AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krystyna Jaromin
Edukacja europejska, Scenariusze

"Wędrówki po Europie" - projekt zajęć pozalekcyjnych o tematyce europejskiej z elementami pedagogiki zabawy

- n +

Projekt zajęć pozalekcyjnych o tematyce europejskiej z elementami pedagogiki zabawy w ramach pracy szkolnego klubu europejskiego "Wędrówki po Europie"

CELE
- zdobywanie i rozszerzanie wiedzy o krajach należących do Unii Europejskiej
(symbolika,kultura, geografia, zwyczaje)
- uświadomienie zależności i powiązań pomiędzy krajami europejskimi
- doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji
- wyrabianie szacunku w stosunku do dorobku kulturowego, obyczajowego i społecznego innych krajów
- wdrażanie do współpracy, współdziałania oraz odpowiedzialności za wykonywane zadania
- wdrażanie do korzystania z Internetu

METODY PRACY: działanie praktyczne, słowne -pogadanki, rozmowa, objaśnienia Metoda stacji zadaniowych

FORMY PRACY: grupowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: mapy, atlasy, encyklopedie, czasopisma ilustracje broszury, Internet

ZAJĘCIA I

1. Zabawa powitalna "Wszyscy są". W kręgu siedzą uczniowie, witają się piosenką , wykonując przy tym ustalone ruchy (klaskanie, tupanie, podskoki itp.)
"Wszyscy są, witam was zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty, raz, dwa, trzy.

W trakcie zabawy uczniowie dobierają się w grupy.

2." Jaki to kraj? ' Uczniowie otrzymują rozsypankę literową z nazwami 25 krajów UE. Układają w grupach nazwy krajów. Następnie zapisują je na przygotowanej planszy.

3. "Stolice krajów UE". Każda grupa na mapie Europy wyszukuje państwa oraz ich stolice., zapisując ich nazwy obok właściwego kraju.

4. "Powitania". Wszystkie grupy otrzymują w kopertach zwroty - dzień dobry - w różnych językach europejskich. Zadaniem uczniów jest dopasowanie odpowiedniego zwrotu do właściwego kraju.

5. Zakończenie spotkania: zabawa "O jak miło i wesoło".

ZAJĘCIA II

1. "Bilety - puzzle". Prowadzący przygotowuje bilety do wybranego kraju UE I rozcina na tyle części ile będzie dzieci w jednym zespole. Wymieszane części rozdajemy uczniom i prosimy, aby ułożyły całe bilety (nazwy krajów), by ułatwić zadanie stosujemy kolory. W trakcie wykonywania pracy utworzy się nam 5 grup.

2. "Flaga". Każda grupa otrzymuje kopertę z przygotowanymi konturami flag. Zadaniem jest pomalowanie ich odpowiednimi kolorami.

3. "Jedziemy w podróż". Każda grupa otrzymuje kontur autobusu, który nakleja na duży karton. Zadaniem uczniów jest: napisać nazwę kraju, przykleić flagę, wypisać przez jakie kraje będą przejeżdżać, co mogą zwiedzić. W trakcie pracy uczniowie wykorzystują różne materiały. Po skończonej pracy następuje prezentacja i podsumowanie wykonanego zadania - można zrobić wystawę.

4. Zakończenie spotkania: piosenka pożegnalna z wykonywaniem określonych gestów i ruchów.

ZAJĘCIA III

Na te zajęcia uczniowie przynoszą przygotowane przez siebie materiały związane z tematyką europejską.

1. "Zgadnij skąd jestem?". Uczniowie siedzą w kręgu. Prowadzący wyjaśnia iż przybył z pewnego kraju, lecz nie zdradzi jego nazwy. Zadaniem dzieci jest ustalenie nazwy kraju poprzez zadawanie pytań, na które prowadzący odpowiada; tak lub nie. Kto odgadnie poprawnie zajmuje miejsce prowadzącego.

2. "Emblemat". Każdy z uczestników losuje nazwę kraju (5 kolorów) i na odwrocie wpisuje swoje imię. Następnie uczniowie dobierają się wg kolorów ( powstaje 5 grup) i przyklejają na dużym arkuszu nazwy 5 krajów.

3. "Plakat informacyjny". Każda grupa otrzymuje 5 pytań, odpowiedzi wpisują pod każdym państwem na swojej planszy. Po wyznaczonym czasie przechodzą do następnej grupy, zabierają swój zestaw pytań i piszą odpowiedzi już pod innymi nazwami państw. Każdy plakat będzie zawierał informacje o różnych 5 krajach.

4. Po skończeniu zadania liderzy grup prezentują plakaty, obecni sprawdzają poprawność odpowiedzi. Prowadzący proponuje ozdobić plakaty, które później można wykorzystać do innych zajęć lub zamieścić na tablicy informacyjnej.

ZAJĘCIA IV

1. "Łańcuch skojarzeń" (zabawa uczy uważnego słuchania, kształci twórcze myślenie, wzbogaca słownictwo, utrwala wiadomości o krajach UE). Siedzimy w kręgu. Osoba prowadząca podaje nazwę kraju np. Francja a kolejne osoby podają do kraju skojarzenia, nie wolno powtarzać tych samych skojarzeń. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając nazwy krajów.
2. "Moja Europa". Każda grupa otrzymuje zarys granic Europy. Uczniowie wykorzystują go do dowolnej działalności twórczej - tworzą collage posługując się własnymi pomysłami, wykorzystują różne materiały informacyjne i plastyczne. Liczy się pomysł oraz sposób wykonania. Wykonane przez uczniów prace wykorzystujemy do dekoracji sali europejskiej.
 

Opracowanie: Krystyna Jaromin
Opiekun Szkolnego Klubu Europejskiego.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4558


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.