AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Jarębska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Poznajemy mechanizmy zachowań agresywnych

- n +

Poznajemy mechanizmy zachowań agresywnych

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Przedmiot: g.d.d.w.
Klasa: I - III gimnazjum
Cel główny: poznanie sposobów zapobiegania zachowaniom agresywnym

Cele szczegółowe:
uczeń rozumie:
pojęcie dewiacji, uzależnienie, przestępczość, upokorzenie, złość rozpaczy, zagrożenie

uczeń zna:
sposoby odreagowania napięć, wyzwolenie agresji, sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych,

uczeń potrafi:
komunikować się w grupie, wyrażać swoje odczucia, wrażenia, być otwartym na zdanie innych, być asertywnym, tolerancyjnym.

Środki dydaktyczne:
kartki papieru A-4, flamastry, arkusze papieru

Metody i formy pracy:
"Burza mózgów" pogadanka, praca w grupach

Tok zajęć:
1. Wstęp nauczyciela:
- Podanie tematu i celów lekcji.
2. "Burza mózgów"
Uczniowie podają "wyzwalacze" agresji w szkole
- zapis na tablicy,
- przymus siedzenia w ławce,
- poniżające komentarze kolegów, nauczycieli, dorosłych,
- pouczanie, poganianie,
- dyrektywność poleceń,
- niesprawiedliwość, obwinianie, zawstydzanie,
- nauczyciel zawsze "górą",
- przemoc słowna,
- niedotrzymywanie słowa,
- małe klasy, małe powierzchnie korytarzy,
- związanie z planem
- itp.

Wprowadzenie wychowawcy

W życiu każdego człowieka były, są, i będą takie sytuacje, które go denerwują i w efekcie prowadzą do zachowań agresywnych. Mnie to się też zdarza (podanie przykładów).

Czy wam się to też zdarza - swobodne wypowiedzi uczniów.

Ćwiczenie uczniów - "Niszczenie kartek"

Każdy uczeń otrzymuje kartkę - format A-4. Jego zadaniem jest obrona własnej kartki, ale jednocześnie stara się zniszczyć kartkę kolegi - czas 3 minuty.
Po ćwiczeniu uczniowie po kolei mówią jak się czuli, gdy komuś niszczyli kartki oraz gdy im niszczono.

Podsumowanie

Refleksje indywidualne - "Jak się zachowuję w takich sytuacjach, jak sobie radzę"?
Wypowiadają się uczniowie chętni.

Ćwiczenie indywidualne - Sposoby radzenia sobie ze złością

- "burza mózgów" w grupach,
- ustalenie wspólnej listy na tablicy,
- praca w grupach - uczniowie w grupach opracowują listę własnych umiejętności potrzebnych do tego by radzić sobie z agresją swoją jak i kolegów

Informacje dla nauczyciela
Należy uwzględnić:
- rozwiązywanie konfliktów,
- komunikacja,
- asertywność,
- odreagowywanie napięć.

Podsumowanie w kręgu

Po podsumowaniu ćwiczenie ewaluacyjne

Podział uczniów na dwie grupy

Uczniowie prowadzą dyskusję na temat: Co jest lepsze: chleb czy bułki? Jedna grupa podaje przez 2 minuty argumenty na tak, a dryga grupa na nie. Po 2 minutach zamiana ról.

Podsumowanie

Jakie uczucia wam towarzyszyły, co należy robić abyście nie zaczęli się kłócić?
Utworzenie listy pożądanych zachowań.

Na przykład:
- pozwalamy koledze na wypowiadanie się,
- słuchamy się wzajemnie,
- szanujemy zdanie innych, mimo iż się z nim nie zgadzamy,
- jesteśmy tolerancyjni.

3. Literatura:
J. Danilewska. Agresja u dzieci. Warszawa 2003
B. Gwizdek E. Sołtys. Gimnazjalny projekt profilaktyczno -wychowawczy
Z. Skorny. Psychologia wychowawcza dla nauczycieli. Warszawa. WSiP 1987
J. Tatarowicz. Przemoc w szkole. Nowa Szkoła 1995 nr 2

 

Opracowanie: Elżbieta Jarebska
nauczyciel
Zespołu Szkół
z Oddziałami Integracyjnymi
w Smólniku

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2045


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.