filmie, feriach itp. Dwójki wychodzą z nauczycielem za drzwi, gdzie dostają instrukcje jak mają się zachowywać w czasie słuchania np. jedni odsuwają się od mówiącego, drudzy przewracają oczami, inni z natężeniem wpatrują się w oczy rozmówcy itp. 6. Omówienie zabawy Propozycje pytań: - Czy coś zauważyłeś w czasie opowiadania? - Jak się wtedy czułeś? - Co ci przeszkadzało? - Co czuły osoby słuchające? Słowa i wykonywane gesty powinny potwierdzać zaciekawienie i słuchanie, gdyż potwierdzają one komunikację. 7. Zabawa "Jak rozumiemy te same sygnały?" Nauczyciel podaje krótkie określenia i prosi o napisanie na karteczkach ich znaczenia. - za chwilę - spóźnić się troszeczkę - daleko do szkoły Na tablicy zapisujemy podawane przez uczniów znaczenia tych określeń. 8. Omówienie zabawy - Czy wszyscy tak samo pisali? - Dlaczego są różnice? - Czy w czasie komunikowania się powinniśmy używać takich zwrotów? - Do czego może doprowadzić taki komunikat? Nauczyciel podsumowuje, że używanie niekonkretnych zwrotów może często prowadzić do konfliktów 9. Komunikat "ja" Zamiast używać komunikatu "ty" krytykującego i oskarżającego osobę, do której kierujemy te słowa, tę sama treść przekazujemy komunikatem "ja" mówiąc o własnych uczuciach. Np. komunikat "Ty" - Ty siedzisz w domu i oglądasz telewizję a zlew pełen brudnych naczyń. Ty nie masz żadnych obowiązków? komunikat "Ja" - Ja jestem zdenerwowana, gdy wracam do domu zmęczona, a zlew jest pełen brudnych naczyń. Grupa dzielona jest na pięć mniejszych grup i otrzymuje na karteczkach komunikaty formy "ty", które ma zamienić na komunikaty "ja" 10. Rundka końcowa Każdy uczeń kończy następujące zdanie: Dzisiaj na zajęciach najbardziej podobało mi się................... Opracowanie: Bogumiła Gontarz Wyświetleń: 4863
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |