![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Maria Masłowska Ogólne, Sprawozdania Przystępujemy do pisania pięcioletniego programu rozwoju szkołyPrzystępujemy do pisania pięcioletniego programu rozwoju szkołyOpracowanie pięcioletniego programu rozwoju szkoły, który będzie określał "zadania służące doskonaleniu jakości pracy" tej placówki, musi opierać się na jakichś przesłankach. Przesłanki takie to potrzeby i oczekiwania wobec szkoły trzech środowisk społecznych: uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli. Aby je poznać postanowiliśmy przeprowadzić ankietę, którą objęliśmy losowo wybrane klasy.W konstruowaniu ankiety pomogło nam - pedagogowi i psychologowi- całe Grono Pedagogiczne naszej szkoły. Używając metody warsztatów podzieliłyśmy losowo grono na trzy grupy. Każda z grup: rodzice, uczniowie i nauczyciele mieli podać kilka warunków "idealnej szkoły" w czterech sferach: organizacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej. Prosiłyśmy także o wypunktowanie tych, których realizacja w naszej placówce jest niezadowalająca. Nauczyciele bardzo poważnie podeszli do wyznaczonego zadania, dzięki czemu otrzymałyśmy bogaty materiał do opracowania. Wynik naszej pracy to dwadzieścia jeden pytań ankietowych. Siedemnaście z nich są pytaniami zamkniętymi ale z możliwością wyrażenia swoich opinii, dwa zamkniętymi i dwa otwartymi. Ankieta wygląda następująco: ANKIETA "NASZA SZKOŁA" Taka instytucja, jak szkoła istnieje za przyczyną trzech środowisk społecznych : uczniów, ich rodziców i nauczycieli. Współpracują one ze sobą na wielu płaszczyznach mając jakieś potrzeby i jakieś oczekiwania wobec szkoły. Aby można było sprostać im w możliwie najwyższym stopniu należy te potrzeby i oczekiwania poznać. Temu ma służyć poniższa, o jednobrzmiącej treści ankieta, która zostanie przeprowadzona wśród wszystkich zainteresowanych. Pod wieloma pytaniami (zamkniętymi) zostawiamy wolne miejsce i bardzo prosimy o osobiste komentarze i przemyślenia. 1.Czy w szkole przestrzegane są obowiązujące regulaminy?
Jeśli nie, proszę podać które............................................................ 2.Czy szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo podczas lekcji, przerw, w drodze ze szkoły i do niej?
Jeśli nie, proszę napisać jakie należy wprowadzić zmiany.................................... ........................................................................................... 3.Czy szkoła uczy empatii, tolerancji, życzliwości, koleżeńskości i dokonywania właściwych wyborów?
4.Czy szkoła prawidłowo realizuje programy wychowawczy i profilaktyczny?
5.Czy szkoła przygotowuje do życia w społeczeństwie propagując właściwe normy moralne i etyczne?
6.Czy sprawnie działa w szkole system pomocy socjalnej?
Jakie zmiany należałoby wprowadzić ?..................................................... ........................................................................................... 7.Czy szkoła oferuje dostateczną ilość kół zainteresowań i zajęć dodatkowych?
Jeśli nie, proszę podać swoje propozycje................................................. ........................................................................................ 8.Czy szkoła jest miejscem, gdzie dzieci mogą zaprezentować swoje zdolności i umiejętności?
Które formy są szczególnie atrakcyjne? Podaj inne propozycje.............................. ........................................................................................... 9.Czy szkoła stwarza dostateczne szanse uczestnictwa w zawodach sportowych?
10.Czy szkoła zapewnia dostateczną bazę pomocy naukowych?
11.Czy nauczyciele dostosowują swoje wymagania do indywidualnych możliwości lub potrzeb ucznia?
12.Czy nauczyciele motywują uczniów do zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej w praktyce?
Jeśli tak, w jaki sposób to robią? ............................................................... .......................................................................................... Jeśli nie, jak powinni motywować? ............................................................ ........................................................................................... 13.Czy ilość organizowanych przez szkołę wycieczek i wyjść o charakterze dydaktycznym jest wystarczająca?
14.Czy uczniowie mają zapewnioną w szkole wystarczającą opiekę psychologiczną, pedagogiczną, reedukacyjną i logopedyczną?
Jeśli nie, którego rodzaju opieki jest za mało............................................. 15.Czy łatwy jest kontakt z nauczycielami uczącymi poszczególnych przedmiotów?
Jeśli nie, z którymi nauczycielami trudno skontaktować się................................................................................ 16.Czy uczniowie mają możliwość spotykania się z ciekawymi ludźmi, instytucjami i specjalistami z różnych dziedzin?
Jeśli nie, proszę podać swoje propozycje................................................... 17.Czy świetlica szkolna spełnia dobrze swoje funkcje?
Jeśli nie, prosimy o uwagi................................................................... 18.Czy zajęcia dydaktyczne mogą trwać dłużej niż do godziny 16.00?
19.Czy w szkole funkcjonuje sprawny przepływ informacji pomiędzy dyrekcją, nauczycielami, rodzicami i uczniami?
20.Czy czytelne są tradycje szkoły? Które z nich są najbardziej cenne? Jakie nowe zwyczaje można wprowadzić? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 21.W jaki sposób można jeszcze bardziej usprawnić funkcjonowanie szkoły? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Serdecznie dziękujemy za udzielanie rzetelnych odpowiedzi. W wypełnianiu ankiety wzięło udział 41 rodziców uczniów trzech klas szkoły podstawowej i 43 gimnazjum, 60 uczniów szkoły podstawowej i 63 uczniów gimnazjum oraz 14 nauczycieli /w sumie 221 osób/. Odpowiedzi ankietowanych stanowiły pomoc dla osób opracowujących pięcioletni program rozwoju szkoły /zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dn.23 kwietnia 2004 r. §5, pkt.1, ust.4/ Wnioski, które mogły natychmiast usprawnić funkcjonowanie naszej szkoły oraz te najciekawsze zostały przeze mnie przedstawione na posiedzeniu najbliższej Rady pedagogicznej. Opracowanie: Maria Masłowska Wyświetleń: 1503
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |